2017-03-03, 00:26
Medlem
knullJesuss avatar
Vad är skillnaden mellan en säljare som lägger ut en lägenhet för 1 miljon för att sedan själv lägga ett fuskbud på 1,5 miljoner och en säljare som bara lägger ut lägenheten för 1,5 miljoner på en gång?

Alltså, jag kan fatta att den första säljaren är irriterande, men bedrägeri vet jag inte om man kan tala om. Du har ju alltid att ta ställning till om du vill betala det säljaren kräver.

Eller är argumentet att man när man ser ett bud på 1,5 miljoner delvis baserar sin värdering av bostaden på det? Något kan det väl ligga i det, men mest ser man väl till vad vilka andra lägenheter man skulle kunna köpa för ett givet pris.
Citera
2017-03-03, 00:52
Medlem
Gurglarens avatar
När man vinner måste budgivarna redovisas. Man kan själv ringa kolla upp att det gått rätt till. Däremot finns det ju fuskare, har för mig Uppdrag granskning gjorde ett program med någon kärring som fuskade som fan och skrev massa random människor bland budgivningarna som inte ens själva visste om det.
Citera
2017-03-03, 01:20
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Nej, alla bud skulle vara bindande, då skulle problemet minska. Tror få personer skulle vilja riskera sin egen ekonomi genom upptrissningsbud som faktiskt kan bli det vinnande budet.

Helt enig med det du skriver ovan, det är alldeles för lätt att ge bud som det är i dagsläget. Som exempel råkade jag "överhöra" en man i 35-årsåldern som på en visning jag var på pratade i telefon med en kompis och skrattande berättade att han höll på och budade på fyra olika objekt samtidigt, ett av dem var han fullkomligt ointresserad av dessutom...
Citera
2017-03-03, 01:28
Medlem
Det jag vet säkert är att många kriminella organisationer/gäng har börjat lägga vantarna på bostadsmarknaden. Jag känner minst 3 personer som har köpt svarta kontrakt på BR ifrån kriminella. Men nu handlar inte tråden om just svartakontrakt utan det handlar om att jag börjar misstänka att många företag fuskar med budgivningarna.

Alla företag gör ju inte det så jag anklagar inte hela bostadsmarknaden, däremot verkar vissa dra nytta av desperationen hos oss som måste köpa boense p.g.a alla långa bostadsköer. Det räcker med att fuska med så lite som 50k liksom för att det ska vara värt det, 50 000 kr är mycket när man får det gratis p.g.a fuskbud. Nu är detta svår att bevisa men jag tycker att man ska använda någon form av legitimation system. Det räcker inte med namn+mob nr, för alla kan skaffa ett falskt alias.
Citera
2017-03-03, 01:46
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djorou
Det jag vet säkert är att många kriminella organisationer/gäng har börjat lägga vantarna på bostadsmarknaden. Jag känner minst 3 personer som har köpt svarta kontrakt på BR ifrån kriminella. Men nu handlar inte tråden om just svartakontrakt utan det handlar om att jag börjar misstänka att många företag fuskar med budgivningarna.

Alla företag gör ju inte det så jag anklagar inte hela bostadsmarknaden, däremot verkar vissa dra nytta av desperationen hos oss som måste köpa boense p.g.a alla långa bostadsköer. Det räcker med att fuska med så lite som 50k liksom för att det ska vara värt det, 50 000 kr är mycket när man får det gratis p.g.a fuskbud. Nu är detta svår att bevisa men jag tycker att man ska använda någon form av legitimation system. Det räcker inte med namn+mob nr, för alla kan skaffa ett falskt alias.

Hur köper man svartkontrakt på en bostadsrätt??? Har du koll på skillnaden mellan hyresrätt och bostadsrätt?
Citera
2017-03-03, 03:17
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EWT
Vad är egentligen problemet? Du vill alltså att ditt "skambud" går igenom, eller?

Hur kommer "...en svart marknad för kriminella..." in i resonemanget för att du inte vill betala för en bostad?

Buda för fan över alla andra så får du lägenheten, det fick man lära sig redan i början på 80-talet.

Blatte?

Idiot! Anser inte du detta vara ett problem så är du antingen svinrik eller en total nolla som ej förstår konsekvenserna utav det hela... Självklart använder de flesta i attraktiva områden bulvaner för att trissa upp priserna.
Citera
2017-03-03, 03:25
Avslutad
Lurad är du bara först då du bestämmer dig för att köpa lägenheten.
Citera
2017-03-03, 03:27
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullJesus
Vad är skillnaden mellan en säljare som lägger ut en lägenhet för 1 miljon för att sedan själv lägga ett fuskbud på 1,5 miljoner och en säljare som bara lägger ut lägenheten för 1,5 miljoner på en gång?

Alltså, jag kan fatta att den första säljaren är irriterande, men bedrägeri vet jag inte om man kan tala om. Du har ju alltid att ta ställning till om du vill betala det säljaren kräver.

Eller är argumentet att man när man ser ett bud på 1,5 miljoner delvis baserar sin värdering av bostaden på det? Något kan det väl ligga i det, men mest ser man väl till vad vilka andra lägenheter man skulle kunna köpa för ett givet pris.

Förstår du inte om att om "marknaden" anser att priset bör ligga på ex. runt 1 miljon och någon trissar upp priset så att detta hamnar, tills slut, på ex. 1,5 miljoner så skapar du ju en pseudoprisbildning. Det handlar då enbart om du har tur att du lyckats attrahera några köpstarka intressenter som har råd att köpa till överpris. Detta gynnar då enkom de med extra stora plånböcker... Är detta något du tycker är bra?
Citera
2017-03-03, 06:04
Medlem
Mäklarna samarbetar ibland med någon som gillar klipp. Denna person får ett samtal om buden är låga och ger sig då in i budgivningen för att göra klipp.
Personen låter sedan mäklaren sälja om lägenheten några månader senare.
Mäklaren får provision från två försäljningar. Klipparen gör en hacka på ett enkelt sätt.

Inget ovanligt. Försök göra upp med säljaren utan budgivning om du vill förbi detta. Du måste då sockra ditt bud en del över utgångspriset.

Lycka till!
Citera
2017-03-03, 06:11
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det där med budlista är en falsk säkerhet som inte säger någonting alls egentligen. Även om man får reda på att Kalle Kula och Arne Anka har varit med och budat på samma bostad, så vet man ju inte om de är vänner till säljaren/mäklaren och bara varit med för att trissa upp priset.

Nej, alla bud skulle vara bindande, då skulle problemet minska. Tror få personer skulle vilja riskera sin egen ekonomi genom upptrissningsbud som faktiskt kan bli det vinnande budet.

Alternativt så skulle man ju vilja ha en telefonlista där man ser om budgivarna någongång varit i kontakt med säljaren och i såfall hur ofta. Då påvisar man vänner och bekanta. Fast det bevisar ju egentligen inte så mycket det heller, för de kan ju vara legitima budgivare.

Det enda nuvarande förhållningssättet är att bestämma sig för vad ens maxbud är och köra sitt race upp till den nivån, men inte längre. Alla andra har sin ekonomi att utgå ifrån när de lägger bud och den vet man ingenting om. Blir lite som poker, man får chansa, bluffa och allt det där :-)

Det blir ju ganska problematiskt med bindande bud när man ska köpa. Det är ju inte ovanligt att man bjuder på mer än en lägenhet samtidigt. Budgivningen kan hålla på i flera veckor, då kan du ju inte bjuda på någon mer lägenhet under den tiden. Eller om det kommer in någon lägenhet du hellre vill ha under tiden.
Däremot behövs det någon form av kontrollsystem, men jag är tveksam till att bindande bud är rätt. Men har inte själv någon bättre kontrollmetod på rak arm så...
Citera
2017-03-03, 06:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Djorou
Jag har under dem senaste 6 månader gått på visningar, budat, haft hemnet uppe 24/7 på datorn och varit väldigt nära att köpa lägenhet (var 1 bud ifrån sist).

Det jag börjar misstänka är att folk som inte ens är intresserad av att köpa också budar bara för att trissa upp priserna rejält. Jag börjar få känsla av att dessa mäklare/bostäder/säljare har någon person/kriminell/anställd?/vadfansomhelst som helt enkelt budar tillsammans med seriösa köpare och på så sätt går en BR med utågångspriset 1 miljon tillslut säljs för 1,5+ miljoner.

Jag anklagar ingen specifik företag utan jag får bara vibbar av att det fuskar en del med försäljning av lägenheterna och det finns en svart marknad för kriminella att tjäna mer pengar än vad som är rättvist

Du är fel ute.

Mäklaren har mycket begränsat intresse av att höja priset lite grann. Det som är intressant för mäklaren är en snabb affär så att denna kan gå vidare till nästa objekt.

Om det är någon som försöker trissa upp priset är det snarare säljaren.
Citera
2017-03-03, 08:16
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Det blir ju ganska problematiskt med bindande bud när man ska köpa. Det är ju inte ovanligt att man bjuder på mer än en lägenhet samtidigt. Budgivningen kan hålla på i flera veckor, då kan du ju inte bjuda på någon mer lägenhet under den tiden. Eller om det kommer in någon lägenhet du hellre vill ha under tiden.
Däremot behövs det någon form av kontrollsystem, men jag är tveksam till att bindande bud är rätt. Men har inte själv någon bättre kontrollmetod på rak arm så...

Nu bor jag i Stockholmsregionen, där en budgivning är klar inom ett par tre dagar och det finns gott om objekt att buda på, iallafall på lägenhetssidan. Finns ingen direkt anledning att buda på flera lägenheter samtidigt, men säg att man ville göra det och buden är bindande, så får man väl hålla koll på att man bara har det ledande budet på ett enda objekt och inte på flera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in