2017-03-02, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Förra månaden hade sd samma resultat som under sommaren 2015. I den enda undersökningen som är värd att kommentera (sentio). Och visst tror jag att det kan påverka med en sådan dokumnetär. Men folk i den här tråden är så totalt inne i sin bubbla att det blir sorgligt. En vanlig medelålders kvinna får 95% av sin mediakonsumtion via vinklade nyheter och tvprogram. Hon ändrar inte uppfattning av ett sådant här program då och då. Att sd skulle få ett par procent extra som det jublas om i den här tråden vid varje liknande händelse är mer än naivt. Ca 150 000 personer skulle då byta parti. Jag tror snarare på 1500 personer.

Problemet för eliten är att folk talar md varandra och tas då såna här ämnen upp är det ytterst få som kan hitta en enda sak till försvar till denna våldtäkt på ett helt land. I alla diskussioner vinner SD helt enkelt eftersom de är verkligheten.

Men det är kort inte fan ökar de 1%e per program som man kan önska, några tusen väljare däremot kammar man nog hem.

Och det är just det som krävs att man går ifrån DN och annan hatmedia för att forska lite själv och en googling bort ligger den där, den förbjudna informationen. Och vi alla vet ju hur lockande den mörka sidan är....

Om man i sin kommun omvänder 4st så blir det på landsbasis 1000 pers så egentligen krävs ytterst få personer runtomkring för att pendeln ska slå rejält över.

Sverige är också ett litet (korkat) land så jag tror strömningarna är svåra att fånga.

Svenskarna jobbar ju så de får man inte tag på och de som är hemma på bidrag ja gissa vad de röstar bara där ligger man med en stor bias gentemot de som betalar för kalaset.

SD har redan vunnit de flesta arbetare det vet vi från LO's egna siffror och pensionärer och unga är det som återstår, förstagångsväljarna är svåra att fånga både för OU och SD tippar jag. Dels är de lättpåverkade och dels är de också i den åldern de flesta leker kommunister och moder Theresa. När man sen får ungar och självbevarelsedrift så inser man snabbt att kaosblattar inte är något man vill ha i sitt eller sina barns närhet.

I norr är vi sega men utbredningen av avskumen i alla orter gör jobbet att allt förr eller senare kommer på bordet och där finns bara en tallrik och det är SDs (även om S ska ha cred för gränskontrollerna).
2017-03-02, 11:49
Medlem
För exakt 10 år sedan så var situationen detta:

https://unvis.it/aftonbladet.se/nyheter/article10913719.ab

Otroligt så snabbt det har gått och så extremt marginaliserade SD blev i 2007
2017-03-02, 12:28
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
För exakt 10 år sedan så var situationen detta:

https://unvis.it/aftonbladet.se/nyheter/article10913719.ab

Otroligt så snabbt det har gått och så extremt marginaliserade SD blev i 2007

Intressant bakåtblick Sossarn har tappat hälften på 10 år. Dom riktigt stora förlorarna.
2017-03-02, 13:12
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Sentio sa 11,8% om Sd 2014 det blev 12,9%. Det har ökat proportionerligt och det är alltså drygt 2% mer i dag. Yougov sa 9,3% 2014.

Demoskräp kom närmast med 12,2% därför att de gjorde en förvånande och dramatisk höjning med 3% från juli till augusti 2014.

SD fick som sagt 12,86% i riksdagsvalet 14:e september 2014.
Sentios sista innan valet var på 12,7%.
Yougovs sista på valdagen var på 10,2% (tre dagar innan valet hade de en på 11,1).
Demoskops sista var på 10,2%.
2017-03-02, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swegunners
Något stämmer inte!

Småpartier karakteriseras av att de är nöjda med att locka en specifik väljargrupp som räcker till att klara 4% spärren. De kan rätt enkelt anpassa sitt budskap för att vara "bäst" just för den grupp de satsar på. Med tydligt identifierade väljargrupper som partierna satsar på måste det vara enklare för opinionsinstituten att vikta rätt dessutom.

Exempel: Det finns en grupp med universitetsutbildning (helst något inom genus eller internationella relationer) som anser att de är lite finare än andra. De ser sig även som världsmedborgare och tror att FN eller EU är det som garanterar dem en god framtid. Den gruppen röstar på (L).

Med småpartier menar jag nu (MP),(L), (KD), och (V). Även (Fi) bör räknas här även om deras tilltänkta väljargrupp (rena idioter som snöat in på genustrams) inte räcker till 4%.

Alla småpartierna kommer att lyckas ta större delen av den tilltänkta väljargruppen. Även om vissa ur respektive grupp börjar känna sig oroliga och byter till (SD) blir det inga stora flöden ut. Satsar man bara på en eller högst två specifika grupper väljare vet man hur man når dem. Kanske (KD) kommer att åka ur.

Här försvinner 4-5% vardera till (MP), (L), och (KD). Kanske 7-8% åt (V) och 3% till (Fi). Totalt 25%.

Partier som har ambitionen att växa sig större måste kunna attrahera större väljargrupper. Då räcker det inte att satsa på ett par frågor längre. Fördelen är att man kan nå fler väljare. Nackdelen att man inte är lika säker på att de röstar på partiet i slutändan.

Att placera (C) bland de stora partierna är korrekt då de verkar ha övergett sin tidigare väljarbas (bönder, folk på landsbygden som sysslar med jakt eller skogsbruk, etc) till att försöka locka till sig mer alla som tycker illa om (SD), gillar globalisering, gillar stöd till landsbygden, gillar småföretag, etc. Verkar inte riktigt som att de inriktar budskapet mot någon särskild grupp längre.

Alltså skulle jag gissa själv så tror jag att (L), (KD), (MP), och (V) kommer att få ungefär vad mätningarna visar. Tillsammans omkring 25%.

Att mäta resten kommer dels vara svårare eftersom det inte lär finnas något enkelt sätt att vikta. Dels så satsar partierna så att de helst är attraktiva för alla väljare och kan lättare ta väljare från varandra. Med undantag för (SD) väljare som inte uppskattat att kallas fascister av de övriga partierna.

Skulle jag gissa själv så tror jag att (C) kommer att klappa ihop fullständigt då de inte kommer att ingå i något tydligt regeringsalternativ. Dessutom är inte "folk som ogillar (SD)" en homogen grupp. De kommer att ha svårt att hitta ett budskap som passar alla grupper de vill locka i valrörelsen. Kanske 6-7% är rimligt slutresultat.

Det betyder 68% ungefär att dela på för (S), (SD) och (M). Får något parti under 20% är det (M).

Skulle (S) få 28% (enligt SIFO) och (SD) få 27% (enligt Sentio) så är det (M) som slutar på historiskt något svaga 13%. Möjligtvis 15-18%, ifall övriga småpartier tappar lite extra under valrörelsen, och 18% för (M) är väl inte konstigt alls historiskt?

Lite synd då jag hade föredragit att ett eller flera småpartier åkt ur men (SD) växer4 främst på de övriga större partiernas bekostnad. Småpartierna kan enklare försvara sig...
2017-03-02, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Skulle (S) få 28% (enligt SIFO) och (SD) få 27% (enligt Sentio) så är det (M) som slutar på historiskt något svaga 13%. Möjligtvis 15-18%, ifall övriga småpartier tappar lite extra under valrörelsen, och 18% för (M) är väl inte konstigt alls historiskt?

Lite synd då jag hade föredragit att ett eller flera småpartier åkt ur men (SD) växer4 främst på de övriga större partiernas bekostnad. Småpartierna kan enklare försvara sig...

Håller med om att 18 % för M inte är konstigt, men ett M på 18 leder till att flera små partier åker ur och då faller idén om att små partier lättare skulle kunna försvara sig. Det är någons kärnväljare som givit upp, alternativt att Sentio nu viktar upp SD för mycket, eller SIFO viktar upp S och M för mycket.

Personligen tror jag S förluster till SD i till exempel platser som Norrland, där de total dominerat förut, inte alls registrerats av SIFO.

Givet att SD fortsätter öka, tror inte alls 30 % är omöjligt efter en bra valrörelse, så kommer vi se en ordentlig utrensning i riksdagen oavsett. Så du får nog som du vill
2017-03-02, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Jag oroar mig inte för SD:s tillväxt. Men visst sker den språngvis och särskilt stort är språnget i samband med valet.
Dessutom spelar nog det där med släkt och vänner stor roll. Detta därför att folk så ofta inte törs nämna hur det ser ut i vårt land. Men bland släkten och efter en grogg så går det så bra, så bra.

Sveriges största parti vid nästa. Allt annat finns inte på kartan.

Jag fattar inte var någonstans i Sverige man inte törs diskutera den uppkomna och högst prekära massinvandringssituationen.
Inte min verklighet i Småland i alla fall.Här får man nuförtiden snarast hålla tillbaka folk så att det som de vräker ur sig inte blir alltför vulgärt.

Härnere är vanligt folk redan rasande på tingens utveckling.Något socialt stigma föreligger inte längre här..snarast så att sossar och övrig sjuklöver känns betydligt mer defensiva.
2017-03-02, 16:51
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
SD fick som sagt 12,86% i riksdagsvalet 14:e september 2014.
Sentios sista innan valet var på 12,7%.
Yougovs sista på valdagen var på 10,2% (tre dagar innan valet hade de en på 11,1).
Demoskops sista var på 10,2%.

Desperata extramätningar som visar fantastiska höjningar några dagar före valet kommer vid nästa val också. Ett sätt att justerar att de medvetet håller nere Sd.
2017-03-02, 18:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Småpartier karakteriseras av att de är nöjda med att locka en specifik väljargrupp som räcker till att klara 4% spärren. De kan rätt enkelt anpassa sitt budskap för att vara "bäst" just för den grupp de satsar på. Med tydligt identifierade väljargrupper som partierna satsar på måste det vara enklare för opinionsinstituten att vikta rätt dessutom.

Exempel: Det finns en grupp med universitetsutbildning (helst något inom genus eller internationella relationer) som anser att de är lite finare än andra. De ser sig även som världsmedborgare och tror att FN eller EU är det som garanterar dem en god framtid. Den gruppen röstar på (L).

Med småpartier menar jag nu (MP),(L), (KD), och (V). Även (Fi) bör räknas här även om deras tilltänkta väljargrupp (rena idioter som snöat in på genustrams) inte räcker till 4%.

Alla småpartierna kommer att lyckas ta större delen av den tilltänkta väljargruppen. Även om vissa ur respektive grupp börjar känna sig oroliga och byter till (SD) blir det inga stora flöden ut. Satsar man bara på en eller högst två specifika grupper väljare vet man hur man når dem. Kanske (KD) kommer att åka ur.

Här försvinner 4-5% vardera till (MP), (L), och (KD). Kanske 7-8% åt (V) och 3% till (Fi). Totalt 25%.

Partier som har ambitionen att växa sig större måste kunna attrahera större väljargrupper. Då räcker det inte att satsa på ett par frågor längre. Fördelen är att man kan nå fler väljare. Nackdelen att man inte är lika säker på att de röstar på partiet i slutändan.

Att placera (C) bland de stora partierna är korrekt då de verkar ha övergett sin tidigare väljarbas (bönder, folk på landsbygden som sysslar med jakt eller skogsbruk, etc) till att försöka locka till sig mer alla som tycker illa om (SD), gillar globalisering, gillar stöd till landsbygden, gillar småföretag, etc. Verkar inte riktigt som att de inriktar budskapet mot någon särskild grupp längre.

Alltså skulle jag gissa själv så tror jag att (L), (KD), (MP), och (V) kommer att få ungefär vad mätningarna visar. Tillsammans omkring 25%.

Att mäta resten kommer dels vara svårare eftersom det inte lär finnas något enkelt sätt att vikta. Dels så satsar partierna så att de helst är attraktiva för alla väljare och kan lättare ta väljare från varandra. Med undantag för (SD) väljare som inte uppskattat att kallas fascister av de övriga partierna.

Skulle jag gissa själv så tror jag att (C) kommer att klappa ihop fullständigt då de inte kommer att ingå i något tydligt regeringsalternativ. Dessutom är inte "folk som ogillar (SD)" en homogen grupp. De kommer att ha svårt att hitta ett budskap som passar alla grupper de vill locka i valrörelsen. Kanske 6-7% är rimligt slutresultat.

Det betyder 68% ungefär att dela på för (S), (SD) och (M). Får något parti under 20% är det (M).

S får inga 28 %, S kommer landa ned runt 24-25 % som bäst, kommer de högre så är det V som minskar i motsvarande mån.
SD kommer bli största parti utan tvekan.
2017-03-02, 18:22
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Desperata extramätningar som visar fantastiska höjningar några dagar före valet kommer vid nästa val också. Ett sätt att justerar att de medvetet håller nere Sd.
Sentio:
2014-09-09 12,7
2014-08-15 11,8
2014-07-17 13,5
2014-06-20 12,5
2014-05-15 11,7
2014-04-23 10,9
2014-03-19 13,1
2014-02-12 13,3
2014-01-16 12,8

Yougov:
2014-09-14 * (10,2)
2014-09-11 * 11,1
2014-09-05 * 11,3
2014-08-10 9,3
2014-08-10 8,4
2014-06-09 8,2
2014-05-12 10,6
2014-04-14 11,4
2014-03-10 11,5
2014-02-10 10,3
2014-01-13 10,0

Demoskop:
2014-09-12 * 10,2
2014-09-10 * 11,8
2014-09-05 * 10,8
2014-08-23 12,2
2014-07-04 9,2
2014-06-06 10,0
2014-05-09 8,2
2014-04-05 8,5
2014-03-07 10,0
2014-02-10 8,8
2014-01-10 9,8
2017-03-02, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Således tror du att SD-sympatisörer som kommit till sedan valet 2014 (Sentio underskattade SD där) är mer benägna att anmäla sig till dessa undersökningar än dom som varit partiet trogen i många år?

Det kan vara så!! Jag tror inte just nu på 26%---27%, även om det går bra för SD just nu försöker kultureliten utmåla SD som "de onda" annars är väl 50% av Svenskarna lite Sverigedemokrater... ...

Makten försöker nu finna nya vägar för att motarbeta och trycka ned SD. Men jag är ändå optimistisk, fler och fler gillar SD.
2017-03-02, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det är intressant det där hur man känner. Som du känner är fullt rimligt och som dom flesta andra skulle jag säga, eftersom vi dels tror på en stor uppgång, men möts av krafter som vill dämpa vår framgång och lägga locket på vår framgång. Då känner man sådär. Men egentligen...

Om SD enligt dig och mig kan ha 23% idag, varför skulle man inte kunna ha 26% baserat på hur vi känner det för stunden? Det är faktiskt inte en så stor skillnad? Det vet man inte, det kan vara större än man tror den här framgången som visar sig först i valet 2018!

Makten finner hela tiden nya sätt att motarbeta SD och tyvärr är inte idag SD uppe på 26% enligt min "berömda känsla"... ....tyvärr endast 21%---23% men jag hoppas att vid valurnorna många människor vill röra om och protestera.

Jag förbereder fest under valnatten, till och med mina bekanta vet att jag skall fira för jag tror på att etablissemanget drömmer om ett SD på 16--17% och det är mycket sannolikt att det går chockvågor genom hela eliten när sanningen uppenbaras.

Hur skall man kunna förklara, pannorna i djupa veck, vad har gått fel?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in