2017-03-05, 15:23
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det där om Narconon har jag också hört men jag visste inte då att de hade kopplingar till scientologerna även om det sades vara en sekt men inte närmare om vad specifikt det avsåg. Hörde det av "mina" fältisar när jag skulle placeras i tonåren (placerades inte hos Narconon utan på ett ställe som då drevs av en stiftelse inom svenska kyrkan med ganska tätt samarbete i metodik med Daytop som har katolsk bakgrund (de har för övrigt rådgivande funktion under WHO om jag inte minns fel) med inslag av minnesota modellen men jag är oklar över var minnesota kommer ifrån) .

"Mina" fältisar var från en moderatstyrd kommun och enligt dem så gjordes inga placeringar hos Narconon på grund av deras sektstatus. Den här dragningen fick jag alltså någongång i oktober eller november - 89 när de redogjorde för överväganden om min placering (som jag inte alls ville ha oavsett, det var alltså inte så att jag fick den för att jag önskat något specifikt) så det är ju några år efter MOP men det går ändå inte ihop riktigt med uppgiften att de skulle ha kopplingar till moderaterna som organisation.

Menar du att Narconon använder sina klienter för brottsprovokation?
Jag vill inte generalisera men i det här fallet tror jag att man arbetade under/med Narconon och även RDS för att för att utföra vissa saker på Sveavägen 28 februari 1986. De har säkert kopplingar med alla andra partier om du letar, så det betyder inte något vad jag kan förstå.
Leta själv efter brottsprovokation i Scientologi och Narconon-sammanhang.

Minessotamodellen används av AA och togs fram av Hazelden Foundation.
Senast redigerad av Gothus 2017-03-05 kl. 15:33.
Citera
2017-03-05, 15:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag har aldrig påstått att WT-bärarna/ mördaren/gruppen emanerar från specifika bakgrunder. Det är andra som gör det. Vilket jag protesterat emot.

Innan WT-bärarna blir identifierade kan ingen påstå någonting menar jag.

Dag föreslog/verifierade en narkotikaspaning. Ulf ett antal poliser. Donald en Barbrogrupp. Moelv skrev om fribrytare som spanade på både Palme och varandra.

Vad är dina slutsatser. Eftersom du protesterar mot att jag saknar detsamma.

Jag påstår inte att du saknar slutsatser jag menar att dina slutsater kanske inte alltid med nödvändighet är självklara utirån det du själv redovisar som grund att bygga dem på.

Du är ganska selektiv ibland emedan du kritiserar andra för att vara det. Som exempelvis om HHs frus behov av skydd som du menar är obefintligt för att hon ändå inte vet något. Jag redogjorde i tidigare post om typiska mekanismer i vad som kan drabba utredande personal. Ska man lyfta blicken något snäpp kan man väl generellt säga att risken för attentat mot diverse funktionärer, exempelvis statsminister, i regel är högre i stater med bristande transparens och förekomst av metoder som inte sanktioneras rättsligt. Det är alltså vanligare med politikermord och kidnappningsförsök m. m. av dylika i bananrepubliker. Inte för att försvara planerna på kidnappningen av Leijon eller sympatisera med falangen som närde dessa, men det kan ju tänkas ha ett samband med att hon var lite väl generös med befogenheter till vissa.

Om WT bärare så är det väl inte omöjligt att det fanns folk utöver svensk polis som hade intresse av vilka som rörde sig hos Sigge antingen med någon på plats eller på något avstånd.

Att det periodvis finns andra element än de som ska/bör /antagligt ska finnas är jag dock tämligen säker på.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-05 kl. 15:50.
Citera
2017-03-05, 15:35
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Vad hette Tingströms och Christers "kompis", Harry M?
Harry Mikk....
Ibland kör det ihop sig.
Tacksam för svar.

Harry Mikkallinna ,Yrkeskriminell , bankrånare och snackpåse.
Citera
2017-03-05, 15:36
Medlem
Citat:
Jag vill inte generalisera men i det här fallet tror jag att man arbetade under/med Narconon och även RDS för att för att utföra vissa saker på Sveavägen 28 februari 1986. De har säkert kopplingar med alla andra partier om du letar, så det betyder inte något vad jag kan förstå.
Leta själv efter brottsprovokation i Scientologi och Narconon-sammanhang.

Ja men frågan är om initiativet sker från Narconon eller om det är så att individer som man vet är kopplade till dem på sätt och vis uppsöks till sådant? Om man "vet" att de är i en sekt (presumtion av att de är auktoritetsbundet "submissive" personlighetstyp som inte ifrågasätter för mycket (vilket kanske passar såväl Homo Sovieticus och medlemmar i "knapptryckarpartiet" som väl en moderat kallade sitt parti, dock långt efter MOP).
Citera
2017-03-05, 15:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Sveriges A-bombsprogram var ju ett av de få projekt där vi trotsade USA. Vi hade ett par atombomber färdiga att skruvas ihop på kort tid fram till Bildt blev stadsminister. Då lades de mest komprometterande prylarna i en personbil och kördes till Norge på order av USA.

Det har ryktats mycket om de svenska atombomberna, men jag har aldrig sett någon bekräftelse att vi verkligen hade bomber klara, att kompetensen fanns från tidigt 60-tal. Det svenska nukleära samarbetet med Indien var inte speciellt populärt i Washington.

När det kom till frågan om vapenexport sålde svenskarna relativt ofta på ett sätt som gladde vare sig Jänkare, britter eller fransoser. De sistnämnda var inte nöjda sedan Bofors med stöd från Olof Palme kunnat sänka priset på haubits -77 . Fram till februari 86 så var det de franska pjäserna som hade första tjing.
Citera
2017-03-05, 15:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock
I inlägget ovan så pratades det om rättegångarna. D.v.s. långt efter mordnatten.

Men även om vi fokuserar på mordnatten och dagen efter så tycker jag inte det är konstigt att man ändrar uppgifterna. Det hölls förhör med flera av mordplatsvittnena under mordnatten och det behövs inga ingående förhör för att få besked om det var en, två eller fler gärningsmän. Den informationen hade polisen på morgonen och det sammanvägdes med Lisbeths uppgifter (vilket naturligtvis var den information man lyssnade på och gick ut med inledningsvis under mordnatten.

Att det är en skytt råder det ingen tvekan om. Men i teorin kan den andre Lisbeth Palme såg varit en medhjälpare, en spotter eller en backup, som hon tidigare sett på Sveavägen. Därmed blir det totalt ologiskt att Hans Holmer kan avfärda dessa utan att ha talat med vare sig LP eller Åke Rimborn, den ende polis som talat med LP under längre tid mordnatten.
Citera
2017-03-05, 15:57
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Harry Mikkallinna ,Yrkeskriminell , bankrånare och snackpåse.
Har du några uppgifter om Tommy Asklöf, bankrånaren och Peter Virag? Vad sysslade Peter Imre Virag med innan han blev mördad i september 1986?
Senast redigerad av Gothus 2017-03-05 kl. 15:59.
Citera
2017-03-05, 16:28
Medlem
Citat:
Har du några uppgifter om Tommy Asklöf, bankrånaren och Peter Virag? Vad sysslade Peter Imre Virag med innan han blev mördad i september 1986?

Finns en tråd på "kriminalhistoria" som säger ganska lite om detta offer.
(FB) Mordet på 36-årige Peter Virag (1986)
Citera
2017-03-05, 16:30
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ja men frågan är om initiativet sker från Narconon eller om det är så att individer som man vet är kopplade till dem på sätt och vis uppsöks till sådant? Om man "vet" att de är i en sekt (presumtion av att de är auktoritetsbundet "submissive" personlighetstyp som inte ifrågasätter för mycket (vilket kanske passar såväl Homo Sovieticus och medlemmar i "knapptryckarpartiet" som väl en moderat kallade sitt parti, dock långt efter MOP).
Jag med flera tydligen(MossTrums) tycker att det borde vara alldeles utmärkt att utnyttja en skrupelfri, våldsverkande terristorganisation, som dessutom har Olof Palme på sin dödslista.

Tack för Länken, nu ska jag sätta mig på Bänken, o läsa igenom.
Senast redigerad av Gothus 2017-03-05 kl. 16:37.
Citera
2017-03-05, 16:52
Medlem
Citat:
Jag med flera tydligen(MossTrums) tycker att det borde vara alldeles utmärkt att utnyttja en skrupelfri, våldsverkande terristorganisation, som dessutom har Olof Palme på sin dödslista.

Tack för Länken, nu ska jag sätta mig på Bänken, o läsa igenom.

Tja fast vad är orsak och vad är/blir verkan? Jag menar inte att försvara Narconon, jag känner inte till mycket om dem mer än det jag fick veta, vilket inte var mycket men jag inte har orsak tro det är osant. Är det en sekt är det väl inte omöjligt att det också finns infiltratörer där, sådana organisationer är väl intressanta. Fast erkännas skall att jag har en mycket vag uppfattning om vad en "sekt" är utöver att kontrollera och försöka styra sina medlemmar mer än vad som är acceptabelt. Var gränsen som är acceptabel går är jag heller inte säker på. I tonåren upplevde jag dock det som att jag inte skulle kunnat satt mig mol allena på ett isflak utanför Nordkap utan att ha morsan på telefon inom tio minuter för att hennes vännina som var gift med någon fransman inte tyckte det var lämpligt.

Det står ovanligt lite om BO i den tråden.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-05 kl. 17:02.
Citera
2017-03-05, 17:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Länk om den som erkände mordet, Roger Åsheim

(FB) 27-årig man klev in på polisstation och erkände cirka 150 brott, däribland mord
Citera
2017-03-05, 17:17
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Tja fast vad är orsak och vad är/blir verkan? Jag menar inte att försvara Narconon, jag känner inte till mycket om dem mer än det jag fick veta, vilket inte var mycket men jag inte har orsak tro det är osant. Är det en sekt är det väl inte omöjligt att det också finns infiltratörer där, sådana organisationer är väl intressanta. Fast erkännas skall att jag har en mycket vag uppfattning om vad en "sekt" är utöver att kontrollera och försöka styra sina medlemmar mer än vad som är acceptabelt. Var gränsen som är acceptabel går är jag heller inte säker på. I tonåren upplevde jag dock det som att jag inte skulle kunnat satt mig mol allena på ett isflak utanför Nordkap utan att ha morsan på telefon inom tio minuter för att hennes vännina som var gift med någon fransman inte tyckte det var lämpligt.

Det står ovanligt lite om BO i den tråden.
Ja det var det som MossTrums menade.
Vem är BO och vad har han med MOP att göra?
Och ja, det verkar som du har växt upp i en familj med sektliknade inslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in