2017-03-01, 23:53
Medlem
Bickans avatar
Vi passar på att sticka emellan med en uppdatering och några uttalanden och tankar från den nuvarande chefen för grova brottsenheten i Skaraborg, kriminalkommissarie Lars Johansson ( chef för den delen av polisen som har ansvar för utredningen av HA:s försvinnande ). Dessa uttalandena och tankarna har kommit till uttryck dels i en artikel i GP den 27 oktober 2016 dels i två artiklar i GT den 20 november 2016.
( Samtliga artiklar finns på på respektive tidnings nät-upplaga.)

Låt oss börja med Lars Johanssons uttalanden i artikeln i GP den 27 oktober 2016 publicerad kl 09.50:
Citat:
Brottet utreds av Polisen i Skaraborg. Lars Johansson, chef för polisens enhet för grova brott i Skaraborg, berättar att det är ett omfattande fall.
- Det kommer in lite tips och det finns flera spår som vi har jobbat efter, säger han men betonar samtidigt att det inte pågår ett aktivt arbete just nu.
- De var intressanta i början men sedan har det svalnat. Det primära vi har arbetat med nu är att hitta en kropp för att överhuvudtaget konstatera om det är ett brott. Är det inte mord så är det preskriberat nu.
- Det är rubricerat som mord men så länge vi inte har kroppen så vet vi ju inte.
Lars Johansson är inte helt främmande för att lämna över det till Kalla Fall-gruppen.
- Det är bra om någon ytterligare tittar på det, säger han.

Slut citat. ( Alla fetningar är våra ).

Låt oss fortsätta med Lars Johanssons uttalanden i artikeln i GT den 20 november 2016 publicerad kl 06.00:
Citat:
- Vi måste hitta kroppen, men jag tror inte vi kan hitta någon gärningsman i utredningsmaterialet.
Jag tror att det måste vara någon som kommer in och berättar en historia som vi kan vederlägga,
säger kriminalkommissarie Lars Johansson, chef över polisens avdelning på grova brott i Skaraborg som utreder fallet.
Slut citat. ( Alla fetningar är våra ).

Låt oss fortsätta med Lars Johanssons uttalanden i artikeln i GT den 20 november 2016 publicerad kl 20.15:
Citat:
Leif GW Persson tror att hon fick skjuts hem till sina föräldrar när en dispyt uppstod.
– Det är ett mord där man dumpat kroppen, sannolikt i den närbelägna sjön. Jag skulle gissa på två gärningsmän. Det har utbrutit något bråk mellan henne och gärningsmännen i närheten av föräldrarnas hus och i samband med det har hon blivit slagen. Sedan har hon blivit frihetsberövad, säger Leif GW Persson.
Kriminalkommissarie Lars Johansson är chef över polisens rotel för grova brott i Skaraborg. Han avfärdar däremot GW:s teori.
- Jag har inte samma uppfattning om det händelseförloppet och skulle kunna presentera andra alternativ som är mer trovärdiga än GW:s. Han går in i en fälla. Jag vill inte kommentera varför, men jag har inte samma brottsplatsanalys som han, säger Lars Johansson, som ansvarar för mordutredningen.

Lars Johansson om GW:s svidande poliskritik:
– Jag håller med honom om de initiala grejerna. De första veckorna är det en massa konstigheter. Det är en brist att man under första tiden, som är den viktigaste, hanterar det som ett försvinnande men inte gör några platsundersökningar.
Men drar man fram det en månad eller två då rikskrim kommer och han själv är med så dammsuger man hela Mariestad och tar in en felaktig person. Så han är lite ute på svag is och trampar när han skyller på andra. Men problemet är att det aldrig har gjorts någon riktig platsundersökning.
Slut citat. ( Alla fetningar och understrykningar är våra ).

På grund av data strul kan vi inte länka till artiklarna, men dom går att googla.
Vi skall försöka lägga upp länkarna så fort vi fått ordning på tekniken.

Vi skall genast vara tydliga med att detta är chefen för utredningens uppfattningar.
Det finns dock en sak där vi delar hans tankar:
Lars Johansson är inte helt främmande för att lämna över det till Kalla Fall-gruppen.
Det är bra om någon ytterligare tittar på det, säger han.

Med tanke på att det nu gått över 20 år sedan HA försvann och med den inställningen som redovisats i artiklarna ovan, så vore det väl utomordentligt klokt och angeläget att ” låta någon ytterligare ” titta på utredningen.
Citera
2017-03-02, 00:06
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Det skrivs så ofta i tråden att Helena fick skjuts. Det blir nästan en självklarhet att hon inte gått någon längre sträcka. Men har någon av er någon gång räknat på tiden. När lämnade hon BW och när hördes skriken ? Kan hon ha gått hela vägen och sedan blivit genskjuten vid stigen ?
Våran fetning.

Hon kan ju även gått hela vägen till någon annan plats först.
Citera
2017-03-02, 00:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bickan
Våran fetning.

Hon kan ju även gått hela vägen till någon annan plats först.

I mitt mycket långa och detaljerade inlägg 11480 tog jag bland mycket annat upp att det enligt Google Earth är så att avståndet från Statt till Kohagen är exakt samma som det avstånd som jag har till ett ställe på min hemort, och den sträckan tar ganska exakt 15 minuter att gå om jag går i normal takt. Oavsett om Helena går hela vägen hem eller går en del av vägen och blir upplockad plus lite strul eventuellt i bilen eller utanför den bör Helena ha kommit fram till Kohagen vid cirka 02:15 (eftersom vi vet att hon lämnade centrum vid 02:00), vilket också är den tiden som vittnet ”Hanna” har angett att hon var ute med sin hund och hörde tjafs och kvinnoskrik i Kohagen. Då jag inte kan se något skäl att misstro "Hanna" blir slutsatsen att Helena tog sig till Kohagen "raka spåret", alltså utan att ta någon omväg till en annan plats först.

Jag förfasas över Lars Johanssons uttalande att han inte tror att polisen kan hitta någon gärningsman i utredningsmaterialet. Men för h*lvete! Läser inte karln den här tråden? Är han helt omedveten om PK:s utsaga om vad som hände i hans lägenhet tidigt på morgonen den 14 juni 1992? Det är hemskt att behöva säga det här, men familjen Andersson har haft oturen att företrädas av polisfolk som mest påminner om "Kling och Klang".
Senast redigerad av Ugglan. 2017-03-02 kl. 01:17.
Citera
2017-03-02, 10:49
Medlem
Ankias avatar
Kom ihåg vad jag sagt vid upprepade tillfällen:
Glöm alla "bokstavskombinationer" som ni med stor frenesi och dårars envishet ältar om och om igen här i tråden.

-Gärningsmannen är på "tillfälligt" besök i Mariestad och finns inte med i tidigare utredningsmaterial.
-Kroppen har med största sannolikhet dumpats i närliggande Vänern.
-Gärningsmannen finns med stor sannolikhet inte kvar i Sverige.

Rör inte till det, haka inte på alla konspiratoriska Mariestadsrykten och framför allt försök tänka lite logiskt.
Det är tydligen så att Lars Johansson vid Skövdepolisen läst mina tidigare inlägg.....
Citera
2017-03-02, 13:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppfattning.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
Glöm alla "bokstavskombinationer" som ni med stor frenesi och dårars envishet ältar om och om igen här i tråden.

-Gärningsmannen är på "tillfälligt" besök i Mariestad och finns inte med i tidigare utredningsmaterial.

Rör inte till det, haka inte på alla konspiratoriska Mariestadsrykten och framför allt försök tänka lite logiskt.
Det är tydligen så att Lars Johansson vid Skövdepolisen läst mina tidigare inlägg.....

Delar helt och hållet din uppfattning!

Om de som hela tiden frenetiskt utpekas går det vare sig att säga att en eller flera skulle antingen vara skyldiga eller oskyldiga.

Vem eller vilka GM var vet vi inte. Det kan ha varit boende i denna trakt eller "utsocknes".

Min personliga uppfattning att det var två st. män, svenskar, infödda eller boende under lång tid i dessa trakter och kände till omgivningarna som sina egna byxfickor.

Då kanske någon säger: Detta stämmer ju in på "treklövern"! Ja det gör det förstås men det stämmer också in på så många flera.

Att en i "treklövern" besökte sin forna hemstad 23 år efter att HA försvann tycker jag inte är något konstigt. Har knappast något att göra med hennes försvinnande. Även jag har hälsat på i den bygd i Skaraborg årtionden efter att jag flyttade därifrån.
Citera
2017-03-02, 13:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Ankia, hur kommer det sig att du hoppar in i tråden och flyttar fokus så fort som trycket blir för stort mot de tre mest diskuterade personerna, varav den ene på det mest kristallklara sätt har lyfts fram här i tråden av en före detta vän som närvarade under en händelse tidigt på morgonen den 14 juni 1992? Detta ditt beteende återkommer ofelbart i nämnda situation. Vilken är din agenda? Börjar det brännas för mycket om fötterna, eller vad? Det är du och ett par stycken till som utmärker er på detta sättet. Och det i sig väcker ju misstankar - och till och med får i alla mig att tro att vi faktiskt är på rätt spår!

Svara på följande frågor (den information som du behöver finns att hitta från sidan 437 och fram till cirka sidan 515):
1) Tror du på vad PK säger? Om inte, varför?
2) PK hävdar att PU kommer upp skitig som ett bergstroll, ordentligt tilltufsad, med flera, tydliga rivmärken (särskilt en svårt sargad underläpp), springer omkring i panik i lägenheten och skriker typ "Vad har jag gjort", "Jag har gjort något fruktansvärt", "Lova att du säger att jag har varit med dig hela natten" och så vidare.
A) Är detta bara påhitt av PK?
B) Vad skulle PU annars ha kunnat göra som föranleder detta exteriöra och interiöra kaosartade tillstånd - som dessutom sammanfaller så exakt tidsmässigt med när en ung kvinna försvinner i Mariestad?

Vi kan börja där.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-03-02 kl. 13:51.
Citera
2017-03-02, 14:04
Medlem
Man kan ju hoppas att Kalla-Fall Gruppen tar sej an denna åsiktsdrabbade utredning.

Är inte insatt, tänker fritt. Kan det göras en efterkonstruktion på en brottsplatsundersökning och använda det man har?
Kontakta polis med hund som fann första sandalen på sön.kväll. Markera platsen där skon låg. Få redogörelse från de som fann den andra sandalen dagen därpå samt de andra utspridda persedlarna.
Markera vardera sak på resp. fyndplats. Jämför, och betänk hur första skons läge låg till i förhållandevis till den andra samt resterande av sakerna. Gå och leta en ljus sommarkväll med markeringarna på plats och se hur resterande av sakerna kunde missats. Folk sökte i området söndag fm och fortsatte även efter första sko fyndet. Var det rimligt att de övriga sakerna inte hittades förrän måndagen?
Se hur nära föräldrahemmet sista spåren låg.
Få svar om platsen är en brottsplats eller enbart en fyndplats.
Kolla upp Hannas vittnes uppgifter igen. Kände hon igen Helenas röst, hur var hennes reaktion isfl när hon fick reda på om försvinnandet?
Enligt uppgift i tråden har det beskrivits att hon hörde kvinnogråt och -Nej så får ni inte göra , å nej. osv.. två upprörda mansröster, bildörr.. men inget skrik/vrål på hjälp? (nära hemmet, reaktion, gallskrika på hjälp)
Tänk om..
Det var en annans kvinnas röst som bevittnade något som gjorde henne ångestfylld, ledsen orolig?
Citera
2017-03-02, 20:27
Medlem
Citat:

Om det var gärningsmän på tillfälligt besök, hur förklara du då det faktum att de hittade in på gångvägen med bil?

Hur tog de sig ut på vänern?
Eller menar du att hon dumpats nära land där man inte behövt ha tillgång till båt?

Jag är öppen för alla tänkbara alternativ, men detta känns långsökt.
Citera
2017-03-02, 21:10
Medlem
Ankias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ankia, hur kommer det sig att du hoppar in i tråden och flyttar fokus så fort som trycket blir för stort mot de tre mest diskuterade personerna, varav den ene på det mest kristallklara sätt har lyfts fram här i tråden av en före detta vän som närvarade under en händelse tidigt på morgonen den 14 juni 1992? Detta ditt beteende återkommer ofelbart i nämnda situation. Vilken är din agenda? Börjar det brännas för mycket om fötterna, eller vad? Det är du och ett par stycken till som utmärker er på detta sättet. Och det i sig väcker ju misstankar - och till och med får i alla mig att tro att vi faktiskt är på rätt spår!

Svara på följande frågor (den information som du behöver finns att hitta från sidan 437 och fram till cirka sidan 515):
1) Tror du på vad PK säger? Om inte, varför?
2) PK hävdar att PU kommer upp skitig som ett bergstroll, ordentligt tilltufsad, med flera, tydliga rivmärken (särskilt en svårt sargad underläpp), springer omkring i panik i lägenheten och skriker typ "Vad har jag gjort", "Jag har gjort något fruktansvärt", "Lova att du säger att jag har varit med dig hela natten" och så vidare.
A) Är detta bara påhitt av PK?
B) Vad skulle PU annars ha kunnat göra som föranleder detta exteriöra och interiöra kaosartade tillstånd - som dessutom sammanfaller så exakt tidsmässigt med när en ung kvinna försvinner i Mariestad?

Vi kan börja där.
*
Du är en av dessa fjantar som efter 64 inlägg i tråden tror dig sitta på lösningen. Du har dessutom tagit ett nick som får mig att utbrista i ett gapskratt.
Beträffande PUs inblandnings så tror du dig redan veta att han är gärningsman i Helena Anderssons försvinnande. Du har ensidigt läst lite inlägg i tråden och drar då dessa slutsatser.
Men tänk lite längre. Kan det möjligen vara så att P***r Kr***r möjligen har eller haft något agg till PU och då kanske velat PU illa? Hur trovärdig var PK vid tiden för Helenas försvinnande och hur trovärdig är han nu? Tror du på fullaste allvar inte att polisen utrett både PK och PU?

Insinuerar du dessutom att jag skulle vara inblandad i försvinnandet eller vart vill du komma med inledningen av ditt inlägg?
Som sagt, fjantar finns det många i tråden och du är en av dem.
*
Citera
2017-03-02, 21:26
Medlem
Ankias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Om det var gärningsmän på tillfälligt besök, hur förklara du då det faktum att de hittade in på gångvägen med bil?

Hur tog de sig ut på vänern?
Eller menar du att hon dumpats nära land där man inte behövt ha tillgång till båt?

Jag är öppen för alla tänkbara alternativ, men detta känns långsökt.
*
Jag menar att en gärningsman kan ha vistats i Mariestad några dagar, kanske en vecka eller mer och då fattat intresse för henne. Han kan tidigare under veckan sett att hon gått hem genom Kohagen och då "spionerat" på henne. Han har då sett cykelvägen. Han kan faktiskt också ha upptäckt cykelvägen i sommarnatten när brottet begicks.
Han har troligtvis inte haft tillgång till en båt men han har känt till Vänern och slumpartat dumpat henne där. Att kroppen inte upptäckts är en ren tillfällighet.
Jag får dessutom dåliga vibbar när jag tänker på att Helena jobbade på flyktinganläggningen på Rattugglan. Kan någon där ha med försvinnandet att göra? Det är känt att Helena hade en viss preferens för mörkhyade personer. Förklaringen till att inget "kommit fram" är helt enkelt att gärningsmannen inte finns i Sverige längre.
Citera
2017-03-02, 21:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
*
Jag menar att en gärningsman kan ha vistats i Mariestad några dagar, kanske en vecka eller mer och då fattat intresse för henne. Han kan tidigare under veckan sett att hon gått hem genom Kohagen och då "spionerat" på henne. Han har då sett cykelvägen. Han kan faktiskt också ha upptäckt cykelvägen i sommarnatten när brottet begicks.
Han har troligtvis inte haft tillgång till en båt men han har känt till Vänern och slumpartat dumpat henne där. Att kroppen inte upptäckts är en ren tillfällighet.
Jag får dessutom dåliga vibbar när jag tänker på att Helena jobbade på flyktinganläggningen på Rattugglan. Kan någon där ha med försvinnandet att göra? Det är känt att Helena hade en viss preferens för mörkhyade personer. Förklaringen till att inget "kommit fram" är helt enkelt att gärningsmannen inte finns i Sverige längre.

Och där kom Ankias återfall i "flyktingspåret"! Jag saknade det i det förra inlägget, och som Ankia har presenterat ett flertal gånger tidigare.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-03-02 kl. 21:51.
Citera
2017-03-02, 21:41
Medlem
Bickans avatar
För att det nu inte skall bli några missförstånd från vårat inlägg # 11 498 så vill vi förtydliga några saker.
När man läser kriminalkommissarie Lars Johansson uttalanden så måste det ske med vetskap om att han är bunden av en strikt FU-sekretess. Han gör ett par ” reflektioner ” som vi tycker är intressanta.

-Jag har inte samma uppfattning om det händelseförloppet och skulle kunna presentera andra alternativ som är mer trovärdiga än GW:s. Han går in i en fälla. Jag vill inte kommentera varför, men jag har inte samma brottsplatsanalys som han, säger Lars Johansson, som ansvarar för mordutredningen.

-Men problemet är att det aldrig har gjorts någon riktig platsundersökning.

-Det är en brist att man under första tiden, som är den viktigaste, hanterar det som ett försvinnande men inte gör några platsundersökningar.

Vi delar hans uppfattning i dessa delar. Det gör även de kvalificerade utredare som långt senare varit inne i utredningen som ” konsulter ”, var av en kriminalkommissarie som arbetade med Kalla-fall.

Vad är det då man är tveksam om och varför ?
Tveksamheten består i om fyndplatsen av HA:s tillhörigheter verkligen är brottsplatsen.
Detta dels beroende på de helt katastrofala bristerna på platsundersökningen där HA:s tillhörigheter återfinns.( Vi skall inte belasta tråden med dessa brister då dom finns beskrivna på ett flertal ställen i tråden ). Dessutom finns det alternativa möjliga händelseförloppet om vad som händer HA.

Notera även att Lars Johansson vid ett tillfälle säger följande:
men inte gör några platsundersökningar.
Detta är ju pluralis. Vi kan inte tolka det på annat sätt än att han anser att man borde ha gjort platsundersökningar på fler platser än platsen där man återfinner HA:s tillhörigheter.

Det kan även vara värt att notera att Lars Johansson även säger:
men jag har inte samma brottsplatsanalys som han,
Han väljer här att använda ordet brottsplatsanalys - vilket är något helt annat - än platsundersökningar.

Det enda som vi inte är med på är Lars Johanssons uppfattning att:
men jag tror inte vi kan hitta någon gärningsman i utredningsmaterialet.

När det gäller om det HA kan ha gått hela vägen hem inom det tidsspannet som krävs för att hon skall befunnit sig i anslutning till hemmet vid den ” kritiska tidpunkten ”, så är det väl uppmätt efter konsten alla regler. Det är väl bort varje rimligt tvivel att hon – även om hon skulle varit lite sliten – och tog den naturliga vägen hem skulle klara det.

Om vi nu utgår i från att alla som var med under kvällen / natten den 1992-06-14 inte stod med en kronograf i handen och bokförde tidpunkten för olika iakttagelser, så finns det utrymme för en viss osäkerhet i tidsangivelserna. Det även sett i ljuset av att flertalet ” vittnen ” enligt uppgift inte varit helt nyktra. Detta spelar nu kanske mindre roll.

Det vi ville ha sagt när vi kommenterade Henis kloka inlägg var att HA faktiskt kunde ha nått sitt hem först, inom de rimliga tidpunkterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in