Citat:
Tyvärr vet jag från säkra källor att familjen Andersson samt en del nära vänner inte pratar med privatpersoner utan hänvisar hela tiden till polisen (vissa privatpersoner som har hört av sig ska ha mötts av ett direkt nedlåtande bemötande). Personligen tycker jag att detta är mycket synd och oklokt, eftersom vi har sett att polisen inte kommer någon vart. Jag vågar kaxigt nog påstå att vi är några här som är betydligt närmare lösningen än vad polisen är eller att vi möjligen (även om jag tvivlar starkt!) står på samma position. Vi har ju sett i tråden under diskussionen mellan PK och PU att polisen - vad det verkar, i alla fall - inte ens har konfronterat PU med PK:s uppgifter om vad som hände i PK:s lägenhet. Kan detta verkligen vara sant? Och är det sant torde detta vara den här utredningens absolut största misstag, utan att för den sakens skull påstå att PU är gärningsmannen. Men vem vet vad som hade kunnat bli utfallet?
Som seriös privatspanare behöver till exempel inte jag ta hänsyn till en massa byråkrati, åklagares pekfingrar och annan skit. Dessutom tickar tiden iväg. Helenas mamma och pappa är gamla nu. Familjen Andersson med vänner bör överväga att faktiskt gå "utanför boxen", men jag tror tyvärr att polisen sedan första början har familj och vänner i ett järngrepp i den här frågan. Och det är så synd. Ok, det var kanske rätt i början, men absolut inte nu längre. Jag är till och med beredd att gå så långt som att säga att jag tror att familjen Andersson med vänner förstör för sig själva genom att fortsätta sätta sin tilltro till polisen - i alla fall den lokala polisen med Lars Johansson i spetsen.
Som seriös privatspanare behöver till exempel inte jag ta hänsyn till en massa byråkrati, åklagares pekfingrar och annan skit. Dessutom tickar tiden iväg. Helenas mamma och pappa är gamla nu. Familjen Andersson med vänner bör överväga att faktiskt gå "utanför boxen", men jag tror tyvärr att polisen sedan första början har familj och vänner i ett järngrepp i den här frågan. Och det är så synd. Ok, det var kanske rätt i början, men absolut inte nu längre. Jag är till och med beredd att gå så långt som att säga att jag tror att familjen Andersson med vänner förstör för sig själva genom att fortsätta sätta sin tilltro till polisen - i alla fall den lokala polisen med Lars Johansson i spetsen.
Om ni så ändå för ett ögonblick kan kliva ur er konsensus trance och möjligen upprätta en aning sunt förnuft. Till att börja med så bör jag påpeka och bestämt understryka att sorgligt nog är ni djupt vilsna i fiktionen och illusionernas världar. Ni tror att ni är något på spåren men ni jagar endast något som inte finns. Det är min sorg till alla de som är inblandade i fallet Helena att ni är så vilsna och helt på fel spår. Ni slösar med tid och i sämsta fall för andra på fel spår till nackdel för sanningen.
Det är naivt att tro ni kommit längre än vad polisen gjort.
Det är naivt att tro polisen inte kontrollerat PK uppgifter.
Förhör gjordes med mig någon gång maj/jun 98. Efter detta år har inga förhör gjorts. Vad tror ni det ligger i uppgifternas värde då polisen inte varit intresserade av mer förhör efter detta? Ni är naiva som tror att polis skulle släppa mig utan mer förhör om det fanns något tvivel eller intresse i de uppgifter som PK lämnat till polis. Det finns inget av värde i de uppgifter som givits vad beträffar fallet Helena.
Sedan kan ni skruva och vrida på era uppgifter i all oändlighet, för att passa er story. Ni kommer aldrig nå sanningen den vägen det vet jag.