2017-03-03, 08:26
Medlem
knullJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Förstår du inte om att om "marknaden" anser att priset bör ligga på ex. runt 1 miljon och någon trissar upp priset så att detta hamnar, tills slut, på ex. 1,5 miljoner så skapar du ju en pseudoprisbildning. Det handlar då enbart om du har tur att du lyckats attrahera några köpstarka intressenter som har råd att köpa till överpris. Detta gynnar då enkom de med extra stora plånböcker... Är detta något du tycker är bra?
Om någon faktiskt köper för 1,5 miljoner så är det vad "marknaden" anser att priset bör ligga på, om du med det avser ett pris som clearar marknaden (och någon annan rimlig betydelse har jag svårt att se). Om ingen vill köpa för 1,5 miljoner är situationen mycket lik den där köparen från början säger att han vill ha 1,5 miljoner men inte får den såld.
Citera
2017-03-03, 09:05
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Nej, alla bud skulle vara bindande, då skulle problemet minska. Tror få personer skulle vilja riskera sin egen ekonomi genom upptrissningsbud som faktiskt kan bli det vinnande budet.

Nu är det ju formkrav på fastighetsköp (gäller även BR), så bindande bud är en omöjlighet egentligen.
Citera
2017-03-03, 09:23
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullJesus
Vad är skillnaden mellan en säljare som lägger ut en lägenhet för 1 miljon för att sedan själv lägga ett fuskbud på 1,5 miljoner och en säljare som bara lägger ut lägenheten för 1,5 miljoner på en gång?

Det är idiotiskt eftersom mäklaren brukar få X procent på allt över Y kr när man säljer.
Citera
2017-03-03, 10:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullJesus
Om någon faktiskt köper för 1,5 miljoner så är det vad "marknaden" anser att priset bör ligga på, om du med det avser ett pris som clearar marknaden (och någon annan rimlig betydelse har jag svårt att se). Om ingen vill köpa för 1,5 miljoner är situationen mycket lik den där köparen från början säger att han vill ha 1,5 miljoner men inte får den såld.
Fast en fungerande marknad förutsätter att både säljare och köpare har någorlunda korrekt information och beter sig på ett ärligt/affärsmässigt sätt. Att trissa priserna med hemliga och fejkade bud, är inte förenligt med en fungerande marknad.
Citera
2017-03-03, 10:54
Medlem
Frank Friendlys avatar
Har varit och sett på .så jävla mycket lägenheter sista halvåret där utropspriset är ok men dom går alltid 500k över minst.

Jävla lockpriser!!
Citera
2017-03-03, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det är idiotiskt eftersom mäklaren brukar få X procent på allt över Y kr när man säljer.

Fast det där är mellan säljare och mäklare, som köpare behöver du inte bry dig om det..

Ang. TS, så stämmer det som många sagt. En snabb affär vinner mäklare på nu för tiden då det finns gott om objekt att sälja. När det blir färre objekt kommer mäklarna vara mer intresserade av att kräma ur några extra kronor per försäljning, men där är vi inte än. Som säljare har du dock allt att vinna på att priset höjs kanske 100k extra.

PS. Anledningen till att mäklare går ut med låga priser är för att attrahera en större skara, vilket gör bostaden mer attraktiv.

PPS. Som redan nämnts blir du inte lurad förrän du faktiskt köpt lägenheten. Om du kan tänka dig att köpa den för 1.5 så varför skulle ingen annan kunna tänka sig att köpa den för 1.55?
Citera
2017-03-03, 11:32
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Helt enig med det du skriver ovan, det är alldeles för lätt att ge bud som det är i dagsläget. Som exempel råkade jag "överhöra" en man i 35-årsåldern som på en visning jag var på pratade i telefon med en kompis och skrattande berättade att han höll på och budade på fyra olika objekt samtidigt, ett av dem var han fullkomligt ointresserad av dessutom...

Ja, det är ett oskick. Jag tror också att bindande bud vore en väg framåt. Jag har själv budat på flera objekt samtidigt, men då var jag intresserad av alla och misstänkte att åtminstone något av dem skulle bli för dyrt för mig. Jag har aldrig budat utan intresse.
Citera
2017-03-03, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Nu är det ju formkrav på fastighetsköp (gäller även BR), så bindande bud är en omöjlighet egentligen.
NJa egentligen inte. Det är formkrav på själva överlåtelsen men du kan ju ha ett avtal om att du ska ingå köpet uner vissa förutsättningar. Skulle man då ingår detta utan någon avsikt att slutföra det kan man bli skadeståndsskyldig enl. Culpa in contrahendo.
Citera
2017-03-03, 13:56
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Förstår du inte om att om "marknaden" anser att priset bör ligga på ex. runt 1 miljon och någon trissar upp priset så att detta hamnar, tills slut, på ex. 1,5 miljoner så skapar du ju en pseudoprisbildning. Det handlar då enbart om du har tur att du lyckats attrahera några köpstarka intressenter som har råd att köpa till överpris. Detta gynnar då enkom de med extra stora plånböcker... Är detta något du tycker är bra?

Nu förstår jag inte. Jag har till exempel inte köpt någon bostadsrätt eftersom jag tycker att priset är alldeles för högt. Att sedan andra människor är villiga att köpa till detta pris rör mig inte i ryggen.
Citera
2017-03-03, 14:05
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugballe
NJa egentligen inte. Det är formkrav på själva överlåtelsen men du kan ju ha ett avtal om att du ska ingå köpet uner vissa förutsättningar. Skulle man då ingår detta utan någon avsikt att slutföra det kan man bli skadeståndsskyldig enl. Culpa in contrahendo.

Jag är inte så säker på att ett sånt avtal skulle ha någon praktisk betydelse. Culpa in contrahendo borde det vara frågan om redan i dagsläget om en budgivare aldrig haft för avsikt att förvärva vad han nu lägger bud på.
Citera
2017-03-03, 15:31
Medlem
alroberts avatar
mäklarfirman jag köpte mitt hus igenom hade ett långt protokoll vi var tvugna att gå igenom med dem innan vi skrev på en sista gång, där var hela budhistoriken med och vi var tvugna att läsa igenom den tillsamans med dem och skriva på, där stod det ALLA kontakt uppgifter till alla budgivare som var med.. detta var för att dem var tvugna att visa att ingen bulvan varit med och vi kunde ringa till alla om det nu uppstod några misstankar är säkert inte så på alla mäklarfirmor men de större firmorna har nog så.
Citera
2017-03-03, 17:00
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Nu förstår jag inte. Jag har till exempel inte köpt någon bostadsrätt eftersom jag tycker att priset är alldeles för högt. Att sedan andra människor är villiga att köpa till detta pris rör mig inte i ryggen.

Priset kanske var för högt för att någon trissade upp priset med hjälp av en bulvan, har du inte tänkt på det? Detta gynnar som sagt de med stora plånböcker och missgynnar självklart de som ligger på marginalen och lite över... Priset i sig är inte det viktiga - det viktiga är att det går rätt till och att det verkligen är genuint intresserade budgivare och inte bulvaner som någon skor sig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in