2017-03-05, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Den livsstilen som elitskidåkarna har är inte sund och det är inte bara på grund av mediciner. Dom kör slut på sina kroppar totalt.

Jag håller med dig och det var det jag skrev. Stiff skrev att utövare av uthållighetsidrott löper större risk för arytmi. Vilket är fel. På redan låg tävlingsnivå brukar utövare olika typer av tillskott och mediciner för att kroppen ska kunna pressa sig hårdare, vilket hjärtat inte tål.

Alla elitidrottare och även de som studien avsåg, alltså de främsta i Vasaloppets resultatlista lär ha en gedigen medicin/kosttillskottslåda sedan en tid tillbaka. Hönan eller ägget, hjärtproblem för aktiva inom konditionsidrott kommer med största sannolikhet först efter att man pressar kroppen flr mycket med hjälp av medicin och tillskott.
Citera
2017-03-05, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Jag ogillar astmadoping lika mycket som vad du gör, men det har gjorts olika studier som visar att risken att drabbas av enstaka episoder av förmaksflimmer ökar för de som håller på med uthållighetsidrotter på en högre nivå, medan det inte är så för personer som tränar regelbundet på en lägre nivå (motionsnivå). Jag länkade en av studierna i mitt förra inlägg. En enstaka episod av förmaksflimmer behöver inte betyda att personen lever ohälsosamt eller får en sämre hälsa överlag. Sen är det väl så att astmamedicin som Symbicort i kombination med idrott på hög nivå kan öka den risken ytterligare.

Läs svaret till kingen.
Citera
2017-03-05, 14:17
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det finns fler studier. Jag kan länka dem senare. Sen att du använder statistik för en hel befolkning styrker knappast ditt argument. Men sen håller jag med dig om att risken för förmaksflimmer ökar ytterligare vid långvarigt bruk av astmamedicin.
Risken i studien jämförs ju mot de som hade en sluttid som var mer än 2.4 ggr så lång som segrarens. Jag gör alltså antagandet att dessa inte "tränat på sig" hjärtbesvär.
Citera
2017-03-05, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Jag håller med dig och det var det jag skrev. Stiff skrev att utövare av uthållighetsidrott löper större risk för arytmi. Vilket är fel. På redan låg tävlingsnivå brukar utövare olika typer av tillskott och mediciner för att kroppen ska kunna pressa sig hårdare, vilket hjärtat inte tål.

Alla elitidrottare och även de som studien avsåg, alltså de främsta i Vasaloppets resultatlista lär ha en gedigen medicin/kosttillskottslåda sedan en tid tillbaka. Hönan eller ägget, hjärtproblem för aktiva inom konditionsidrott kommer med största sannolikhet först efter att man pressar kroppen flr mycket med hjälp av medicin och tillskott.

Så det inte vara en kombination av båda? Många av de som ligger på en lägre nivå kanske också tar astmamedicin eller annan medicin som orsaka förmaksflimmer? Kan du motbevisa detta? Du är lite väl enkelspårig. Studien omfattar 47 500 personer. Att utesluta studien känns inte seriöst. Jag förnekar inte att astmamedicin kan orsaka hjärtflimmer, tvärtom är det en bieffekt om man använder höga doser under en längre tid. Sen finns det även mindre studier än denna som visar samma sak, att personer som håller på med andra uthållighetssporter, ej enbart skidåkning, oftare drabbas av förmaksflimmer.
Citera
2017-03-05, 14:32
Medlem
Citat:
Så det inte vara en kombination av båda? Många av de som ligger på en lägre nivå kanske också tar astmamedicin eller annan medicin som orsaka förmaksflimmer? Kan du motbevisa detta? Du är lite väl enkelspårig. Studien omfattar 47 500 personer. Att utesluta studien känns inte seriöst. Jag förnekar inte att astmamedicin kan orsaka hjärtflimmer, tvärtom är det en bieffekt om man använder höga doser under en längre tid. Sen finns det även mindre studier än denna som visar samma sak, att personer som håller på med andra uthållighetssporter, ej enbart skidåkning, oftare drabbas av förmaksflimmer.

Jag ska bli bättre på att hänvisa till källor.

Nej jag tror inte en kombination är relevant att ta upp. Om vi bara håller oss till idrottstävlande och bortser från andra faktorer som rökning, övervikt och stress, så är jag övertygad om att arytmi (i detta fall diskuterat förmaksflimmer) kommer först när man pressar kroppen och därmed hjärtat mer än vad den tål, under för lång period. Och för att pressa hjärtat mer än vad den klarar av så krävs det att man antingen tränar och tävlar vid sjukdom och/eller att man brukar medicin som gör att man orkar pressa sig mer än normaltillståndet.

Så om man förutsätter att de inte tävlar sjuka så återstår medicinen som till 99% största boven till arytmi inom elitidrott.
Citera
2017-03-05, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Kallas hjärtflimmer vid säsongsstarten får mig att undra om hon försökte med någon astmamedcin.
Björgen hade samma symton när hon måste byta ut sin medicin mot en annan
En annan detalj med Kalla, hon tränar i ett eget team nu, är det lättare att hålla på med egen medicinering då?
Citera
2017-03-05, 15:32
Bannlyst
Citat:
Läs svaret till kingen.

Alla mediciner har biverkningar. Jag har med mediciner innan och man skall ALLTID hålla sig borta från mediciner om man inte behöver dessa. Att friska personer tar starka mediciner och sedan elitidrottar.. är livsfarligt.. astmamediciner ger hjärtklappningar som biverkningar.. astmamediciner tillsammans med elitidrott kan ge förmaksflimmer samt arytmier.. norske simmaren Oen dog pga kombinationen elitidrott + mediciner.
Citera
2017-03-05, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Alla mediciner har biverkningar. Jag har med mediciner innan och man skall ALLTID hålla sig borta från mediciner om man inte behöver dessa. Att friska personer tar starka mediciner och sedan elitidrottar.. är livsfarligt.. astmamediciner ger hjärtklappningar som biverkningar.. astmamediciner tillsammans med elitidrott kan ge förmaksflimmer samt arytmier.. norske simmaren Oen dog pga kombinationen elitidrott + mediciner.

Instämmer. Mediciner ger farliga biverkningar i träningssammanhang och sedan måste man till slut ta mediciner för att kunna ta sina mediciner. Vi får se hur gammal björgen blir, jag tippar på att hon inte blir långvarig efter att hon slutat tävla och därmed slutar med sina mediciner, som håller igång hennes system.
Citera
2017-03-05, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
En annan detalj med Kalla, hon tränar i ett eget team nu, är det lättare att hålla på med egen medicinering då?

Har inget svar på din fråga men jag är ganska övertygad om att Kalla är fri från alla typer av prestationshöjande substanser.

Hennes teknik igår var perfekt. Stort, avslappnat och perfekt energiförskjutning från ben, bål och armar. Jämfört med de dopade norskorna som antingen lever på kraft eller frekvens som de orkar hålla tack vare diverse dopingmedel. Det förklarar Kallas formtopp och hennes dalar, och det förklarar också varför vissa norskor alltid är formtoppade.
Citera
2017-03-05, 16:04
Medlem
wwrs avatar
Serena Williams har ju haft lungemboli, vilket Linda Haglund avled i. Om den officiella versionen av Flo-Jos död är riktig får vi nog aldrig veta. Oens dödsorsak är kanske riktigt angiven, men mycket märkligt att en idrottsman på den nivån skulle ha så kraftiga förändringar av kranskärl. Samband med anabola finns, men är inte lika tydligt som för lungemboli.
Flera cyklister har väl avlidit. Finns nog många exempel om man letar.

Usch.

Jag själv tycker inte att det primärt är idrottsmännens fel. De gör allt som går för att vinna. Det största felet ligger hos de korrumperade organisationerna som inte testar ordentligt.
Citera
2017-03-05, 16:39
Medlem
Citat:
Har inget svar på din fråga men jag är ganska övertygad om att Kalla är fri från alla typer av prestationshöjande substanser.

Hennes teknik igår var perfekt. Stort, avslappnat och perfekt energiförskjutning från ben, bål och armar. Jämfört med de dopade norskorna som antingen lever på kraft eller frekvens som de orkar hålla tack vare diverse dopingmedel. Det förklarar Kallas formtopp och hennes dalar, och det förklarar också varför vissa norskor alltid är formtoppade.

Jag håller med dig. Kalla är en av de mest vältränade damerna i skidvärlden och hade redan som ung testvärden utöver det vanliga. Men hon är människa, även om hon är extremt vältränad så kan hon inte vara på pallen varje helg. Renare toppåkare kan toppa formen till ett mästerskap, men sett över en hel säsong är de mer ojämna i sin prestation. I en sport där kroppen utsätts för enorma påfrestningar ska det vara omöjligt att prestera likt Sundby och Björgen helg efter helg. De har aldrig några formsvackor och åker som maskiner. Vi kan till och med ta Northug som exempel. En mästare, men hans prestationer går upp och ner. Det säger väl det mesta när en tidigare medelmåtta som Sundby får sitt stora genombrott när han är 30 år. Helt plötsligt klarar han av att träna 1100 timmar, mellan 200-300 mer än andra toppåkare som redan ligger på gränsen. När en icke-astmatiker som Northug höjer träningsdosen så väggar han. När en icke-astmatiker som Kalla skulle gå upp över 900 timmar så klarade hon inte av det (nu gör hon dock det). Hon klarade inte av slå åkare som hon vanligtvis vann mot 9 gånger av 10. Samtidigt kan astmatiker som puffar höga doser av Ventoline eller som tar tunga astmamediciner som Symbicort träna extremt mycket mer än andra och aldrig ha en formsvacka.
Senast redigerad av stifmeister89 2017-03-05 kl. 17:03.
Citera
2017-03-05, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
norske simmaren Oen dog pga kombinationen elitidrott + mediciner.

Er du lege, og har undersøkt vedkommende ettersom du uttaler seg slik?

Han døde av kransarteriesykdom og hjerteinfarkt knyttet til en vanlig genfeil i befolkningen.
http://www.olympiatoppen.no/om_olympiatoppen/aktuelt/page7143.html

https://www.nrk.no/livsstil/_-1-av-200-nordmenn-risikerer-do-a-altfor-tidlig-1.12393624
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in