2017-03-02, 14:50
  #16537
Medlem
godhetsapostelns avatar
Handlar naturligtvis om en döds-spiral. För varje höjning hoppar några köpare av och priset måste höjas på nytt (plus att några dör varje dag).
Och media ligger hela tiden steget efter. Ingen höjer ju sitt pris för att man kan och har efterfrågan på tidningen.
Citera
2017-03-02, 15:18
  #16538
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Den pigge skribenten på Expressen, Johan Hakelius, skrev ironiskt nyligen om att
det i och med SVDs jättearkiv, som nu är tillgängligt, var lätt att se hur kass SVD är idag.

Han kollade runt bland bortglömda artiklar från en svunnen tid och konstaterade att:

"Det är en lisa att påminnas om hur det var när journalister faktiskt ville berätta saker, som inte nödvändigtvis hade att göra med dem själva eller deras åsikter."

http://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/aktivisterna-tar-over--i-regeringskansliet-och-pa-redaktionerna/
Citera
2017-03-02, 16:57
  #16539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Den pigge skribenten på Expressen, Johan Hakelius, skrev ironiskt nyligen om att
det i och med SVDs jättearkiv, som nu är tillgängligt, var lätt att se hur kass SVD är idag.

Han kollade runt bland bortglömda artiklar från en svunnen tid och konstaterade att:

"Det är en lisa att påminnas om hur det var när journalister faktiskt ville berätta saker, som inte nödvändigtvis hade att göra med dem själva eller deras åsikter."

http://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/aktivisterna-tar-over--i-regeringskansliet-och-pa-redaktionerna/


Precis, det är som när man tar bort en gammal tavla och plötsligt ser skillnaden på tapeten därbakom och den urblekta tapeten runtomkring. Vi som har den gammaldags vanan att ibland klippa ut artiklar och spara dem inlagda i nöcker (t ex intervjuer med författaren, reportage med koppling till boken etc) kan då och då se hur mycket kvaliteten har changerat. För det är ju inte bara *en* artikel det handlar om, runt om och på baksidan hänger ofta andra texter med och ger en bild av den nivå som DN:s eller Svenskans kultursida kunde hålla en helt vanlig dag på 80-90-talet. Och det är inte smickrande för nutiden, nej...
Citera
2017-03-02, 18:58
  #16540
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Precis, det är som när man tar bort en gammal tavla och plötsligt ser skillnaden på tapeten därbakom och den urblekta tapeten runtomkring. Vi som har den gammaldags vanan att ibland klippa ut artiklar och spara dem inlagda i nöcker (t ex intervjuer med författaren, reportage med koppling till boken etc) kan då och då se hur mycket kvaliteten har changerat. För det är ju inte bara *en* artikel det handlar om, runt om och på baksidan hänger ofta andra texter med och ger en bild av den nivå som DN:s eller Svenskans kultursida kunde hålla en helt vanlig dag på 80-90-talet. Och det är inte smickrande för nutiden, nej...

Det är ju verkligen intressant att titta på gamla tidningsurklipp och få en känsla av hur den tiden upplevdes när de befann sig i den. För några veckor sedan bodde jag på ett hotellrum som hade tapetserat med gamla klipp från typ 1946-1953. Jag kunde inte låta bli att spendera en timme att läsa om Nurnbergrättegången, Koreakriget och diverse andra intressanta saker.

Otroligt hur media har slaskat bort det kulturarv man sitter på för att istället bedriva politisk agenda och hjärndöd nöjesjournalistik om "mello" med mera. Håna, hylla, dissa, hissa och annat kändisdravel.

Kanske är lösningen att MSM får starta om som s.k. "fanzines" på ideell basis. Kan tänka mig Wolo, Mattsson, Anders Lindberg med flera, stå och dra ut blåstenciler med mittenextrem kulturglobalistisk mångkultursörja och sedan stå på centralen och försöka sälja alstren. I hård konkurrens med ziggisar och hemlösa som säljer Situation Stockholm o dyl.
Citera
2017-03-02, 22:39
  #16541
Medlem
deTremouillacs avatar
Men är gammelmedia verkligen på väg att dö, eller bara att ställa om till digitalt? Visst förlorar de helt den maktposition de hade när papper var det enda formatet. Men gammelmedia och ny media börjar allt mer likna varandra nu. För lokaltidningarna blir det digitala kanske ett uppsving med tiden. Vi crowdfundade Tino Sanandaj med 600.000 kronor - kanske kan medborgarna avlöna journalister på micro och makronivå i framtiden?

Teori att diskutera: Visst kommer de gamla mediahusen ha kvar många tuffa år, men många kommer överleva att bli endast digitala. Det är värt mycket pengar att ha så mycket inflytande som gammelmedia har. När når vi "dipp" mediadöd?
__________________
Senast redigerad av deTremouillac 2017-03-02 kl. 22:41.
Citera
2017-03-02, 22:45
  #16542
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deTremouillac
Vi crowdfundade Tino Sanandaj med 600.000 kronor - kanske kan medborgarna avlöna journalister på micro och makronivå i framtiden?
Utan tvekan blir det så. Jag slängde in 10-papp till Tino & ger massor med pengar till andra skribenter.
Men vem crowdfoundar till Aftonbladet? Ett välfungerande system för mikrobetalningar kommer att vara helt avgörande & det kommer inte att falla väl ut för ljugmedia.
Citera
2017-03-02, 23:03
  #16543
Medlem
deTremouillacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Utan tvekan blir det så. Jag slängde in 10-papp till Tino & ger massor med pengar till andra skribenter.
Men vem crowdfoundar till Aftonbladet? Ett välfungerande system för mikrobetalningar kommer att vara helt avgörande & det kommer inte att falla väl ut för ljugmedia.

Absolut, men du får nog ändå bjuda på att vänstersidan kommer ha trovärdiga, tankvärda och självdrivande reportrar som kan få självfinansieras. Speciellt eftersom vänstern är bra på att kombinera kultur och politik lär de kunna få in cash. Men du har nog helt rätt med att ljugmedia, som i aftonbladet kultur eller DN, lär få svårt att finna någon som vill donera speciellt för att de ska fortsätta trampa vatten i det politiskt korrekta träsket.
Citera
2017-03-03, 07:51
  #16544
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deTremouillac
Absolut, men du får nog ändå bjuda på att vänstersidan kommer ha trovärdiga, tankvärda och självdrivande reportrar som kan få självfinansieras. Speciellt eftersom vänstern är bra på att kombinera kultur och politik lär de kunna få in cash. Men du har nog helt rätt med att ljugmedia, som i aftonbladet kultur eller DN, lär få svårt att finna någon som vill donera speciellt för att de ska fortsätta trampa vatten i det politiskt korrekta träsket.
Vänstern har redan försökt.
Citat:
Socialistiskt Forum Live har precis avslutat en runda på Kickstarter. Av deras oklara pitchvideo att döma ville de något i stil med att välja mellan att “söka och köra” och för detta behövdes 135 000 kronor. Inköp av utrustning och avlöning av aktivistarbete stod på agendan. Det verkar inte ligga i linje med deras ideologi att jobba gratis för något.
Resultatet blev... 0 kr! Att ge bort egna pengar verkar inte finnas på kartan för vänstern. De är så bortskämda med att bli avlönade av stat, kommun, fackföreningar, Allmänna arvsfonden, SR, SVT, m.fl. Att själva finansiera något kommer de inte att göra så länge köttgrytorna finns kvar.

http://spfoia.se/2015/11/09/socialistiskt-forum-live-kickstartar-ner-som-en-sten/

https://soundcloud.com/nyhetsbubbla/crowdfunding-for-att-livesanda-socialistisk-konferens-drog-in-0-kr-trots-hog-ambitionsniva
Citera
2017-03-03, 08:20
  #16545
Medlem
Hur ställer sig annonsköparna till att skvallertidningarna Aftonbladet och Expressen inte längre redovisar sin upplaga? Hur kan man ö.h.t. vara intresserad av att annonsera om det enda man möjligen får veta är den kryddade räckvidds-siffran, där skvallertidningarna full seriöst menar att varje tidning läses av 7-10 personer?
Citera
2017-03-03, 11:33
  #16546
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Hur ställer sig annonsköparna till att skvallertidningarna Aftonbladet och Expressen inte längre redovisar sin upplaga? Hur kan man ö.h.t. vara intresserad av att annonsera om det enda man möjligen får veta är den kryddade räckvidds-siffran, där skvallertidningarna full seriöst menar att varje tidning läses av 7-10 personer?
Tja, dom lurar ju ingen. Stora annonsköpare lägger så mycket pengar att det lönar sig att ha kompetens i det egna företaget. Dessa företag har ju mer och mer flyttat sina pengar till internet. Finns också en trend att större företag t.ex. ica producerar sin egen reklam.
Men det finns ju också ett lokalt näringsliv som bara har den lokala blaskan för att nå ut. Dom kommer ju att få följa tidningarna hela vägen ner i diket.
Citera
2017-03-03, 14:46
  #16547
Medlem
4.8 tjänster bort på Värmlands Folkblad, visserligen inom sportavdelningen men det är ju media det med väl?

http://www.journalisten.se/nyheter/svart-ta-att-sporten-pa-vf-laggs-ner
Citera
2017-03-03, 14:56
  #16548
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
4.8 tjänster bort på Värmlands Folkblad, visserligen inom sportavdelningen men det är ju media det med väl?

http://www.journalisten.se/nyheter/svart-ta-att-sporten-pa-vf-laggs-ner

Ja absolut. Förr köpte man sig en aftonbladet eller expressen för att läsa recensionen av den senaste hockeymatchen som man inte kunde se på tv. Eller läsa ryktena om vilka favoritlaget skulle värva till nästa säsong och hur mycket stjärnorna kostade. Fanns nog en uppsjö av människor som köpte tidningen uteslutande för sportens skull. Idag finns det tusentals sportsidor på nätet, ultraspecialiserade in i detalj på just specifika lag, utövare och sporter. Finns ingen mening att köpa tidningens generiska svammel längre när man kan få så oerhört mycket mer helt gratis på nätet som ger precis ALLT inom det man är intresserad av. Aftonbladet berättar att manchester united skall köpa fotbollspelare X för X miljoner.

Manchester uniteds fansidor rapporterar allt det plus alla detaljer om hur, när, var det gick till och hur man kom fram till just den spelaren. På forumet får man sedan ännu mer detaljerad info om vilka kalsonger spelaren hade på sig när han skrev på kontraktet, hur många gånger han petade sig i näsan under förhandlingarna osv osv osv....Gammelmedia är chanslösa även när det gäller sportrapportering och förlusten av sportnördarna tär naturligtvis på ekonomin lika mycket som de andra läsarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in