2017-03-02, 19:24
Medlem
Jag har under dem senaste 6 månader gått på visningar, budat, haft hemnet uppe 24/7 på datorn och varit väldigt nära att köpa lägenhet (var 1 bud ifrån sist).

Det jag börjar misstänka är att folk som inte ens är intresserad av att köpa också budar bara för att trissa upp priserna rejält. Jag börjar få känsla av att dessa mäklare/bostäder/säljare har någon person/kriminell/anställd?/vadfansomhelst som helt enkelt budar tillsammans med seriösa köpare och på så sätt går en BR med utågångspriset 1 miljon tillslut säljs för 1,5+ miljoner.

Jag anklagar ingen specifik företag utan jag får bara vibbar av att det fuskar en del med försäljning av lägenheterna och det finns en svart marknad för kriminella att tjäna mer pengar än vad som är rättvist
Citera
2017-03-02, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djorou
Jag har under dem senaste 6 månader gått på visningar, budat, haft hemnet uppe 24/7 på datorn och varit väldigt nära att köpa lägenhet (var 1 bud ifrån sist).

Det jag börjar misstänka är att folk som inte ens är intresserad av att köpa också budar bara för att trissa upp priserna rejält. Jag börjar få känsla av att dessa mäklare/bostäder/säljare har någon person/kriminell/anställd?/vadfansomhelst som helt enkelt budar tillsammans med seriösa köpare och på så sätt går en BR med utågångspriset 1 miljon tillslut säljs för 1,5+ miljoner.

Jag anklagar ingen specifik företag utan jag får bara vibbar av att det fuskar en del med försäljning av lägenheterna och det finns en svart marknad för kriminella att tjäna mer pengar än vad som är rättvist

Vad är egentligen problemet? Du vill alltså att ditt "skambud" går igenom, eller?

Hur kommer "...en svart marknad för kriminella..." in i resonemanget för att du inte vill betala för en bostad?

Buda för fan över alla andra så får du lägenheten, det fick man lära sig redan i början på 80-talet.

Blatte?
Citera
2017-03-02, 19:40
Medlem
sasos avatar
privata företags mål är att tjäna pengar
såklart fuskar dem
Citera
2017-03-02, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
privata företags mål är att tjäna pengar
såklart fuskar dem

Ja det fuskar helt klart och man måste kunna tänka djupare än "buda för fan över alla så får du lägenheten" för att kunna resonera sig fram till att det är en kriminell marknad där företagen budar själva och på så sätt räcker inte mitt "skambud" som ofta är 200k-300k över grundpriset. Det krävs en högre intelligent begåvning för att förstå att något inte stämmer, vilket jag gör.
Citera
2017-03-02, 20:39
Medlem
Bystskuggas avatar
Det utreder du lätt genom att sluta buda när du nått vad du är beredd att betala. Om någon budar över, men det senare visar sig att du ändå får bostadsrätten så har du skäl för din misstanke, annars inte.
Citera
2017-03-02, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djorou
Ja det fuskar helt klart och man måste kunna tänka djupare än "buda för fan över alla så får du lägenheten" för att kunna resonera sig fram till att det är en kriminell marknad där företagen budar själva och på så sätt räcker inte mitt "skambud" som ofta är 200k-300k över grundpriset. Det krävs en högre intelligent begåvning för att förstå att något inte stämmer, vilket jag gör.

Hur resonerar du kring det hela då? Ibland är det lätt att misstänka att det förekommer falska bud. Till exempelvis om personen med vinnande bud drar sig ur köpet, eller om du blir erbjuden att köpa bostaden trots att du inte har lagt det högsta budet. För det förekommer falska bud. Men det är inte alltid fallet även om man tror att det är falska bud som trissar upp varenda budgivning.

Citat:
Ursprungligen postat av EWT
Buda för fan över alla andra så får du lägenheten, det fick man lära sig redan i början på 80-talet.

Ja du, det kanske funkade på 80-talet. Saker och ting förändras. Det är liksom ingen garanti för att man faktiskt får köpa bostaden. Oftast är det så att det högsta budet vinner. Men säljaren kan alltid acceptera ett annat bud, eftersom säljaren själv bestämmer vem han/hon vill sälja till. Även om det är ett lägre bud.
Citera
2017-03-02, 21:12
Medlem
kobents avatar
Självklart funkar det såhär, finns bevis för det till och med kommer inte ihåg vilket fall.

Mäklare är bilförsäljare med utbildning.
Citera
2017-03-02, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
...

Ja du, det kanske funkade på 80-talet. Saker och ting förändras. Det är liksom ingen garanti för att man faktiskt får köpa bostaden. Oftast är det så att det högsta budet vinner. Men säljaren kan alltid acceptera ett annat bud, eftersom säljaren själv bestämmer vem han/hon vill sälja till. Även om det är ett lägre bud.

Funkade? Fungerade! Jag har ganska svårt att ta någon på allvar som använder sig av talspråk.

Sedan, din jävla nonsenstext om bla bla...har du överhuvudtaget köpt en lägenhet någon gång?

Själv så köpte jag min första lägenhet i början på 80-talet och några fler därefter, min nuvarande köpte jag 2014 så börja inte babbla om något du inte vet ett skit om.

Oj, jag har ju köpt hus också, ett flertal gånger...och äger hus nu naturligtvis.
Senast redigerad av EWT 2017-03-02 kl. 22:06.
Citera
2017-03-02, 23:22
Medlem
Citat:
Funkade? Fungerade! Jag har ganska svårt att ta någon på allvar som använder sig av talspråk.

Sedan, din jävla nonsenstext om bla bla...har du överhuvudtaget köpt en lägenhet någon gång?

Själv så köpte jag min första lägenhet i början på 80-talet och några fler därefter, min nuvarande köpte jag 2014 så börja inte babbla om något du inte vet ett skit om.

Oj, jag har ju köpt hus också, ett flertal gånger...och äger hus nu naturligtvis.

Motsägelsen i detta inlägg är helt jävla magisk.
Sorry för OT men detta bör lyftas, här kan vi tala om att kasta sten i glashus. Talspråk var det ja
Citera
2017-03-02, 23:28
Medlem
Citat:

Äger du ett hus och en lägenhet samtidigt, eller missförstår jag?
Citera
2017-03-02, 23:36
Medlem
När jag köpte min lägenhet fick jag budhistoriken på papper med namn och telefonnummer. Visst hade någon kunnat gå in med falskt namn men går säkert att kolla upp sånt om man verkligen misstänker fuskbud.
Citera
2017-03-03, 00:17
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fmj4912
När jag köpte min lägenhet fick jag budhistoriken på papper med namn och telefonnummer. Visst hade någon kunnat gå in med falskt namn men går säkert att kolla upp sånt om man verkligen misstänker fuskbud.

Det där med budlista är en falsk säkerhet som inte säger någonting alls egentligen. Även om man får reda på att Kalle Kula och Arne Anka har varit med och budat på samma bostad, så vet man ju inte om de är vänner till säljaren/mäklaren och bara varit med för att trissa upp priset.

Nej, alla bud skulle vara bindande, då skulle problemet minska. Tror få personer skulle vilja riskera sin egen ekonomi genom upptrissningsbud som faktiskt kan bli det vinnande budet.

Alternativt så skulle man ju vilja ha en telefonlista där man ser om budgivarna någongång varit i kontakt med säljaren och i såfall hur ofta. Då påvisar man vänner och bekanta. Fast det bevisar ju egentligen inte så mycket det heller, för de kan ju vara legitima budgivare.

Det enda nuvarande förhållningssättet är att bestämma sig för vad ens maxbud är och köra sitt race upp till den nivån, men inte längre. Alla andra har sin ekonomi att utgå ifrån när de lägger bud och den vet man ingenting om. Blir lite som poker, man får chansa, bluffa och allt det där :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in