Citat:
Ursprungligen postat av
Per Vers
Fatta att det inte är du som avgör vad som är omotiverat utan den du retar dig på. Fatta att hindra inte är att du måste sakta in. Varför ska DU få hindra folk att köra i en laglig hastighet?
Ge dig inte på sånnt du inte begriper i framtiden.
Öh? Jag hindrar inte någon att åka i den hastighet de vill. Vad tror du egentligen? Jag hindrar inte heller snatterier eller nedskräpning när jag ser sådant. Varför skulle jag bry mig? Här diskuterar vi vad lagen säger - snatterier är olagligt även om jag struntar i att en unge snor en glass när han är på ICA.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skalman71
Återigen - det finns INGET som heter för långsamt.
De fall du refererar till har INTE fått böter för att de "kört för långsamt". Dessutom klarade du inte ens av att länka till artikeln där man hade "cruisat med lastbil". Du trodde att artikeln handlade om det bara för att det fanns en kvinna framför en lastbil på bilden
Du gör egna tolkningar på allt du läser inom ämnet, som inte alls har med verkligheten att göra - men är uppenbarligen inte tillräckligt clever för att förstå det.
Nej, jag vet att det handlade om en lastbil. Inte en sådan som är på bilden, utan en liten lastbil typ sådan man eventuellt kan hyra när man vill flytta. Du vet vilken typ jag menar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cadde
Okej, låt oss göra det JÄVLIGT enkelt då.
Visa oss en video där någon bryter mot lagen genom deras val av hastighet på en viss väg.
Då kan vi komma vidare i diskussionen för du vrider och vänder alla scenarion med "men det var ju inte det jag menade" när du får dina teorier motbevisade.
Det är inte jag som ska bevisa något. Det är snarare du som ska bevisa att lagen inte betyder det den säger utan något annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cadde
Visa oss en bot där det står "kört för långsamt".
Upp till bevis!
Jag kör aldrig för långsamt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
De som får böter för att hindra trafiken är de som uppenbart är farliga, såsom kända exempel av söndagsåkande på Riksväg 70 mellan Siljansnäs och Mora, där det är 90 väg och raggarbilar åker i 10km/h på sommaren. Eller de som tydligen tror att 50-sträckan vid Arlandavägen sträcker sig till Märsta och fortfarande kör 50km/h på 110-vägen.
Men ingen får böter för att de kör under hastighetsbegränsningen för att anpassa till körsituationen och samtidigt håller rätt fil. Du får däremot böter om du håller dig i fel fil även om du håller begränsningen.
Självklart, lagen är skriven just så att man kan hålla en betydligt lägre hastighet än begränsningen om trafiksituationen kräver det.
Men det är ju, precis som i de exempel du ger, ett om som när det inte är uppfyllt ger att man åker just för långsamt - inte jämfört med begränsningen utan med situationen - och då kan det vara olagligt om man stör trafiken med sitt slöande.