Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-27, 23:28
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Om det är just paleo vet jag inte men ja, det finns ett visst stöd för TS tes. SOM har också märkt en betydligt mer konservativ inställning bland 80- och 90-talister än de äldre generationerna i sina undersökningar, vilket är hoppfullt.
Intressant. vad var det för undersökningar? Länk? Jag hade ju trott tvärt om. Tycker att det dräller av 90-talister som går på som värsta 68-kärringarna. Är själv 60-talist, uppfattade vårt ganska glammiga 80-tal som en rätt konservativ tid. Eller åtminstone anti-flumvänster.
Citera
2017-02-28, 09:57
  #14
Medlem
remixutoheavens avatar
Intressant läsning!

Jag märker och vet själv att många är eller håller på att bli alltmer konservativa bland unga. Fast de sker i det tysta och som vanligt är det vänsterrörelsen som hörs mest, därför folk tror att den rörelsen fortfarande är stark när det i själva verket är en uppblåst ballong, ett så kallat luftslott.

Allt fler får upp ögonen för hur grotesk världen har blivit, tack vare mångkulturen och allt PK-trams, då vänder de sig till mer konservativa eller motrörelser till detta. Många har något underskattat 90-samt 00-talisterna, visst de är söndercurlad, lata och födda med en silversked i munnen, men det är också det som gör att de kommer bli konservativa. Fråga dessa unga vuxna, ungdomar och barn om de skulle ge samma uppfostran som de själva hade till sina ungar. Tror att många skulle säga nej och att de skulle ge hårdare samt strängare krav än vad de själva fick. För att de vet att deras barnuppfostran och metoder var och är odugliga.

Som någon annan fyllde i avsaknaden av vettiga förebilder, främst för män, är som bortblåst. De står där utan en identitet och med skam eftersom de har blivit lärd av samhället att de är bokstavligt talat vandrande monster. Den vilja och drömmar som brukar finnas är borta, de vandrar omkring som själlösa tomma gestalter och ses som tickande bomber fyllda med våld och elände. Inte så konstigt att vita unga män toppar självmordsstatistiken i Sverige och Västvärlden. Trenden måste brytas och där kan konservatism kliva in.

Vi kommer sakta men säkert rulla in i en mer konservativ tid då vi nu i lång tid haft vänstern som bränsle. Den håller på att slockna då vi har kört sönder drivmedlet och vi letar efter ett nytt som skall få världen att snurra. Pendeln slår över som den alltid gör och kommer att göra, för att det är så världen fungerar. Ifall höger samt den konservativa rörelsen sköter det här snyggt så kan nog lågan hållas länge.
Citera
2017-02-28, 10:07
  #15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Intressant. vad var det för undersökningar? Länk? Jag hade ju trott tvärt om. Tycker att det dräller av 90-talister som går på som värsta 68-kärringarna. Är själv 60-talist, uppfattade vårt ganska glammiga 80-tal som en rätt konservativ tid. Eller åtminstone anti-flumvänster.

Mina minnen är både och. Det fanns under 80-talet även i populärkulturen, en viss reaktion mot 68-vänstern - jag var själv en del av det, om än i periferin. Samtidigt hade vänstern skaffat sig ett rätt starkt grepp om media och huvudfåran i populärkulturen.

Om 00-generationens svenska tonåringar håller på att få upp ögonen för det förlorade svenska kulturarvet, så är kanske inte allt hopp ute.
Citera
2017-03-04, 12:16
  #16
Medlem
Lelianas avatar
Tycker mig se en stor skillnad på just 80talister och 90talister. De förstnämnda har oftast mycket mer avslappnad relation till livet, jobbar och har kanske hoppat av någon utbildning. 90talister fick höra att jorden skulle gå under när de tog examen från gymnasiet, det finns inga jobb och allt är skit. Adderat med mångkultur och att man har överflöd av "vit privilegium" och bör därmed böja sig för främmande folk, gör att frustrationen växer då verkligheten och vad de hör stämmer inte. 90talister må beskrivas som "söndercurlade" men de 90talister jag har träffat är i regel mer mogna och har tagit tag i sina liv. Trenden med att man känner sig vuxen senare har faktiskt stannat; de unga vi ser idag känner sig vuxna tidigare!

Konservatism och nationalism är ungdomens protestkultur, ja. Se bara hur unga flockas till alt-right mm i USA. Det är spännande, nytt och har grund i verkligheten. Vi får hoppas att den rörelsen inte kidnappas av folk med annat syfte än ett återuppbyggande av västvärlden och att majoriteten av folket ska vara vit.
Citera
2017-03-04, 15:33
  #17
Medlem
Alltid problematiskt att försöka översätta amerikanska fenomen till svenska. Det är två vitt skilda politiska klimat och förutsättningar därefter. Med det sagt tror jag att det även här finns en längtan efter motpol till den postmoderna paradigmen, om än den i Sverige är mycket mindre kulturellt kanaliserad.

Vad gäller oss 90-talister växte vi upp med devisen att allt är möjligt och att vi kunde bli vad vi så önskade, men sprang rakt in i en vägg så fort vi blev vuxna och det varken fanns jobb eller bostäder. Kanske 00-talisterna har en mer realistisk bild av verkligheten och således också tidigare kan orientera sig utifrån den.
Citera
2017-03-05, 14:10
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Jag skulle vilja diskutera något som antagligen för alltid kommer att ändra spelplanen för mångkulturen.

Jag frångår min vanliga rutin och hänvisar till en film för bakgrund av Paul Joseph Watson, bloggaren från Sheffield vilken hade stor påverkan i presidentvalet.

https://youtu.be/avb8cwOgVQ8

Paleokonservatism och nationalism är på väg att bli det nya rätta, den nya protestkulturen. 1% av generation X var konservativa som tonåringar, 2% av millennials men 15% av generation zero (födda detta årtusende) - med reservation för exakta siffror.

Dessa tonåringar känner bara till ett samhälle där alla auktoritetspositioner innehas av proponenter för globalism och multikulturalism. Dessutom har de fötts i och behövt växa upp under mångkulturella betingelser, som dessutom har förstärkts under deras korta levnad. De kan av egen erfarenhet mycket om det dysfunktionella tillstånd som är ett mångkulturellt samhälle, samtidigt som de från ovan, av lärare, journalister, politiker och kändisar, ständigt får höra hur underbart utopiskt det är att växa upp som främling i sitt eget land.

Som jag har upprepat här många gånger: alla människor som ideligen gnuggas mot främmande folk blir stärkta i sin egen etnicitet (om de inte adopterar främlingens kultur och förlorar sin egen) vilket på sikt gör att svenskarna blir mer som syrianer, polacker, finnar, ungrare osv. Dvs som andra folk i världen.

Resultatet: 2017 års ungdomar vänder sig mot de styrande glädjelösa puritanerna på det enda sätt de kan: genom att röra sig mot nationalism/konservatism. Har ni f ö hört talas om fashwave?

Den enda skillnaden gentemot 1977 är att Sex Pistols kamp mot det rådande etablissemanget fick gillande stöd av de progressiva MSM. I dag finns det ingen etablerad institution inom kultur eller media som skulle stödja ungdomens rörelse högerut. Internets frihet är viktigare än någonsin, detta eftersom en fungerande demokrati egentligen kräver en livlig och fri press som ger utrymme för alla röster. I frånvaro av denna är internet demokratins enda hopp.

Hur vrickat har samhället gått o blivit? Som jag fattat det brukar paleokonservatism vara den mest rigida och stränga formen av konservatism ofta sammanlänkad med kristna moraliska värderingar.

På något sätt känns det lite fuck you när godhetens riddare förlorar valet i USA och de undertryckta krypande lågkastliga som tabubelagts vinner mot oddsen. Tabubeläggningen gör att handlingen att plocka fram en pytteliten sverigeflagga runt bordet och vifta med den blir en dramatiskt gest än att som ung rebell skrika, kasta sten och bränna flaggor eftersom folk är vana vid det nu. Bränder hela tiden.

Samtidigt kan man känna att man blir trött när man ser unga gossar som går finklädda, vältaliga så man nästan kräks och talar om hur viktigt det är att följa svenska seder och runkar loss till nationalsången som de godaste helgonen. Vilket sätter dig som paleokonservativ i en obekväm sits. Din pappa skulle tycker du är veck, din farmor var mer liberal än dig och om din gammelfarfar hade levt så kanske...
Citera
2017-03-05, 14:53
  #19
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Alltid problematiskt att försöka översätta amerikanska fenomen till svenska. Det är två vitt skilda politiska klimat och förutsättningar därefter. Med det sagt tror jag att det även här finns en längtan efter motpol till den postmoderna paradigmen, om än den i Sverige är mycket mindre kulturellt kanaliserad.

Vad gäller oss 90-talister växte vi upp med devisen att allt är möjligt och att vi kunde bli vad vi så önskade, men sprang rakt in i en vägg så fort vi blev vuxna och det varken fanns jobb eller bostäder. Kanske 00-talisterna har en mer realistisk bild av verkligheten och således också tidigare kan orientera sig utifrån den.

Helt enig. Jag har hört samma sak. Bli vad du vill-grejen är inte så bra att säga till ungdomar, även om det inte är helt fel heller. Det beror lite på vad man vill bli. Jag fick höra ofta på gymnasiet att man skulle utbilda sig till det man var intresserad av. Vad det var spelade mindre roll. Jag är visserligen utbildad inom ett ganska smalt ämne, där det är svårt att bli något annat än präst/pastor, lärare eller forskare. Enstaka personer har kunnat bli journalister med en väldigt smal inriktning. Men de är mer av ett undantag. Jag utbildar mig för att det inte finns jobb. Jag har nästan gett upp att söka jobb inom Sverige. Jag försöker blicka mig mer internationellt, för att jag i regeln inte har något större val.
Citera
2017-03-08, 01:39
  #20
Medlem
Vilken meningslös tråd. Överallt är ungdomarna underrepresenterade bland konservativa väljare.
Citera
2017-03-08, 07:55
  #21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tygfu
Vilken meningslös tråd. Överallt är ungdomarna underrepresenterade bland konservativa väljare.
Nu handlar det om att vi ser en ökning. Vad är det du inte fattar?
Citera
2017-03-08, 10:23
  #22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tygfu
Vilken meningslös tråd. Överallt är ungdomarna underrepresenterade bland konservativa väljare.

Konservatism kan i vissa situationer också vara en förändrande kraft, rämst när förändringen riktas mot något som man sedan vill bevara, t ex att återställa förlorade samhällsinstitutioner. Härvid ser jag värnpliktens restaurerande som exempel på detta. Mina intryck är att ungdomar i påfallande hög grad är positiva till värnplikt nu, jämfört med för ett tiotal år sedan.
Citera
2017-03-09, 16:01
  #23
Medlem
FlamingBacons avatar
Det beror på att vi lever i en tid som är sjuk och förvriden till den grad att vara en hederlig skötsam individ som försvarar sitt folk och hemland är det nya rebelliska och ovanliga.

Man ska dessutom komma ihåg att den stora uppblandningen har börjat. Idag måste man vara medveten och skärpt om man vill undvika att dras ned i den ständigt växande pöbeln. Det går inte längre att driva runt i sin ungdom och sedan förvänta sig livslångt stabilt välbetalt arbete med fru och barn på köpet vid den lokala fabriken eller gruvan.
Citera
2017-03-20, 11:27
  #24
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Det beror på att vi lever i en tid som är sjuk och förvriden till den grad att vara en hederlig skötsam individ som försvarar sitt folk och hemland är det nya rebelliska och ovanliga.

Man ska dessutom komma ihåg att den stora uppblandningen har börjat. Idag måste man vara medveten och skärpt om man vill undvika att dras ned i den ständigt växande pöbeln. Det går inte längre att driva runt i sin ungdom och sedan förvänta sig livslångt stabilt välbetalt arbete med fru och barn på köpet vid den lokala fabriken eller gruvan.

Det är nog korrekt att samhället i grunden har förändrat sig både ekonomiskt och socialt - och i sammanhang med detta också värderingsmäsigt. Vem vet? Det kanske blir 00-talisterna som skall räta upp Sverige genom att på bred fron återta det svenska kulturarvet och återknyta till tidlösa svenska lösningar, värnplikt, föreningsliv och kärnfamilj. I så fall skall jag ta tillbaka mycket av vad jag sagt om "ungdomen nuförtiden".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback