Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Precis, det är som när man tar bort en gammal tavla och plötsligt ser skillnaden på tapeten därbakom och den urblekta tapeten runtomkring.

Vi som har den gammaldags vanan att ibland klippa ut artiklar och spara dem inlagda i nöcker (t ex intervjuer med författaren, reportage med koppling till boken etc) kan då och då se hur mycket kvaliteten har changerat. För det är ju inte bara *en* artikel det handlar om, runt om och på baksidan hänger ofta andra texter med och ger en bild av den nivå som DN:s eller Svenskans kultursida kunde hålla en helt vanlig dag på 80-90-talet. Och det är inte smickrande för nutiden, nej...

Det är ju verkligen intressant att titta på gamla tidningsurklipp och få en känsla av hur den tiden upplevdes när de befann sig i den. För några veckor sedan bodde jag på ett hotellrum som hade tapetserat med gamla klipp från typ 1946-1953. Jag kunde inte låta bli att spendera en timme att läsa om Nurnbergrättegången, Koreakriget och diverse andra intressanta saker.
Otroligt hur media har slaskat bort det kulturarv man sitter på för att istället bedriva politisk agenda och hjärndöd nöjesjournalistik om "mello" med mera. Håna, hylla, dissa, hissa och annat kändisdravel.
Kanske är lösningen att MSM får starta om som s.k. "fanzines" på ideell basis. Kan tänka mig Wolo, Mattsson, Anders Lindberg med flera, stå och dra ut blåstenciler med mittenextrem kulturglobalistisk mångkultursörja och sedan stå på centralen och försöka sälja alstren. I hård konkurrens med ziggisar och hemlösa som säljer Situation Stockholm o dyl.