2017-03-02, 13:40
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
"Hindrande av trafiken" hanteras i 2 kap. 1§ och är inte den situation vi pratar om här. Vi pratar om 3 kap. 16§.

3 kap. 1§.
Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.

Specifikt då delen med "av andra skäl". Helt enkelt: om man känner på sig att man rent allmänt inte kan köra på t.ex. en 90-väg ska man inte göra det heller. Just delen "av andra skäl" är med för att det inte spelar någon roll exakt vad som orsakat den nedsatta körförmågan.

Och ja visst, om man vanligtvis klarar av det men inser när man väl kommit dit att det är så dåligt väglag, eller liknande, att man måste köra betydligt långsammare är det ett giltigt skäl att göra det. Men det är inte ett giltigt skäl att köra långsammare när det är gott väglag, god sikt osv. bara för att man känner sig osäker på sin körförmåga.

Och ännu en gång visar du att du inte kan tolka lagtexten korrekt. Många, speciellt äldre, kör gärna lite långsammare, helt enkelt för att det känns tryggare. Om det känns tryggare att köra i 85 km/h på 90-väg än att köra i 90 km/h så är det givetvis fullt tillåtet.

"Av andra skäl" kan inte användas för att tvinga alla att alltid köra i skyltad hastighet.
Senast redigerad av Rassa 2017-03-02 kl. 13:42.
Citera
2017-03-02, 14:14
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Och ännu en gång visar du att du inte kan tolka lagtexten korrekt. Många, speciellt äldre, kör gärna lite långsammare, helt enkelt för att det känns tryggare. Om det känns tryggare att köra i 85 km/h på 90-väg än att köra i 90 km/h så är det givetvis fullt tillåtet.

"Av andra skäl" kan inte användas för att tvinga alla att alltid köra i skyltad hastighet.
Det är ok att köra långsammare, om man då hindrar andras körning krävs giltigt skäl, enligt redovisad lagtext. Om skälet att köra långsammare är att man känner sig osäker ska man inte köra alls, enligt redovisad lagtext.

Har du något att komma med egentligen?
Citera
2017-03-02, 15:19
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Det är ok att köra långsammare, om man då hindrar andras körning krävs giltigt skäl, enligt redovisad lagtext. Om skälet att köra långsammare är att man känner sig osäker ska man inte köra alls, enligt redovisad lagtext.

Har du något att komma med egentligen?

Man får gietvis köra långsammare än skyltad hastighet om man känner sig osäker av någon anledning. Och man får inte medvetet hindra andra. De två sakerna har inte med varandra att göra.
Citera
2017-03-02, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Det där fåtalet är de flesta på motorväg då de ligger på, den för dig, förhaterliga farthållaren. Du min vän borde ta ett par Sobril innan du ger dig ut. För du kommer aldrig få rätt i ditt resonemang och till slut så kommer du växa upp och inse att trafikflödet inte är så högt som du trodde.

Ja det kan du ju önska om du vill. Men det är du och ett fåtal till. Om dom flesta gjorde så, så skulle man ha ett helvete att komma fram dagtid (mycket värre än det är nu). Men det räcker ju med ett fåtal för att detta beteende ska vara riktigt irriterande.

Sen är det ju fint att du förespråkar att man ska köra bil, påverkad av lugnande medel - men vad förväntar man sig av en sån som dig.

EDIT: För att va tydlig nu - jag snackar om dom som skiter i bakomvarande. Såklart ligger ju många och kör om med farthållare när det är tomt bakom eller uppenbart att den bakom inte vill köra snabbare. Det stör ju ingen.
Men jag ser ju ibland även folk som påbörjar omkörning och sen "ångrar" sig när dom ser man kommer lite fortare än dom trodde - för att sen gå ut igen när man passerat. Så att "dom flesta" skiter i bakomvarande, är önsketänkande från din sida. Men visst har jag ju tagit det lite till överdrift, när jag skrivit det så många ggr (så stort är ju inte problemet) - men det är ju en annan sak.
Senast redigerad av C20 2017-03-02 kl. 15:53.
Citera
2017-03-02, 15:50
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Man får gietvis köra långsammare än skyltad hastighet om man känner sig osäker av någon anledning. Och man får inte medvetet hindra andra. De två sakerna har inte med varandra att göra.
Nej, så är det inte.
Citera
2017-03-02, 15:57
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Nej, så är det inte.

Sluta hitta på egna lagar. Dina påståenden har inget stöd i den riktiga lagen. Kolla gärna med någon som kan juridik. Till dess avvaktar jag. 🙂
Citera
2017-03-02, 16:02
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Sluta hitta på egna lagar. Dina påståenden har inget stöd i den riktiga lagen. Kolla gärna med någon som kan juridik. Till dess avvaktar jag. 🙂
Fast jag har ju redan gjort det - vilket jag sagt åt dig flera gånger.
Citera
2017-03-02, 16:28
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Ja det kan du ju önska om du vill. Men det är du och ett fåtal till. Om dom flesta gjorde så, så skulle man ha ett helvete att komma fram dagtid (mycket värre än det är nu). Men det räcker ju med ett fåtal för att detta beteende ska vara riktigt irriterande.

Sen är det ju fint att du förespråkar att man ska köra bil, påverkad av lugnande medel - men vad förväntar man sig av en sån som dig.

EDIT: För att va tydlig nu - jag snackar om dom som skiter i bakomvarande. Såklart ligger ju många och kör om med farthållare när det är tomt bakom eller uppenbart att den bakom inte vill köra snabbare. Det stör ju ingen.
Men jag ser ju ibland även folk som påbörjar omkörning och sen "ångrar" sig när dom ser man kommer lite fortare än dom trodde - för att sen gå ut igen när man passerat. Så att "dom flesta" skiter i bakomvarande, är önsketänkande från din sida. Men visst har jag ju tagit det lite till överdrift, när jag skrivit det så många ggr (så stort är ju inte problemet) - men det är ju en annan sak.
Uppenbarligen är det mest du som har ett helvete att komma fram dagtid, de flesta tar hastigheten med jämnmod och åker fem minuter tidigare.

Det är bara du och Emma som ska ta fartrekord hela tiden.
Citera
2017-03-02, 16:29
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nej, så är det inte.
Vid vilken hastighet är man ett hinder , enligt dig?
Citera
2017-03-02, 16:39
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vid vilken hastighet är man ett hinder , enligt dig?
Det är inte hastigheten det ankommer på, utan trafiksituationen.
  • Du håller 20 på en 90-väg där du är helt ensam - ej hinder
  • Du håller 50 på en vidöppen motorväg där andra lätt kan ta sig förbi dig - ej hinder
  • Du håller 55 på en krokig 70-väg där det går att köra 70 om man vill, men är ytterst svårt att få bra läge att köra om, vilket lett till att en kö bildats bakom dig - du utgör ett hinder
Det här borde ju vara uppenbart för alla. Det som diskuteras är om det är olagligt att utgöra ett hinder.
Citera
2017-03-02, 17:04
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
  • Du håller 20 på en 90-väg där du är helt ensam - ej hinder
  • Du håller 50 på en vidöppen motorväg där andra lätt kan ta sig förbi dig - ej hinder
  • Du håller 55 på en krokig 70-väg där det går att köra 70 om man vill, men är ytterst svårt att få bra läge att köra om, vilket lett till att en kö bildats bakom dig - du utgör ett hinder
Det här borde ju vara uppenbart för alla. Det som diskuteras är om det är olagligt att utgöra ett hinder.
Nix, det är inte uppenbart.
Är din gräns vid 55knyck? Ej hinder vid 58?

I min vokabulär är ett hinder, som tidigare nämnts i tråden, en lastbil på tvären.
En traktor anser jag inte vara ett hinder.

Håller du med?
Citera
2017-03-02, 17:08
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Nix, det är inte uppenbart.
Är din gräns vid 55knyck? Ej hinder vid 58?

Hur är det inte uppenbart huruvida du utgör ett hinder eller ej? Om det är du som hindrar trafikflödet utgör du ett hinder. "Hinder" betyder bokstavligen "någonting som stoppar, försenar eller gör svårare".

Citat:
I min vokabulär är ett hinder, som tidigare nämnts i tråden, en lastbil på tvären.
En traktor anser jag inte vara ett hinder.

Håller du med?
Man måste hålla isär begreppen - "hinder" på vägen är naturligtvis t.ex. en lastbil över vägen; att "hindra trafikflödet" är att bete sig som ett hinder inom flödet. En traktor kan då vara ett hinder - om det är omöjligt att köra om den - men ett som har ett giltigt skäl för att vara det, nämligen att den inte får köra snabbare.
Senast redigerad av Diamondgrit 2017-03-02 kl. 17:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in