2016-11-25, 18:11
Medlem
Roads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Att utöka HVs förmågor är tyvärr ingen bra idé. Visst, soldaterna tycker det är roligt med ny materiel och politikerna ser det som att man får extremt mycket pang för pengarna, men vad man inte ser är hur det påverkar dels HVs kompetens totalt sett. Vad är det egentligen HV ska göra? Det påverkar också politikernas syn på försvaret. Varför ska man lägga x antal kronor för en anställd soldat när man kan få nästan samma förmåga (på pappret) om man tillför HV nya vapensystem och ger HV utökade uppgifter?

Det senare - politikernas syn på HV - har redan visat sig genom olika beslut. Man pratar om Sveriges numerär inklusive HV och på ett magiskt vis ser försvarsmakten genast mycket större ut, trots att HV är hobbysoldater som i snitt övar max 2 veckor om året (om ens det).

Nej - ska HV tillföras ny materiel så är det för att ersätta befintlig materiel. Bättre kroppsskydd, bättre mörkermedel och vettiga förläggningar är bara ett fåtal punkter som behöver ses över.
Ökad slagkraft är något som det vanliga försvaret behöver i så mycket större utsträckning.

Den befintliga mtrl bör ju ses över omgående, såg ut som om de som vaktar gotland nu inte ens har det nya kroppsskyddet, har även hört att de ligger o samlar damm på något lager någonstans..
Citera
2016-11-25, 20:56
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Road
jo, dagens pansar är ju starkare än någonsin, undrar om våra grg ens slår igenom en viss granne i östs tyngre vagnar,

tror det är TOW stuket som gäller då ja och varianten som liknar en javelin, som träffar uppifrån där pansaret tenderar att vara som svagast robot 56 tror jag den heter.-

Nog går Grg och Pskott igenom ungefär likadant som de gjorde förut. I sida är de flesta vagnar fortfarande lika sårbara som de alltid varit. Det stora problemet för Grg och Pskott är fordon som utrustas med aktivt skydd som tex Arena, Trophy mfl - men sådant stoppar i princip alla Pv-robotar* också och har många andra nackdelar, så jag tror inte den sortens motmedel kommer bli allt för vanligt inom en snar framtid. Någonting i princip alla moderna vagnar börjar utrustas med är dock laservarnare och annan störutrustning som motverkar styrda Pv-robotar på olika sätt - här har Pskott och liknande dumma vapen en fördel att de inte kan störas ut eller ge ut förvarningar, så de har fortfarande en viktig roll att fylla.

Vad gäller Bill, dvs Rb56, så är den tagen ur bruk. Rb57 fungerar dock på samma vis, har jag fått för mig.

*Javelin med sin top-attack-funktion tror jag dock kan gå runt de flesta om inte alla av dagens moderna aktiva motmedel.

Citat:
Den befintliga mtrl bör ju ses över omgående, såg ut som om de som vaktar gotland nu inte ens har det nya kroppsskyddet, har även hört att de ligger o samlar damm på något lager någonstans..

Om Hv på Gotland (eller allmänt) har Krsk90 eller 12 är av rätt obefintlig vikt i sammanhanget. Det enda jag ser att det skulle påverka i någon större omfattning vore väl moralen, men de flesta förluster kommer från artilleri och splitter och där fungerar Krsk90 fortfarande rätt likvärdigt. Utrustningen Hv har är lätt och enkel, men det viktigaste för att öka förmågan vore att utöka övningstid och, framförallt, höja nivån på övningarna (det där 1 bataljon som ska klara av 4-5 hårt styrda B-styrkemän är ju bara att lägga ner..).
Citera
2016-11-26, 22:36
Medlem
Roads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Nog går Grg och Pskott igenom ungefär likadant som de gjorde förut. I sida är de flesta vagnar fortfarande lika sårbara som de alltid varit. Det stora problemet för Grg och Pskott är fordon som utrustas med aktivt skydd som tex Arena, Trophy mfl - men sådant stoppar i princip alla Pv-robotar* också och har många andra nackdelar, så jag tror inte den sortens motmedel kommer bli allt för vanligt inom en snar framtid. Någonting i princip alla moderna vagnar börjar utrustas med är dock laservarnare och annan störutrustning som motverkar styrda Pv-robotar på olika sätt - här har Pskott och liknande dumma vapen en fördel att de inte kan störas ut eller ge ut förvarningar, så de har fortfarande en viktig roll att fylla.

Vad gäller Bill, dvs Rb56, så är den tagen ur bruk. Rb57 fungerar dock på samma vis, har jag fått för mig.

*Javelin med sin top-attack-funktion tror jag dock kan gå runt de flesta om inte alla av dagens moderna aktiva motmedel.

Om Hv på Gotland (eller allmänt) har Krsk90 eller 12 är av rätt obefintlig vikt i sammanhanget. Det enda jag ser att det skulle påverka i någon större omfattning vore väl moralen, men de flesta förluster kommer från artilleri och splitter och där fungerar Krsk90 fortfarande rätt likvärdigt. Utrustningen Hv har är lätt och enkel, men det viktigaste för att öka förmågan vore att utöka övningstid och, framförallt, höja nivån på övningarna (det där 1 bataljon som ska klara av 4-5 hårt styrda B-styrkemän är ju bara att lägga ner..).

det är obefintligt tills du får en kula i ryggen och spelet är över
Citera
2016-11-26, 23:37
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
det är obefintligt tills du får en kula i ryggen och spelet är över

Endast väldigt få dör/skadas av small arms. Iallafall så länge artilleri är inblandat på någon sånär skala. Splitterskydd är A.
Citera
2016-11-27, 20:34
Medlem
Orkar den genomsnittlige hemvärnssoldaten ens röra sig i ett tungt kroppskydd med plattor?

Minns ju när man hade Krsk94 med plattor. Man kände sig lika smidig som ett kylskåp ungefär. Man var inte världens smidigaste och rörligaste människa.. Då var jag ändå yngre och i alla fall något spänstigare än vad jag är idag.

Annars om nån hemvärnsbataljon ska va prioriterad vad gäller Krsk12 så tycker jag nog ändå det är gotlandsbataljonen som är utelämnad åt sig själv där ute i Östersjön.

Dels för moralens skull, även om det riskerar att slå fel och oroa dem i stället. Men också för att de kan ställas inför kniviga situationer i samband med bevakning av olika platser och objekt.

Visst granateld i alla ära, men jag tänker att de kan stöta på lättare beväpnad trupp tidigt i ett konflikscenario, innan artilleri har hunnit bli ett problem. Men vad vet jag...
Senast redigerad av Macke85 2016-11-27 kl. 20:37.
Citera
2016-12-11, 01:54
Medlem
Tibryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
Bevakningskompani (4-dagarskontrakt) behöver du inte ens fundera på i dagsläget. Det är där gubbarna och vapenvägrarna kommer hamna.

haha, gosse vad du har fel, antar att du tillhör insats.. Utan bevakningskompaniet, eller resterande förband som du anser inte är lika " häftiga ", utan dom så kommer du ingenstans, du kan inte ta mark utan dom. släpp sargen och framförallt " vi och dom " tänket.
Citera
2016-12-11, 02:21
Medlem
RudyardKiplings avatar
Jag har noterat att FM gör reklam för HV senaste veckan. Det har kanske pågått längre men jag har missat det.

Är det rysskräck eller är det samhällskolapps pga invandringen man vill "rusta upp" inför?
Citera
2016-12-11, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag har noterat att FM gör reklam för HV senaste veckan. Det har kanske pågått längre men jag har missat det.

Är det rysskräck eller är det samhällskolapps pga invandringen man vill "rusta upp" inför?

Nej det har inget med Rysskräck och verkligen inte något med en inbillad samhällskollaps att göra.
HV har hållit på med reklam och rekrytering i många år men det har ökat markant sedan den allmänna värnplikten blev vilande 2010.
Redan innan när man höll på att trappa ned på värnplikten så ökade PR-insatserna för HV.
Orsaken är att HV blev en större och viktigare del av försvaret.
Citera
2016-12-20, 14:46
Medlem
REALINs avatar
Ett bra nyårslöfte för er lata jävlar som inte är med i försvaret: gå med i Hv.
Citera
2016-12-20, 15:09
Medlem
Roads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN

+1
Citera
2017-03-04, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN

Funderar återigen på saken.
Fråga: har man rätt att ta ledigt från jobbet för att gå utbildningar (GU-F plus befattningsutbildning), eller kan arbetsgivaren säga nej?
Citera
2017-03-04, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Fråga: har man rätt att ta ledigt från jobbet för att gå utbildningar (GU-F plus befattningsutbildning), eller kan arbetsgivaren säga nej?

http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vart-erbjudande/formaner-och-villkor/villkor-guf/

Du har rätt att ta ut tjänstledighet för att gå utbildningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in