Citat:
Ursprungligen postat av
Road
jo, dagens pansar är ju starkare än någonsin, undrar om våra grg ens slår igenom en viss granne i östs tyngre vagnar,
tror det är TOW stuket som gäller då ja och varianten som liknar en javelin, som träffar uppifrån där pansaret tenderar att vara som svagast robot 56 tror jag den heter.-
Nog går Grg och Pskott igenom ungefär likadant som de gjorde förut. I sida är de flesta vagnar fortfarande lika sårbara som de alltid varit. Det stora problemet för Grg och Pskott är fordon som utrustas med aktivt skydd som tex Arena, Trophy mfl - men sådant stoppar i princip alla Pv-robotar* också och har många andra nackdelar, så jag tror inte den sortens motmedel kommer bli allt för vanligt inom en snar framtid. Någonting i princip alla moderna vagnar börjar utrustas med är dock laservarnare och annan störutrustning som motverkar styrda Pv-robotar på olika sätt - här har Pskott och liknande dumma vapen en fördel att de inte kan störas ut eller ge ut förvarningar, så de har fortfarande en viktig roll att fylla.
Vad gäller Bill, dvs Rb56, så är den tagen ur bruk. Rb57 fungerar dock på samma vis, har jag fått för mig.
*Javelin med sin top-attack-funktion tror jag dock kan gå runt de flesta om inte alla av dagens moderna aktiva motmedel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Road
Den befintliga mtrl bör ju ses över omgående, såg ut som om de som vaktar gotland nu inte ens har det nya kroppsskyddet, har även hört att de ligger o samlar damm på något lager någonstans..
Om Hv på Gotland (eller allmänt) har Krsk90 eller 12 är av rätt obefintlig vikt i sammanhanget. Det enda jag ser att det skulle påverka i någon större omfattning vore väl moralen, men de flesta förluster kommer från artilleri och splitter och där fungerar Krsk90 fortfarande rätt likvärdigt. Utrustningen Hv har är lätt och enkel, men det viktigaste för att öka förmågan vore att utöka övningstid och, framförallt, höja nivån på övningarna (det där 1 bataljon som ska klara av 4-5 hårt styrda B-styrkemän är ju bara att lägga ner..).