2017-02-25, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tallskog4
Ilar berättar i Simon Gärdenfors podd om varför hon fick sparken från Tankesmedjan.

Tydligen råkade hon av misstag plagiera delar av en krönika om feminism till en prata i programmet. Hon hade sparat krönikan en antal veckor tidigare och glömt bort var hon fick idéerna från när hon väl använde dem.

Tråkigt för henne. Folk lyssnar väl knappt på p3 längre dock?

Tror iaf. att de som passar tiden och slår på radion till specifikt program har sjunkit rejält.

Tankesmedjan släpps ju som pod också.
Citera
2017-02-26, 13:06
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Lol, ska man *behöva* betala deg nu för att få lyssna på det kommande *riktiga* AMK-avsnittet (med originalmedlemmar). 😂 Hoppas någon laddar upp det på nätet åt alla, lol. Ganska pissig stil -- Soneby måste ju ha råd med schnitzel. Börjar kännas allt mindre indie och allt mer sellout. Kan vi tacka Charmkvark för denna utvecklingen? Hon verkar ha vunnit Martins gunst.
Orkar inte lyssna längre, vem är Charmkvark?
Citera
2017-02-26, 14:45
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
En ljusskygg kvinna vid namn Frida, aka Charmkvark. Hon driver företaget http://iver.nu/ som bl.a. hjälper andra att monetisera sitt innehåll mer aggresivt. Skulle tro att hon uppvaktade Martin, som blev förförd när hon lockade med alla stålar han skulle kunna krama ur sina lyssnare. Nu tar hon strategiska beslut för podden, medan Martin blint följer efter med Mammon i sina ögon.

Vi kan nog framöver vänta oss mer tjat om Patreon, Swish-kampanjer, merch, reklam och annat skrot. Det är numera poddens ledstjärna och modus operandi.
Senast redigerad av Run3 2017-02-26 kl. 14:48.
Citera
2017-02-26, 22:46
Medlem
yooiis avatar
Citat:
En ljusskygg kvinna vid namn Frida, aka Charmkvark. Hon driver företaget http://iver.nu/ som bl.a. hjälper andra att monetisera sitt innehåll mer aggresivt. Skulle tro att hon uppvaktade Martin, som blev förförd när hon lockade med alla stålar han skulle kunna krama ur sina lyssnare. Nu tar hon strategiska beslut för podden, medan Martin blint följer efter med Mammon i sina ögon.

Vi kan nog framöver vänta oss mer tjat om Patreon, Swish-kampanjer, merch, reklam och annat skrot. Det är numera poddens ledstjärna och modus operandi.
Du verkar nästan lite upprörd över att Martin vill driva in lite kapital. Det gäller att smida medan järnet är varmt.
Citera
2017-02-27, 08:55
Medlem
Kusmors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille

Citat:

Hon är också en stående medlem i tidigare Skepikerpodden och numera i podden Kvack!
Citera
2017-02-27, 20:15
Medlem
Run3s avatar
Hur korkad är inte Sandra Ivar på en skala... Hon kan ju inte förstå hur plagiat fungerar. Man kan ju inte utgå från någon annans text och redigera om den till sin egen. Förstår att hon blev kickad, för med det arbetssättet är hon nog bortom räddning.
Citera
2017-03-01, 17:28
Medlem
Citat:
Hur korkad är inte Sandra Ivar på en skala... Hon kan ju inte förstå hur plagiat fungerar. Man kan ju inte utgå från någon annans text och redigera om den till sin egen. Förstår att hon blev kickad, för med det arbetssättet är hon nog bortom räddning.

Jag förstår faktiskt inte heller. Hade förstått hennes arbetssätt om syftet var att citera/hänvisa/utgå från en krönika på ett uttalat sätt i tankesmedjan-pratan. Jag skriver en del krönikor och har aldrig börjat med en annan persons text och omarbetat den?? Det är så märkligt. Hon påstår att hon på TIO DAGAR glömt vad som var hennes text och även glömt/struntat i att dubbelkolla den ursprungliga krönikan vilket också känns orimligt. En grej om det handlade om nån månad eller så...

Ja, ja..ömmar också lite för henne och hoppas podden med Aron går bra.
Citera
2017-03-01, 18:53
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majs90
Jag förstår faktiskt inte heller. Hade förstått hennes arbetssätt om syftet var att citera/hänvisa/utgå från en krönika på ett uttalat sätt i tankesmedjan-pratan. Jag skriver en del krönikor och har aldrig börjat med en annan persons text och omarbetat den?? Det är så märkligt. Hon påstår att hon på TIO DAGAR glömt vad som var hennes text och även glömt/struntat i att dubbelkolla den ursprungliga krönikan vilket också känns orimligt. En grej om det handlade om nån månad eller så...

Ja, precis. Det är två helt olika arbetssätt.

Hennes påminner om hur man gjorde på högstadiet, när man kopierade texter direkt från Wikipedia och formulerade om mening för mening så att det skulle gå igenom Urkund. Men har man lite förståelse för upphovsrätt så vet man att man inte får ta någon annans verk och arbeta om den till sitt eget, det spelar ingen roll hur mycket man knådat om verket.

På samma sätt som att man inte får ta någon annans låt, börja flippa om ord och noter, och sedan säga att det är ens egna låt. Ska du göra en låt får du göra den från scratch, och ska du skriva en text är det också från scratch som gäller.

Men precis som du säger så kan man skriva en egen text och citera och referera till andra verk. Jag tyckte Sandra Ivar sa att hon studerat på högskola, så jag förstår inte hur hon kan ha missat den skillnaden, och missat hur plagiat och akademisk hederlighet fungerar. Kanske därför hon är humorist nu, om jag ska vara cynisk...
Citera
2017-03-01, 21:07
Medlem
MrWits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majs90

Citat:
Ja, precis. Det är två helt olika arbetssätt.

Hennes påminner om hur man gjorde på högstadiet, när man kopierade texter direkt från Wikipedia och formulerade om mening för mening så att det skulle gå igenom Urkund. Men har man lite förståelse för upphovsrätt så vet man att man inte får ta någon annans verk och arbeta om den till sitt eget, det spelar ingen roll hur mycket man knådat om verket.

På samma sätt som att man inte får ta någon annans låt, börja flippa om ord och noter, och sedan säga att det är ens egna låt. Ska du göra en låt får du göra den från scratch, och ska du skriva en text är det också från scratch som gäller.

Men precis som du säger så kan man skriva en egen text och citera och referera till andra verk. Jag tyckte Sandra Ivar sa att hon studerat på högskola, så jag förstår inte hur hon kan ha missat den skillnaden, och missat hur plagiat och akademisk hederlighet fungerar. Kanske därför hon är humorist nu, om jag ska vara cynisk...

Håller med om att det var märkligt men jag förstod det som att hon till att börja med hade tänkt sig ett inslag ("en prata") där hon var öppen med att hon utgick från krönikan men där hon lade till skämt. (Detta sätt är väl rätt vanligt inom "genren", till exempel Lilla drevet jobbar så.) Sen dök en massa annat upp och hon sköt upp användandet av texten ett par veckor. Under denna tid lyckades hon dock glömma vad som var vad och även att det kom från någon annan. Det är detta steg som låter skumt men jag tror faktiskt inte att hon hade något uppsåt att stjäla, i alla fall fick jag inte det intrycket när jag lyssnade på Arkiv samtal, har inte hört henne förklara sig någon annanstans.
Citera
2017-03-01, 21:59
Medlem
apankanneringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWit
Håller med om att det var märkligt men jag förstod det som att hon till att börja med hade tänkt sig ett inslag ("en prata") där hon var öppen med att hon utgick från krönikan men där hon lade till skämt. (Detta sätt är väl rätt vanligt inom "genren", till exempel Lilla drevet jobbar så.) Sen dök en massa annat upp och hon sköt upp användandet av texten ett par veckor. Under denna tid lyckades hon dock glömma vad som var vad och även att det kom från någon annan. Det är detta steg som låter skumt men jag tror faktiskt inte att hon hade något uppsåt att stjäla, i alla fall fick jag inte det intrycket när jag lyssnade på Arkiv samtal, har inte hört henne förklara sig någon annanstans.

Ja, jag förstod det också som att hon hade tänkt att använda krönikan som en referens som utgångspunkt för skämten, alltså inte skriva om själva texten till sin egen. Var ju exakta textrader det handlade om, inte omskrivningar. Så tanken från början verkade vara att citera texten. Klantigt som fan, men låter som ett ärligt misstag. Om man vill stjäla på riktigt gör man väl mer för att dölja det?
Citera
2017-03-03, 09:39
Medlem
Om nån skulle vara intresserad av 'återföreningen', lite back to basic, inte helt illa

https://soundcloud.com/user-473793023/s01e16
Citera
2017-03-03, 10:37
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskingToMuch
Om nån skulle vara intresserad av 'återföreningen', lite back to basic, inte helt illa

https://soundcloud.com/user-473793023/s01e16
Vad var det för stor nyhet som annonserades?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in