Citat:
Ursprungligen postat av
majs90
Jag förstår faktiskt inte heller. Hade förstått hennes arbetssätt om syftet var att citera/hänvisa/utgå från en krönika på ett uttalat sätt i tankesmedjan-pratan. Jag skriver en del krönikor och har aldrig börjat med en annan persons text och omarbetat den?? Det är så märkligt. Hon påstår att hon på TIO DAGAR glömt vad som var hennes text och även glömt/struntat i att dubbelkolla den ursprungliga krönikan vilket också känns orimligt. En grej om det handlade om nån månad eller så...
Ja, ja..ömmar också lite för henne och hoppas podden med Aron går bra.
Ja, precis. Det är två helt olika arbetssätt.
Hennes påminner om hur man gjorde på högstadiet, när man kopierade texter direkt från Wikipedia och formulerade om mening för mening så att det skulle gå igenom Urkund. Men har man lite förståelse för upphovsrätt så vet man att man inte får ta någon annans verk och arbeta om den till sitt eget, det spelar ingen roll hur mycket man knådat om verket.
På samma sätt som att man inte får ta någon annans låt, börja flippa om ord och noter, och sedan säga att det är ens egna låt. Ska du göra en låt får du göra den från scratch, och ska du skriva en text är det också från scratch som gäller.
Men precis som du säger så kan man skriva en egen text och citera och referera till andra verk. Jag tyckte Sandra Ivar sa att hon studerat på högskola, så jag förstår inte hur hon kan ha missat den skillnaden, och missat hur plagiat och akademisk hederlighet fungerar. Kanske därför hon är humorist nu, om jag ska vara cynisk...