Tydligen så är
stora syftet med Astana i princip enbart för att förstärka vapenvilan som tagits fram för den riktiga förhandlingen om fred på "riktigt" snart i år i Geneve.
Och då är dom ursprungliga organen och väst länderna i rodret dvs FN, säkerhetsrådet dvs USA inklusive Sverige den här gången med Margot i spetsen från svenskt håll.
Och mötet i Astana började klent enligt Kazakstansk politiker och idag gjordes det "framgång", kan ni gissa vad framgången var?
Framgången idag var att oppositionen satt tillsammans den här gången
Till skillnad från igår som den Kazakstanska berättade att oppositionen är många olika grupper med olika agendor och ingen riktig ledare.
Oppositionen vill inte heller vara tillsammans med syriska regimen och inte tala med dom utan allt sker via mellanhänder och medlare pga det
Att oppositionen helt plötsligt satte sig bredvid varandra idag berodde nog på att Ryssland och Turkiet ska ha talat med dom, säkert mestadels Turkiet då det ligger mer i spel för dom sas det än för Ryssland, så Turkiet har tydligen förklarat att det inte ser bra ut och att dom måste sitta bredvid varandra.
Att oppositionen inte ville sitta och prata med regimen var pga att dom beskyller regimen för att bryta vapenvilan.
Barnsligheter säger jag bara, sitt och snacka ändå för fan, även om det här mötet var tydligen inte så viktigt förutom för en lugnare tillvaro i vissa delar av Syrien för civilbefolkningen så borde dom sitta och snacka.
Nu minns jag inte när mötet i Geneve skulle äga rum men jag ska kolla upp det till senare.