Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-28, 18:52
Medlem
turkbygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Landade på 0%. Orsaken är att huset har bara 105K kvar i lån.
Hur hög inkomst har du om din skuldkvot är 0% med 100k i skuld?

Har själv en skuldkvot på 0% men har inte en krona i skuld så hade kunnat vara arbetslös och ändå ha samma procent.
Citera
2017-02-28, 19:16
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turkbygge
Hur hög inkomst har du om din skuldkvot är 0% med 100k i skuld?

Har själv en skuldkvot på 0% men har inte en krona i skuld så hade kunnat vara arbetslös och ändå ha samma procent.
Decimalfel. 19% ska det vara. Tyckte också att det verkade lite skumt...
Citera
2017-02-28, 21:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Det finns ju någonting som heter skuldkvot. Skuldkvot är den disponibla inkomsten (hushållets lön efter skatt + bidrag) dividerat med skulder.

Riksbanken är orolig över att det genomsnittliga hushållet har mer än 300% skulder. Jag känner flera par som bor i fina lägenheter i Stockholms innerstad och har belånat 85% av lägenheten. Ett par har t o m bara en som jobbar och den andra studerar. Just det här paret har tillsammans en skuldkvot på 850 - 900%.

Räkna ut din skuldkvot!

Jag har en 200-250% skuldkvot och absolut: det händer att jag vaknar på natten.

https://rakna.net/berakna/skuldkvot/

eller

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-ut-din-skuldkvot/

Diskussionsunderlag: är man en samhällspest om man har hög skuldkvot? Vad ska jag hälsa till paret som har 900% skuldkvot? Vad tror vi händer med paret när räntan går upp 2019?

Det är tvärtom. Skulderna ska divideras med den disponibla inkomsten. Inte den disponibla inkomsten som ska divideras med skulderna.
Citera
2017-02-28, 21:29
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suna
Skuldkvot: 1% (eller 0,01)

min totala skuld är 600:- för mediciner via avbetalning från apoteket.

hehe..

Skuldkvot: 158% (eller 1,58) Har för mig den skulle vara lägre men vetefan hur jag räknade då edit: brukar man inte räkna(fast heter kanske inte just skuldkvot då) att har man en årslön på 100.000 och har en skuld på 200.000 så har man en <något ord här> på 100%
Senast redigerad av YP4XQ 2017-02-28 kl. 21:32.
Citera
2017-02-28, 21:47
Medlem
irrljuss avatar
Jag har rätt hög skuldkvot (5,36) men det betyder inte att jag har dålig ekonomi utan bara att beräkningen inte tar hänsyn till sparande. Om räntan idag skulle skena iväg som det gjorde i början av 90-talet så kan jag betala av mitt huslån på 1,8 miljoner direkt.

Skulle beräkningen ta hänsyn till sparande skulle jag ha skuldkvot 0.
Citera
2017-02-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrljus
Jag har rätt hög skuldkvot (5,36) men det betyder inte att jag har dålig ekonomi utan bara att beräkningen inte tar hänsyn till sparande. Om räntan idag skulle skena iväg som det gjorde i början av 90-talet så kan jag betala av mitt huslån på 1,8 miljoner direkt.

Skulle beräkningen ta hänsyn till sparande skulle jag ha skuldkvot 0.

Ja, onekligen bör det finnas skillnader mellan de som har Y kr i skuld och X kr i nettoinkomst, tex vad man belånat och vilka tillgångar som finns. Skuldkvoten tar ju inte hänsyn till det.

Med en inkomst på 63k netto och ett huslån på knappt 3, 4 Mkr blir skuldkvoten långt över 400% Samtidigt är huset värt minst 5 Mkr och det finns besparingar. Låt oss säga att vi istället köpt bilar och tagit sms-lån för samma summa - är det jämförbart.

Rika tillsammans siffror måste vara gamla. Min skuldkvot anges som hög och långt över snittet, får känslan att siffrorna har ett par år på nacken och att min skuldkvot därmed inte längre är onormalt hög jämfört med andra -hög är den däremot. Den som är satt i skuld är inte fri
Citera
2017-03-03, 09:01
Moderator
HelgeBuks avatar
Samhällspest är väl lite överdrivet men man utgör ju en stor riskfaktor om man har så höga skulder. Så fort nåt skiter sig, t.ex. liten räntehöjning eller arbetslöshet, så drabbar det ju oss andra genom att staten kommer se till att "omfördela" (genom stöld och häleri) pengar till såna där människor.

Jag hamnar på ca 230% men så bor jag också ensam i en villa och har en bil på avbetalning (nuvarande skuld ca 50% av marknadsvärdet). Inget jag oroar mig för till vardags direkt.

En sambo hade gjort siffran betydligt bättre.
Citera
2017-03-03, 09:07
Medlem
Westridges avatar
Hamnade på Skuldkvot: 286% (eller 2,86)
Hade varit bra om man kunnat räkna med andra tillgångar. Visserligen är det ju bara att dra av det från skulden
Citera
2017-03-03, 10:06
Medlem
det blir 542% för mig och har inga besparingar kvar (för tillfället) då jag använde dem i form av kontantinsats.

Citera
2017-03-03, 11:01
Medlem
ekonomis avatar
Detta var en rolig tråd!
Min skuldkvot ligger på 350%
Men när jag la till mina sparade pengar i värdepapprena så hamnade jag på 98%
Citera
2017-03-03, 11:05
Medlem
Kaustis avatar
Personligen: 370%
Har dock sambo, så tillsammans hamnar vi på drygt 230%.

Men då räknar jag inte in tillgångarna i form av aktiekontot, värdeökningen på lägenheten med mera. Men intressant ändå att se hur det ligger till. Jag har ändå en ganska "billig" lägenhet i jämförelse med många kompisar.
Citera
2017-03-03, 12:33
Medlem
OldFashioneds avatar
416%, inget jag oroar mig över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in