Citat:
Ursprungligen postat av
stifmeister89
Så det inte vara en kombination av båda? Många av de som ligger på en lägre nivå kanske också tar astmamedicin eller annan medicin som orsaka förmaksflimmer? Kan du motbevisa detta? Du är lite väl enkelspårig. Studien omfattar 47 500 personer. Att utesluta studien känns inte seriöst. Jag förnekar inte att astmamedicin kan orsaka hjärtflimmer, tvärtom är det en bieffekt om man använder höga doser under en längre tid. Sen finns det även mindre studier än denna som visar samma sak, att personer som håller på med andra uthållighetssporter, ej enbart skidåkning, oftare drabbas av förmaksflimmer.
Jag ska bli bättre på att hänvisa till källor.
Nej jag tror inte en kombination är relevant att ta upp. Om vi bara håller oss till idrottstävlande och bortser från andra faktorer som rökning, övervikt och stress, så är jag övertygad om att arytmi (i detta fall diskuterat förmaksflimmer) kommer först när man pressar kroppen och därmed hjärtat mer än vad den tål, under för lång period. Och för att pressa hjärtat mer än vad den klarar av så krävs det att man antingen tränar och tävlar vid sjukdom och/eller att man brukar medicin som gör att man orkar pressa sig mer än normaltillståndet.
Så om man förutsätter att de inte tävlar sjuka så återstår medicinen som till 99% största boven till arytmi inom elitidrott.