2011-06-03, 20:12
Medlem
Quoters avatar
36-åringen hittades mördad den 18 september 1986 klockan 07:30 i sin lägenhet. Han var skjuten till döds, oklart hur många skott. Polisutredningen gick till en början mycket trögt. Något år in på 90-talet stegar en 25-årig man in på polisstationen i Helsingborg och erkänner brott som stöld, rån och mord. Tydligen var hans samvete lite väl tungt. Mordoffret var en bekant till Peter Virag och den berättelse han lämnade om tillvägagångssättet var inte klockren, bland annat saknades kroppen. Hovrätten ansåg inte att det gick att bevisa annat än stöld och dömde honom till rättspsykiatrisk vård. Han kom senare med nya uppgifter om vad som hänt med kroppen och även med information om mordet på Peter Virag, men jag vet inte om det gick att styrka. Åklagaren Sven-Erik Alhem hade på den tiden hand om fallet.

Polisen såg en koppling mellan mordet på Peter Virag och den andra mannen vars kropp man möjligtvis aldrig hittade. Finns det någon skribent som vet exakt hur kopplingen såg ut? Erkände han mordet på båda? Ska forska lite mer i det andra fallet och dra igång en tråd om det också.

Info från Sveriges Dödsbok
Citera
2012-04-06, 23:42
Medlem
Feedback66s avatar
Hittat något mer?

Följande länk kanske kan vara av lite (kuriosa)intresse iaf, tidningsartikeln längst ner på sidan handlar om mordet på Virag.
Citera
2012-04-07, 00:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
36-åringen hittades mördad den 18 september 1986 klockan 07:30 i sin lägenhet. Han var skjuten till döds, oklart hur många skott. Polisutredningen gick till en början mycket trögt. Något år in på 90-talet stegar en 25-årig man in på polisstationen i Helsingborg och erkänner brott som stöld, rån och mord. Tydligen var hans samvete lite väl tungt. Mordoffret var en bekant till Peter Virag och den berättelse han lämnade om tillvägagångssättet var inte klockren, bland annat saknades kroppen. Hovrätten ansåg inte att det gick att bevisa annat än stöld och dömde honom till rättspsykiatrisk vård. Han kom senare med nya uppgifter om vad som hänt med kroppen och även med information om mordet på Peter Virag, men jag vet inte om det gick att styrka. Åklagaren Sven-Erik Alhem hade på den tiden hand om fallet.

Polisen såg en koppling mellan mordet på Peter Virag och den andra mannen vars kropp man möjligtvis aldrig hittade. Finns det någon skribent som vet exakt hur kopplingen såg ut? Erkände han mordet på båda? Ska forska lite mer i det andra fallet och dra igång en tråd om det också.

Info från Sveriges Dödsbok

Sett att den del , Ernst Lindholm/J-O Sundberg, skrivit att hans död skulle ha någon koppling till Palmemordet. har själv aldrig hittat något belägg för detta.
Citera
2012-04-07, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Sett att den del , Ernst Lindholm/J-O Sundberg, skrivit att hans död skulle ha någon koppling till Palmemordet. har själv aldrig hittat något belägg för detta.
Var står detta?
Min åsikt är för övrigt att saken inte har med Palmemordet att göra. Fråga gärna ändå skribenten MBoudine på den stora Palmemordstråden (han vet ungefär 100 % av vad som är vad beträffande Palmemordet) så kanske en fingervisning kan komma i dager ...

Mordet på Virag är i alla fall klart intresseväckande.

Får försöka leta reda på, om inte annat, den info du berättar om.
Citera
2012-04-07, 11:28
Medlem
Feedback66s avatar
Jag var lite trött igår. Här är länken jag glömde i mitt inlägg:

http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=1517&keywords=birchan
Citera
2012-04-07, 11:33
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Var står detta?

Lindholm skriver om saken i sin "roman" "Offrets uppdrag", som man kan hitta här:

http://lege.net/blog.lege.net/redirect/Offr_uppdr_del_3.html

Under rubriken "Ännu några döda" nämns Virag. Vet så klart inte om det ligger något i Lindholms spekulationer, men det kan väl alltid vara intressant att kolla upp artikeln i Aftonbladet som han hänvisar till antar jag.
Citera
2012-04-07, 21:43
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Det har inget med Palme att göra. Palme sköts av Crille med revolvern han hade fått låna av Cigge, punkt.
Citera
2012-04-07, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Jag var lite trött igår. Här är länken jag glömde i mitt inlägg:

http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=1517&keywords=birchan

Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Lindholm skriver om saken i sin "roman" "Offrets uppdrag", som man kan hitta här:

http://lege.net/blog.lege.net/redirect/Offr_uppdr_del_3.html

Under rubriken "Ännu några döda" nämns Virag. Vet så klart inte om det ligger något i Lindholms spekulationer, men det kan väl alltid vara intressant att kolla upp artikeln i Aftonbladet som han hänvisar till antar jag.
Tack! Väldigt intressanta länkar.

Härligt att se tillbaka på Norra magazinet special 1992 och herrar som Bresky och Borgnäs i sitt gamla esse! Påskafton är därmed i hamn, känner jag ...
En sak är säker: sådan journalistik är saknad – Uppdrag granskning och Kalla fakta kan slänga sig i väggen i en jämförelse. Borgnäs konspirationsblick är lysande underhållning f.ö.

Jag menar – hur är det egentligen möjligt att toppa följande figurer (som ingår i något hörn här och där) i ett kortreportage, i YouTubeklippet: P G Vinge, Ivan von Birchan, Hans Ölvebro, Stig Malm, Alf Karlsson, K G Olsson, Christer Pettersson och just Bresky/Borgnäs? Svårslaget en påskhelg. Kanske är mina smaklökar speciella ...

Peter Virag.
Texten gällandes Virag som du hänvisar till är intressant om än något fluffig, minst sagt. Det blir
lite för abstrakt s.a.s:
Citat:
"En 36-årig ungrare mördades den 18 september 1986 i sin lägenhet på Bergsunds Strand på Söder i Stockholm.
Han påstods veta något om Palmemordet, och därför avrättades han strax innan han skulle höras av polisen. Det var två mördare och en av dem sägs vara en Säpo-kontakt." Umgicks måhända den 36-årige ungraren med chefsobducenten Valverius som ju också var ungrare och hade obducerat Olof Palme?
Citera
2018-02-21, 17:31
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:

Såg nånstans i MOP tråden att virag skulle ha varit Säpo polis? Detta måste vara en missuppfattning?
Citera
2018-02-21, 17:50
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Såg nånstans i MOP tråden att virag skulle ha varit Säpo polis? Detta måste vara en missuppfattning?

Det är en missuppfattning. Peter Imre Virag har aldrig varit polis, vare sig på SÄPO eller någon annanstans.
Citera
2018-02-23, 22:39
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Någon som har tips på djupare bakgrundsinformation i detta fall
Citera
2018-04-27, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Någon som har tips på djupare bakgrundsinformation i detta fall

Då år 1986 var Bergsunds Strand inkl Reimersholme ett stadsområde på förfall, helt på dekis. Ja i stort sett hela området nära Hornstull var på nedgång. Med många misskötta hus där. Det var många små trånga och billiga lägenheter där, särskilt Bergsunds Strand. Socialkontoret låg i närheten och många av deras klienter huserade i området bredvid.

Det var nog inget ovanligt att frånskilda bodde där

Idag är ju Bergsunds Strand helt annorlunda och säkert mycket poppis. En faktor som bidragit är att vattenkvaliteén är mycket bättre idag än den var då på den tiden.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2018-04-27 kl. 02:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in