2017-03-01, 23:23
  #54157
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Det är inte bara MSM:s beteende som driver SD framåt. Det politiska och myndighetsmässiga etablissemangets är ännu viktigare. Springares första litania hade ingen effekt. Den andra, där han retoriskt klädde av åklagare Helleday och visade att hon var direkt ohederlig har nog lite större effekt, för dem som surfar in på Nerikes Allehanda.

Men att Springare inom en vecka anmäls av sin arbetsgivare för hets mot folkgrupp och nu för dataintrång, när han bara har tagit fram sådana fakta som ständigt saknas i dessa debatter, ja det ger SD vind i seglen (även om det inte finns några kopplingar mellan mannen och partiet).
Det senare du skriver är just vad jag menade.

Politikerna och myndigheterna styrs av media. Så jag håller inte riktigt med dig.
Media har makten att avsätta en högt uppsatt politiker idag ur vilket 7-klöverparti som helst. Nästan ur SD också, tyvärr. Men för var dag som går så länge vi har ett någorlunda ocensurerat internet så hittar fler och fler modern media.
2017-03-01, 23:25
  #54158
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det är gott om gissningar i tråden nu.
Då ska jag gissa lite också.
Tror inte alls på några Sifo-siffror på 16%. Tror heller inte på några 35-40% i nästa val, tyvärr.
Finns ingen som helst anledning att misstro Sentio.
Sentio är historiskt mycket skickliga på att mäta just SD. Tills vi är överbevisade att så inte är fallet så tror jag på dom.
Mao så ligger SD på ca 26-27% idag.
Ligger SD så högt idag är 30-33% ingen omöjlighet 2018, jag tror iofs att SD ligger runt 23-25% idag så 30 % blir en stretch.
2017-03-01, 23:28
  #54159
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag kan inte ge dig något bra svar på den frågan.... ...jag går ju på känsla när det gäller opinionen. Jag tror att SD-anhängare är mer benägna att delta i webb-baserade undersökningar. Jag tror inte att SD har 26--27% av väljarna.

Jag vet att telefonbaserade undersökningar ger SD för dåligt resultat.

Min känsla...aj aj...är att SD har minst 21% och högst 24%. Därigenom är SD större än M men tyvärr mindre än batongsossarna.

Det behövs mer skjutningar, upplopp, sten mot blåljus, bilbränder, skatter, hucklen...för att SD skall kunna bli största parti.

Fråga: Har SD någonsin haft mindre i val än de haft i Sentio och Yougovs mätningar strax före val?

Du påminner om en Sosse boendes i Piteå som "känner" att Sossarna är bra för arbetarklassen och som dessutom stärker sin egna tes med att båda sina föräldrar och far/morföräldrar "kände" detsamma.

Själv känner jag ingenting, jag konstaterar krasst att SD i nuläget har ca 25-27% av den enkla anledningen att de två träffsäkraste instituten visat på dessa siffror, mest troligt har de ännu mer med tanke på att både YouGov och Sentio haft en viss underskattning gällande SD rent historiskt.

Varför "känner" du inte av verklighetsbaserad statistisk? Är din magkänsla månne påverkad av ledarartiklar av Anders Lindberg och Lena Melin? Eller var det det där som Arnstad skrev, att "fascistiska partier" har ett glastak på 15%?

K-amrat! Led dig icke in i falsk lärdom, ty verkligheten stundom vara hård, men rättvis.
2017-03-01, 23:42
  #54160
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ligger SD så högt idag är 30-33% ingen omöjlighet 2018, jag tror iofs att SD ligger runt 23-25% idag så 30 % blir en stretch.
Nu har Sentio varit lite spretiga några ggr senaste tiden. Okt-Nov 2016= 21,7-25% samt Jan-Feb 2017= 22,3-26,9.
Men som sagt, de har hittills inte överskattat SD när facit funnits (tre val i rad (om vi räknar med EU-valet) så åtminstone 25% ska vi räkna med som månadsfärsk siffra.
30% är ingen omöjlighet i valet 2018, absolut inte. Även om det även kan bli 21%.
Det beror på hur många hårda angrepp vi får från MSM samt hur SD responderar på dom.
2017-03-02, 00:00
  #54161
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
Inte att förglömma; den förrädiska, förljugna propagandan börjar haverera och sedermera granskas.
Vilket kommer gynna sd, vore konstigt annars.

Måste dock kännas märkligt för många blåögda svenskar som idag vaknar upp till en ny tillvaro där de måste börja ifrågasätta vad deras mamma (svt) och pappa (staten) proklamerar. Bör kännas väldigt förvirrat och antar att man känner en besvikelse/känner sig blåst.
Talade med en bekant i veckan, sosse som varit mycket skeptisk till SD. Nu hade han läst Massutmaningen och lät betydligt mer skeptisk till invandringspolitiken.
2017-03-02, 00:04
  #54162
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag delar vissas bedömning att SD inte har mindre än 21%. Så bra som 26% vågar jag inte hoppas i bästa fall utan det ligger som andra parti runt 23% och socialförbrytarna leder tyvärr med 26%.

Det är intressant det där hur man känner. Som du känner är fullt rimligt och som dom flesta andra skulle jag säga, eftersom vi dels tror på en stor uppgång, men möts av krafter som vill dämpa vår framgång och lägga locket på vår framgång. Då känner man sådär. Men egentligen...

Om SD enligt dig och mig kan ha 23% idag, varför skulle man inte kunna ha 26% baserat på hur vi känner det för stunden? Det är faktiskt inte en så stor skillnad? Det vet man inte, det kan vara större än man tror den här framgången som visar sig först i valet 2018!
2017-03-02, 05:44
  #54163
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu stiger iofs SD sakta men säkert konternueligt i opinionen, undantaget hösten 2015.
Däremot redovisas inte SD's ökning eller nuvarande platå i msm, där gör man sitt bästa för att låtsas som att katten är kvar i säcken.
Förra månaden hade sd samma resultat som under sommaren 2015. I den enda undersökningen som är värd att kommentera (sentio). Och visst tror jag att det kan påverka med en sådan dokumnetär. Men folk i den här tråden är så totalt inne i sin bubbla att det blir sorgligt. En vanlig medelålders kvinna får 95% av sin mediakonsumtion via vinklade nyheter och tvprogram. Hon ändrar inte uppfattning av ett sådant här program då och då. Att sd skulle få ett par procent extra som det jublas om i den här tråden vid varje liknande händelse är mer än naivt. Ca 150 000 personer skulle då byta parti. Jag tror snarare på 1500 personer.
2017-03-02, 06:27
  #54164
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Förra månaden hade sd samma resultat som under sommaren 2015. I den enda undersökningen som är värd att kommentera (sentio). Och visst tror jag att det kan påverka med en sådan dokumnetär. Men folk i den här tråden är så totalt inne i sin bubbla att det blir sorgligt. En vanlig medelålders kvinna får 95% av sin mediakonsumtion via vinklade nyheter och tvprogram. Hon ändrar inte uppfattning av ett sådant här program då och då. Att sd skulle få ett par procent extra som det jublas om i den här tråden vid varje liknande händelse är mer än naivt. Ca 150 000 personer skulle då byta parti. Jag tror snarare på 1500 personer.
Två orsaker, dels hade vi en extrem tillväxt hösten 2015, den åt upp blivande väljare i förtid. Dels påverkar mätningarna varandra. Ligger SD en bra bit under 20 % hos de institut som redovisas i media och dessutom påstås minska, så påverkar det även Sentios siffror.
Dessutom har SD tidigare haft 1,5 år långa stillestånd, det har varit regel att SD stått still under mellanvalsperioden när det varit långt till nästa val.

För att citera Trump " Its a rigged system" " Its fake news"
__________________
Senast redigerad av Sonnenwende 2017-03-02 kl. 06:32.
2017-03-02, 08:38
  #54165
Medlem
Jag oroar mig inte för SD:s tillväxt. Men visst sker den språngvis och särskilt stort är språnget i samband med valet.
Dessutom spelar nog det där med släkt och vänner stor roll. Detta därför att folk så ofta inte törs nämna hur det ser ut i vårt land. Men bland släkten och efter en grogg så går det så bra, så bra.

Sveriges största parti vid nästa. Allt annat finns inte på kartan.
2017-03-02, 08:46
  #54166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det är intressant det där hur man känner. Som du känner är fullt rimligt och som dom flesta andra skulle jag säga, eftersom vi dels tror på en stor uppgång, men möts av krafter som vill dämpa vår framgång och lägga locket på vår framgång. Då känner man sådär. Men egentligen...

Om SD enligt dig och mig kan ha 23% idag, varför skulle man inte kunna ha 26% baserat på hur vi känner det för stunden? Det är faktiskt inte en så stor skillnad? Det vet man inte, det kan vara större än man tror den här framgången som visar sig först i valet 2018!

Det är synd att Franz projekt inte uppdateras längre. Vet att han inte hinner med det just nu men ändå riktigt synd.

Givet att,
Sifo har rätt på S med ca 28 % (som de är bra på) samt M på ca 20 % men underskattar SD
Sentio har rätt på SD som de är erkänt duktiga på att mäta (SD ca 27 %) men underskattar S och M.

Kombinera dessa och du får 75 % av alla röster på 3 partier. Det ger 25 % till resterande 5 riksdagspartierna plus F!.

F! har säkert 2 procent. V har aldrig mindre 5 utan snarare 7 %. C är uppblåsta visst men kring MPs valresultat lär de minst nå (8 %).

Nu har jag 10 % kvar att lägga på KD, Liberalerna, MP. KD har sin kristna kärna som säkerligen ger 3 % åtminstone. MP har sina egna galningar plus unga som gillar miljön. Borde vara uppåt 4% spärren även med överskattningen. Det ger 3 % kvar till Liberalerna plus övriga.

Något stämmer inte!
2017-03-02, 08:47
  #54167
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det är gott om gissningar i tråden nu.
Då ska jag gissa lite också.
Tror inte alls på några Sifo-siffror på 16%. Tror heller inte på några 35-40% i nästa val, tyvärr.
Finns ingen som helst anledning att misstro Sentio.
Sentio är historiskt mycket skickliga på att mäta just SD. Tills vi är överbevisade att så inte är fallet så tror jag på dom.
Mao så ligger SD på ca 26-27% idag.

Sentio sa 11,8% om Sd 2014 det blev 12,9%. Det har ökat proportionerligt och det är alltså drygt 2% mer i dag. Yougov sa 9,3% 2014.

Demoskräp kom närmast med 12,2% därför att de gjorde en förvånande och dramatisk höjning med 3% från juli till augusti 2014.

För att vara tydlig ingen nådde upp i Sd;s valresultat! Bara för att Sd ökat mycket finns ingen anledning tro att förhållandet skulle var annorlunda nu. Snarast att de inte vågar hänga på fullt ut.
2017-03-02, 10:46
  #54168
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Precis. Har försökt att förklara detta ett antal ggr nu. Svensken är så avtrubbad (eller för den delen avskärmad) så mindre upplopp, våldtäkter, handgranater osv gör 0 och absolut noll för SD i opinionen. Så ni som tjatar om det, sluta ffs.
Crispy förklarade det fint nyss i tråden. Det är medias reaktion på en händelse som skapar tryck i opinionen, inte händelsen i sig. Som även Oyto skriver, det är polariseringen som skapar trycket.


Egendomlig uppfattning om hur opinionsbildning sker och att svensken är "avtrubbad"!

Självklart påverkar kvantiteten och allvarlighetsgraden av blattarnas prestationer stor roll i opinionsbildningen för SD.

Särskilt dessutom om media, speciellt TV, presenterar prestationerna ofta och utförligt!

Det är givetvis summan av denna information som påverkar opinionen, även om det tar en viss tid innan den bearbetas och "sjunker in" hos den "avtrubbade" svensken.

Ett utomordentligt exempel på program som ytterligare påverkar "avtrubbade" svenskar torde därför gårdagens "Uppdrag granskning" utgöra...

Givetvis får därmed SD vind i seglen och ökat opinionsstöd...

__________________
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-03-02 kl. 10:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in