• 1
  • 2
2017-02-28, 14:14
Medlem
adressandrings avatar
Det finns ju någonting som heter skuldkvot. Skuldkvot är den disponibla inkomsten (hushållets lön efter skatt + bidrag) dividerat med skulder.

Riksbanken är orolig över att det genomsnittliga hushållet har mer än 300% skulder. Jag känner flera par som bor i fina lägenheter i Stockholms innerstad och har belånat 85% av lägenheten. Ett par har t o m bara en som jobbar och den andra studerar. Just det här paret har tillsammans en skuldkvot på 850 - 900%.

Räkna ut din skuldkvot!

Jag har en 200-250% skuldkvot och absolut: det händer att jag vaknar på natten.

https://rakna.net/berakna/skuldkvot/

eller

https://rikatillsammans.se/verktyg/k...din-skuldkvot/

Diskussionsunderlag: är man en samhällspest om man har hög skuldkvot? Vad ska jag hälsa till paret som har 900% skuldkvot? Vad tror vi händer med paret när räntan går upp 2019?
Citera
2017-02-28, 14:22
Medlem
elmhedens avatar
Njae samhällspest tycker jag inte. De är ju blott individer som i frihetens namn fått lite för stora verktyg med vilka de täljer ut sin egen nutid och, som de kanske missar, framtid.

När räntan går upp kommer deras disponibla inkomst att minska.
Citera
2017-02-28, 14:26
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
När räntan går upp kommer deras disponibla inkomst att minska.

Varför skulle deras disponibla inkomst minska när räntan går upp? Tror du att världen kommer gå under och att de förlorar jobbet?
Citera
2017-02-28, 14:46
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Varför skulle deras disponibla inkomst minska när räntan går upp? Tror du att världen kommer gå under och att de förlorar jobbet?

Vad jag, något felaktigt, ville uttrycka är att mer pengar kommer gå till räntor.
Citera
2017-02-28, 16:30
Medlem
Crashs avatar
Jag hade 191%, har dock tillgångar i bostäder och värdepapper som är fyrdubbla mot skulden.
Citera
2017-02-28, 16:36
Medlem
Skuldkvot: 1% (eller 0,01)

min totala skuld är 600:- för mediciner via avbetalning från apoteket.
Citera
2017-02-28, 17:20
Medlem
Soluss avatar
Gudars skymning! Jag som tycker att jag ligger illa till. Jag hamnade på 179%.
Citera
2017-02-28, 17:22
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Jag har en 200-250% skuldkvot och absolut: det händer att jag vaknar på natten.
Vi ligger som du och nej, jag gillar det inte. Däremot har vi inga som helst problem att klara att räntorna går upp till 10% och ränteavdragen försvinner, såvida vi båda får behålla jobbet. Om en av oss blir långtidssjukskriven/arbetslös, så kommer det blir snålt men gå. Om vi båda blir arbetslösa/sjuka, så kommer vi klara oss 6-8 månader. Faller värdet på huset ligger vi troligen bättre till än de flesta i vår umgängeskrets, då vårt lån är förhållandevis litet.

Det är ingen kul tid, eftersom vi inte riktigt kan välja var vi bor och hyresmarknaden är obefintlig (om man inte köat 10-15 år). Då var vi så "illa tvugna" att köpa något.
Citera
2017-02-28, 17:37
Medlem
Bankdosas avatar
Fick 0%. En del sköter sin ekonomi, tydligen.
Citera
2017-02-28, 17:48
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Landade på 0%. Orsaken är att huset har bara 105K kvar i lån.
Citera
2017-02-28, 18:31
Medlem
Inte riktigt så illa, men i närheten, ja. Mestadels pga bostadsköp, vilket är helt nödvändigt för att hitta ett acceptabelt boende här i GBG. Resten är CSN-lån. Men hur gör det mig till en samhällspest? Den absolut största delen av min skuld är till en bank, inte samhället, och jag sköter mina betalningar, jobbar och betalar skatt (mer än de flesta då jag tjänar över medianen). Min skuldsättning kostar inte någon annan något.
Citera
2017-02-28, 18:48
Medlem
Den största delen av skuldivoten torde bero på bostadslån. Skuldkvotens storlek styrs till stor del av bostadspriserna vilket individen inte kan påverka särskilt mycket. Folk måste ju ha någonstans att bo och tvingas därför acceptera vilka priser som helst. Det är politikerna som ansvarar för utbudssidan av bostäder och styr därmed direkt bostadspriserna och därmed även indirekt även skuldkvoternas storlek.

De stora skuldkvoterna är politikernas fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in