• 4
  • 5
2017-03-10, 22:50
Medlem
Fjanteri att bara titta på skulder och bortse från tillgångar. Man måste ju ta med tillgångsidan när man gör en risk beräkning.

En person kan ha låg lön, ha lån på 2 miljoner och 10 miljoner på depån hos Nordet. Ja, han får en hög skuldkvot, men innebär han en risk för borgenärerna?, nej
Citera
2017-03-12, 16:50
Medlem
hamnade på 723 %. Blir ju väldigt högt i jämförelse med många här i tråden ser jag, men oroar mig inte särskilt. Är ensamstående med hög månadslön men även med stort bostadslån, vilket utgör hela min skuld. Så länge räntan inte rusar iväg brutalt mycket så klarar jag mig nog bättre än de flesta med låga skuldkvoter.
Citera
2017-03-12, 17:32
Medlem
_killahs avatar
Skuldkvot: 88% (eller 0,88)

Vet inte vad som anses vara bra kontra dåligt
Citera
2017-03-12, 18:12
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pankryggberg
hamnade på 723 %. Blir ju väldigt högt i jämförelse med många här i tråden ser jag, men oroar mig inte särskilt. Är ensamstående med hög månadslön men även med stort bostadslån, vilket utgör hela min skuld. Så länge räntan inte rusar iväg brutalt mycket så klarar jag mig nog bättre än de flesta med låga skuldkvoter.
De flesta med stora bostadslån är personer med höga inkomster. Problemet för den enskilde uppstår om man blir sjuk eller arbetslös en längre tid. Problemet på aggregerad nivå uppstår vid lågkonjunktur, om ett stort antal personer med stora bostadslån blir arbetslösa samtidigt som bostadsvärderingarna går ner.

Därmed inte något sagt om just dig, så du behöver inte skriva nåt långt svar om du obefintlig risken är att just du ska bli arbetslös.
Citera
2017-03-12, 19:38
Medlem
Katzyns avatar
Hm, hamnade på 160% vilket väl känns rätt schysst med tanke på bostadsrätt i Stockholm. Den är dessutom värd nästan tre gånger så mycket som vi har den belånad för, så egentligen borde man väl ligga på plus i det där.
Citera
2017-03-13, 12:07
Medlem
Bbobis avatar
0%
Citera
2017-03-17, 23:54
Medlem
Vad som är sjukt, är att möjligheten ges.
Citera
2017-03-17, 23:56
Medlem
emotion-lotions avatar
36%

Bor hellre billigt och sparar än att skaffa mig lån, hade en dyr lägenhet och sålde, tjänade fint men vill inte vara belånad igen.
Citera
2017-03-17, 23:57
Medlem
emotion-lotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Hm, hamnade på 160% vilket väl känns rätt schysst med tanke på bostadsrätt i Stockholm. Den är dessutom värd nästan tre gånger så mycket som vi har den belånad för, så egentligen borde man väl ligga på plus i det där.

Sälj den och skaffa ett billigare boende för vinsten så är du på plus på riktigt.
Citera
2017-03-18, 11:07
Medlem
Att bara titta på skuldkvot för att avgöra hur pass bra eller dåligt man ligger till är ju ganska handikappat och visar att man har noll förståelse för ekonomi.
En hemlös snubbe på gatan kan ha 0% skuldkvot. De flesta som köper en hyfsad lägenhet ligger på >500% skuldkvot. Vem har det bäst?

Man kan ha 1000% i skuldkvot, men ändå leva snålt och investera >50% av sin inkomst, och ha bättre avkastning än amortering av bolån hade gett.

Någon som har pluggat till läkare kommer ha en skuldkvot på >100% när de tar examen. Bäst att undvika att bli läkare då om man behöver ta studielån?

Som allting annat är det flera faktorer som spelar in. Vad är räntan? Vad är det som du har lånat till? Hur ser övriga finanser ut? Att sitta med ett blancolån och ha en skuldkvot på 800% är inte detsamma som att sitta på ett bostadslån på 800% där man om det krisar kan sälja skiten och i värsta fall med största sannolikhet minst gå +/- 0 på hela tiden man har bott där om man inte varit helt blåst när man köpte lägenheten. Skulle knappast kalla någon som t.ex. sparar 2 gånger bostadskostnaden för en samhällspest.

Att TS vaknar på natten handlar väl då om att han/hon knappt klarar av att betala av sin skuldkvot p.g.a. dåliga investeringar / dåliga lån. Eller?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in