2016-10-21, 16:58
Medlem
Roads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiloh82
Jag kan förklara hur sabotage fungerar i praktiken.

Scenario 1: Sabotagegrupp innästlas och framrycker mot sitt objekt (en tv/radio-mast). Gruppen verkar mot objektet så att det slås ut. Civil räddningstjänst/polis tappar sin kommunikation. Krisinformation når inte ut till samhället. Allmänt kaos utbryter i närområdet.

Scenario 2: Grupp innästlas via miniubåt till hamnen i narvik. Slår ut transportfartyg som blir liggandes i hamnen så att järnmalm inte kan lossas/lastas.

Scenario 3: Grupp verkar mot malmbanan, så att malmen inte kan transporteras till narvik.

Scenario 4: Grupp verkar mot kraftlverk/kraftledningar och gör större områden strömlösa.

kommer det fradga ur munnen på dig när du skriver det här? tare lugnt o ta en bärs de e helg förfan
Citera
2016-11-20, 20:54
Medlem
REALINs avatar
Snart tillbaka i hemvärnet. Ska bli skoj.
Citera
2016-11-21, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Jag tror du överskattar HVs allmänna förmåga samt hur sabotage fungerar i praktiken. AK4 är knappast lämpligt oavsett i ditt scenario. Låter som du tittat lite för mycket på film och fantiserat kring det hela.

Som sagt, då får de dumpa tälten i krigstid i det fallet det skulle behövas. Finns ingen anledning att avveckla dem idag.

Jag tycker ändå Road har en poäng. HV är byggt för strid men vår motståndare är extremt överlägsen. Vårt enda alternativ är gerillakrigsföring.

Jag skulle vilja fråga dig, Sinkomies, hur stor du tror sannolikheten är för rena strider som involverar HV (om det nu blir krig).

Jag tror att HV skulle bli överkört så det heter duga. Finns inget material, finns inte tillräcklig förberedelse. Viljan finns, till stor del bra manskap men politikerna har omöjliggjort effektivt motstånd.

Min tanke, just nu, är att HV endast kan agera som motståndsmän i fria kriget. Vad kan ett kompani med P-skott och GRG göra mot en ryskt kompani med stridsvagnar och BMP?

Hur fick ni stopp på dom i Ukraina?
Citera
2016-11-21, 22:27
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnjpreston
Jag tycker ändå Road har en poäng. HV är byggt för strid men vår motståndare är extremt överlägsen. Vårt enda alternativ är gerillakrigsföring.

Jag skulle vilja fråga dig, Sinkomies, hur stor du tror sannolikheten är för rena strider som involverar HV (om det nu blir krig).

Jag tror att HV skulle bli överkört så det heter duga. Finns inget material, finns inte tillräcklig förberedelse. Viljan finns, till stor del bra manskap men politikerna har omöjliggjort effektivt motstånd.

Det beror ju helt på fienden, Ryssland, och hur hårt denne satsar. I ett ställningskrig som i östra Ukraina skulle nog HV fungera rätt bra tex.

Att HV i sig självt skulle kunna fungera som gerillakämpar eller liknande finns inte - organisationen är inte uppbyggd för det. Att enskilda mindre delar eller individer kan göra det, så är det nog, men HV i sin helhet - nej.

Citat:
Min tanke, just nu, är att HV endast kan agera som motståndsmän i fria kriget. Vad kan ett kompani med P-skott och GRG göra mot en ryskt kompani med stridsvagnar och BMP?

Hur fick ni stopp på dom i Ukraina?

Beror väl på läge helt, finns inget generellt svar, men mot stridsvagnar är nog andra stridsvagnar och Pv-robotar att föreslå.
Citera
2016-11-21, 22:55
Medlem
Roads avatar
Citat:
Det beror ju helt på fienden, Ryssland, och hur hårt denne satsar. I ett ställningskrig som i östra Ukraina skulle nog HV fungera rätt bra tex.

Att HV i sig självt skulle kunna fungera som gerillakämpar eller liknande finns inte - organisationen är inte uppbyggd för det. Att enskilda mindre delar eller individer kan göra det, så är det nog, men HV i sin helhet - nej.

Beror väl på läge helt, finns inget generellt svar, men mot stridsvagnar är nog andra stridsvagnar och Pv-robotar att föreslå.

Norska hemvärnet är uppbyggt och baserat på sabotörerna från ww2 med Max Manus, Gunnar Sönsteby och andra föregångsmän som exempel, de har ju visserligen ganska höga krav i norska hemvärnet dock, kontra det svenska där man har något slags symboliskt fyskrav.

Om Svenska hemvärnet skall fungera som dugliga krigsförband får man ju börja träna mer, dela ut bildförstärkare, sluta mjäka med krsk12 och få ut dem på förbanden, börja utbilda på PV robot, LV robotar, de är ju redan ett bra steg med en GRK plut i varje region, poängen är att man måste satsa på det, antingen det ena eller andra, det kommer inte vara funkis med önsketänkande och att vara efterklok den dagen det verkligen smäller.
Citera
2016-11-21, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Road
Norska hemvärnet är uppbyggt och baserat på sabotörerna från ww2 med Max Manus, Gunnar Sönsteby och andra föregångsmän som exempel, de har ju visserligen ganska höga krav i norska hemvärnet dock, kontra det svenska där man har något slags symboliskt fyskrav.

Om Svenska hemvärnet skall fungera som dugliga krigsförband får man ju börja träna mer, dela ut bildförstärkare, sluta mjäka med krsk12 och få ut dem på förbanden, börja utbilda på PV robot, LV robotar, de är ju redan ett bra steg med en GRK plut i varje region, poängen är att man måste satsa på det, antingen det ena eller andra, det kommer inte vara funkis med önsketänkande och att vara efterklok den dagen det verkligen smäller.

Tror också att några PV robotar skulle vara smutt att ha. Tror det blir svårt att stoppa en invasion med det man har idag.

Vilka PV robotar tror ni kan bli aktuella? (om det blir aktuellt alltså)
Citera
2016-11-22, 00:09
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Tror också att några PV robotar skulle vara smutt att ha. Tror det blir svårt att stoppa en invasion med det man har idag.

Rb 55 TOW är väl den enda som finns kvar idag, om ens den?

Oavsett ser jag det som ett felsteg att försöka beväpna upp Hemvärnet och öka på med nya förmågor. Hv är bra för vad det är. Fokus måste ligga på att reguljära armén, vare sig den består av yrkes eller värnpliktspersonal ska kunna föra striden i huvudsak.

Hemvärnet har blivit någon slags billig ursäkt för regeringen att komma undan med att förstöra försvaret i övrigt - och Hemvärnet i sig blir så till sig av att få vara viktiga att de med glädje klär sig i rollen, en roll de inte kan axla.

För att Hemvärnet ska klara av att föra strid måste man förändra förbanden så mycket i grunden att det i princip blir en yrkesarmé ändå. Bättre då att rusta upp den faktiska armén och behålla Hemvärnet för mindre kvalificerade supportuppgifter.
Citera
2016-11-22, 00:26
Medlem
Citat:

Oavsett ser jag det som ett felsteg att försöka beväpna upp Hemvärnet och öka på med nya förmågor. Hv är bra för vad det är. Fokus måste ligga på att reguljära armén, vare sig den består av yrkes eller värnpliktspersonal ska kunna föra striden i huvudsak.

Hemvärnet har blivit någon slags billig ursäkt för regeringen att komma undan med att förstöra försvaret i övrigt - och Hemvärnet i sig blir så till sig av att få vara viktiga att de med glädje klär sig i rollen, en roll de inte kan axla.

För att Hemvärnet ska klara av att föra strid måste man förändra förbanden så mycket i grunden att det i princip blir en yrkesarmé ändå. Bättre då att rusta upp den faktiska armén och behålla Hemvärnet för mindre kvalificerade supportuppgifter.

Jag håller med. Men man får ta det man har och idag har man inte så mycket mer än hemvärnet.

Att rekrytera mer till hemvärnet och utbilda förband där på PV-robot mm tror jag går snabbare än att upprusta reguljära armén som är rätt fattigt på personal om jag förstår rätt.

Problemet är att det är bråttom om man får tro dysterkvistarna. Då är nog en snabb upprustning av HV ett bra alternativ som inte utesluter ett annat alternativ.
Citera
2016-11-22, 08:49
Medlem
auchentoshans avatar
Att utöka HVs förmågor är tyvärr ingen bra idé. Visst, soldaterna tycker det är roligt med ny materiel och politikerna ser det som att man får extremt mycket pang för pengarna, men vad man inte ser är hur det påverkar dels HVs kompetens totalt sett. Vad är det egentligen HV ska göra? Det påverkar också politikernas syn på försvaret. Varför ska man lägga x antal kronor för en anställd soldat när man kan få nästan samma förmåga (på pappret) om man tillför HV nya vapensystem och ger HV utökade uppgifter?

Det senare - politikernas syn på HV - har redan visat sig genom olika beslut. Man pratar om Sveriges numerär inklusive HV och på ett magiskt vis ser försvarsmakten genast mycket större ut, trots att HV är hobbysoldater som i snitt övar max 2 veckor om året (om ens det).

Nej - ska HV tillföras ny materiel så är det för att ersätta befintlig materiel. Bättre kroppsskydd, bättre mörkermedel och vettiga förläggningar är bara ett fåtal punkter som behöver ses över.
Ökad slagkraft är något som det vanliga försvaret behöver i så mycket större utsträckning.
Citera
2016-11-22, 11:09
Medlem
Jag har själv gjort resan från FM till HV. Jag skulle säga att personalen i HV imponerar. De har ju trotts allt samma utbildning som var norm in FM under invasionsförsvaret samt betydligt fler utbildningar efter grundutbildning i kombination med en högre motivationsnivå.

Det stora problemet med HV och anledningen varför jag starkt vänder mig mot avancerade system och komplexar uppgifter för HV är att HV är en slaskmapp snarare än en genomtänkt skapelse. I mitt kompani finns det röjdykare som tjänstgör som grg-skytt. Han har ju en gedigen militär utbildning och god talang men en röjdykare kan inte markstrid. Tekniker inom flygvapnet blir skarpskyttar, den som är utbildad på artilleri blir helt plötsligt sjukvårdare.

HV tror att man med en tvåveckors kurs kan få en befattning som är totalt olik den du grundutbildades på. Nej man blir inte grg-skytt av att lära sig använda en grg eller signalist igenom att lära sig använda en ra-180. Man får sin utbildning igenom att använda den utrustningen under många månader på många övningar.

Ett annat gigantiskt problem är bristen på samövning. I resten av den militära världen så tjänstgör man tillsammans med dem man ska kriga med i minst ett antal månader. I HV så kommer det nytt folk varje övning och ofta så träffar man någon i 4 dagar för att sedan se dem 1.5 år senare. Det omöjliggör komplex verksamhet. Släng där på den extrema bristen på kvalificerade officerare som kompenseras med 2 månadersutbildade ditton.

En lösning är att inte splittra upp de som ska utbildas i det nya utbildningssystemet. Dvs istället för att alla som utbildas i ett skolkompani går över till samma kompani där sammanhållningen bevaras istället för att ett samövat kompani splittras till Sveriges 40 HV bataljoner.
Citera
2016-11-22, 13:57
Medlem
Citat:

Kan hålla med här..

Naturligtvis ska utvecklingen inte stå still i Hemvärnet men att ha en alltför hög ambitionsnivå gagnar ingen..
Citera
2016-11-25, 18:06
Medlem
Roads avatar
Citat:

jo, dagens pansar är ju starkare än någonsin, undrar om våra grg ens slår igenom en viss granne i östs tyngre vagnar,

tror det är TOW stuket som gäller då ja och varianten som liknar en javelin, som träffar uppifrån där pansaret tenderar att vara som svagast robot 56 tror jag den heter.-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in