2017-03-01, 23:22
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Nej, det är det inte. Du förstår inte hur lagen ska tolkas, det är alldeles uppenbart.

För att ge ett konkret exempel: En bilist misstänker att det kan vara halt på vägen och kör då i 70 km/h där det står 90 på skylten. Det uppstår en kö bakom denna bilist. Vad i lagtexten hittar du stödet för att den bilisten begår en olaglig handling?

Samma bilist kan ha många olika orsaker till att köra i 70. Det är inte olagligt att köra långsammare än vad som står på skylten.

Du kan fortsätta skriva regler i din egen privata regelbok, men någon verklighetsförankring har dom inte.
Jo, det är det.

Dåligt väglag är skäl att köra långsammare. Att man är osäker på sin egen körförmåga (vid gott väglag och sikt) är inte det. Och så är det olagligt.
Citera
2017-03-01, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det var inte den artikeln jag menade...

Inte en enda av artiklarna du länkade till handlade om cruising med lastbil. Om du refererar till någonting är det bra om du länkar till relevant sida så att vi vet vad du försöker säga.

Men jag ger nog upp. Du kommer ändå aldrig att förstå att du är HELT ute och cyklar, du svamlar faktiskt mest. Du är typen av människa som tror du vet bäst, oavsett ämne, och oavsett hur många med lång arbetslivserfarenhet som korrigerar dig. Waste of time. Du har helt enkelt inte förstått vad ett HINDRANDE AV TRAFIKEN i juridisk mening innebär.

PS: Jag är väl medveten om att du kommer att svamla vidare med ett korkat nonsenssvar på detta inlägg. Det faktum jag inte längre ids debattera med idioter betyder inte att jag vidimerar att du på något sätt skulle ha rätt. Flest inlägg (och sista inlägget) i en tråd betyder inte "jag vann".
Senast redigerad av Skalman71 2017-03-01 kl. 23:42.
Citera
2017-03-02, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slicemenice0
Du är så smart. Tänk att du kom på den geniala idéen att jämföra Autobahn med svenska stadsmotorväg.
Jag lovar att inte ens tyskarna kör som idioter om det är tät trafik.

Jag har inte sagt att jag kör som en idiot i tät trafik heller. Jag tog autobahn som exempel på hur en 3-filig väg bör fungera

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Någon bör väl berömma dig för denna lektion i, ja vad det nu kallas, flödesteori kanske.

Men vad betyder "saturerad"?

Försvenskning av "saturated" antar jag - mättad. I det här fallet hur pass mättade filerna är på trafik
Citera
2017-03-02, 00:27
Medlem
Slicemenice0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Jag har inte sagt att jag kör som en idiot i tät trafik heller. Jag tog autobahn som exempel på hur en 3-filig väg bör fungera

Försvenskning av "saturated" antar jag - mättad. I det här fallet hur pass mättade filerna är på trafik
O ändå har du fel.
Men du är fantastisk. 1 000 000 Stockholmare o så du. Ändå gör alla andra fel.
Citera
2017-03-02, 00:37
Medlem
Citat:
O ändå har du fel.
Men du är fantastisk. 1 000 000 Stockholmare o så du. Ändå gör alla andra fel.

Har jag sagt att alla gör fel? Du hittar ju bara på. Kolla på lite filmer från Tyskland så ser du vad jag menar. Men det är väl inte så mycket att tjafsa om egentligen - bara dra om mittfils-fisåkarna i högerfilen om det behövs.
Citera
2017-03-02, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Någon bör väl berömma dig för denna lektion i, ja vad det nu kallas, flödesteori kanske.

Men vad betyder "saturerad"?

http://www.saob.se/artikel/?seek=SATURERA

Citat:
... Försvenskning av "saturated" antar jag - mättad. I det här fallet hur pass mättade filerna är på trafik

Som du ser från länken ovan har ordet funnits i SAOB väldigt länge. Så inte alls försvenskat från Engelskan.
Ordet har sitt ursprung i Latinets "saturare" som i sin tur har sitt ursprung i "satis"

https://en.wiktionary.org/wiki/satis#Latin

Därifrån kommer också "satisfied" eller som i Svenskan, satisfierad.

The more you know.
Om bara alla var lika villiga att lära sig om trafiklagarna så.
Citera
2017-03-02, 01:28
Medlem
Slicemenice0s avatar
Citat:
Har jag sagt att alla gör fel? Du hittar ju bara på. Kolla på lite filmer från Tyskland så ser du vad jag menar. Men det är väl inte så mycket att tjafsa om egentligen - bara dra om mittfils-fisåkarna i högerfilen om det behövs.
Sitter du o runkar till filmer från Autobahn?
Jag hittar inte alls på. Är det köer där så står det lika still där som här.
Men håll dig i högerfilen då. För allt du gör är att gnälla konstant om en vanlig dag i Stockholmstrafiken.
O alla andra än du kör illa
Citera
2017-03-02, 01:55
Medlem
Citat:
Sitter du o runkar till filmer från Autobahn?
Jag hittar inte alls på. Är det köer där så står det lika still där som här.
Men håll dig i högerfilen då. För allt du gör är att gnälla konstant om en vanlig dag i Stockholmstrafiken.
O alla andra än du kör illa

Vad får du "alla andra" ifrån?
Om någon annan här irriterar sig på att t ex folk inte blinkar i rondeller, så betyder ju inte det att dom anser att "alla andra gör fel". Det är ju bara en viss del av trafikanterna som gör det.
Jag irriterar mig mest på folk som kör om andra, med onödigt liten hastighetsskillnad (främst på 2-filigt). Det räcker med ett fåtal som gör detta, för att minska framkomligheten och därmed vara väldigt irriterande.
I det här fallet nämnde jag bara ett beteende som många ägnar sig åt (mittfils-åkande) som mindre bra (jag stör mig dock inte i hög grad på det) - det betyder fortfarande inte att jag anser att ALLA andra kör sämre än mig.
Senast redigerad av C20 2017-03-02 kl. 01:59.
Citera
2017-03-02, 02:22
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardragon
Jag har noterat mycket irriterande epidemi på vägarna, nämligen att folk har börjat ligga långt under gällande hastighetsgränser. Ibland så mycket som 20 km/h under (50 på 70-väg t.ex.)

Jag kan inte minnas att jag såg det här fenomenet för bara ett år sedan, så det är något nytt påfund.

Är det någon mer som har uppmärksammat det här?
Varför kan inte folk åtminstone hålla rätt hastighet? Tycker de att det är otäckt att köra bil?
Är du en av dessa, varför gör du såhär?

Upplys mig, jag är genuint nyfiken.
Jag kör ca 2.000 mil per år. Har inte märkt någon förändring. Tycker dessutom att flesta håller den hastighet som står på skylten, +/- 10%. Du överdriver alltså. Rätt hastighet är inte den som står på skylten. Där står MAXhastighet. Är det sämre förutsättningar som mörker, regn, bländande solljus, snö etc skall man hålla avsevärt lägre hastighet. Ta det lugnt helt enkelt.
Citera
2017-03-02, 07:57
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jo, det är det.

Dåligt väglag är skäl att köra långsammare. Att man är osäker på sin egen körförmåga (vid gott väglag och sikt) är inte det. Och så är det olagligt.

Var i lagtexten hittar du stödet för att det är olagligt att köra under skyltad gräns för att man att känner sig osäker av något skäl?
Citera
2017-03-02, 10:52
Medlem
Citat:
Vad får du "alla andra" ifrån?
Om någon annan här irriterar sig på att t ex folk inte blinkar i rondeller, så betyder ju inte det att dom anser att "alla andra gör fel". Det är ju bara en viss del av trafikanterna som gör det.
Jag irriterar mig mest på folk som kör om andra, med onödigt liten hastighetsskillnad (främst på 2-filigt). Det räcker med ett fåtal som gör detta, för att minska framkomligheten och därmed vara väldigt irriterande.
I det här fallet nämnde jag bara ett beteende som många ägnar sig åt (mittfils-åkande) som mindre bra (jag stör mig dock inte i hög grad på det) - det betyder fortfarande inte att jag anser att ALLA andra kör sämre än mig.
Det där fåtalet är de flesta på motorväg då de ligger på, den för dig, förhaterliga farthållaren. Du min vän borde ta ett par Sobril innan du ger dig ut. För du kommer aldrig få rätt i ditt resonemang och till slut så kommer du växa upp och inse att trafikflödet inte är så högt som du trodde.
Citera
2017-03-02, 12:01
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Inte en enda av artiklarna du länkade till handlade om cruising med lastbil. Om du refererar till någonting är det bra om du länkar till relevant sida så att vi vet vad du försöker säga.

Men jag ger nog upp. Du kommer ändå aldrig att förstå att du är HELT ute och cyklar, du svamlar faktiskt mest. Du är typen av människa som tror du vet bäst, oavsett ämne, och oavsett hur många med lång arbetslivserfarenhet som korrigerar dig. Waste of time. Du har helt enkelt inte förstått vad ett HINDRANDE AV TRAFIKEN i juridisk mening innebär.

PS: Jag är väl medveten om att du kommer att svamla vidare med ett korkat nonsenssvar på detta inlägg. Det faktum jag inte längre ids debattera med idioter betyder inte att jag vidimerar att du på något sätt skulle ha rätt. Flest inlägg (och sista inlägget) i en tråd betyder inte "jag vann".
"Hindrande av trafiken" hanteras i 2 kap. 1§ och är inte den situation vi pratar om här. Vi pratar om 3 kap. 16§.

Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Var i lagtexten hittar du stödet för att det är olagligt att köra under skyltad gräns för att man att känner sig osäker av något skäl?
3 kap. 1§.
Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.

Specifikt då delen med "av andra skäl". Helt enkelt: om man känner på sig att man rent allmänt inte kan köra på t.ex. en 90-väg ska man inte göra det heller. Just delen "av andra skäl" är med för att det inte spelar någon roll exakt vad som orsakat den nedsatta körförmågan.

Och ja visst, om man vanligtvis klarar av det men inser när man väl kommit dit att det är så dåligt väglag, eller liknande, att man måste köra betydligt långsammare är det ett giltigt skäl att göra det. Men det är inte ett giltigt skäl att köra långsammare när det är gott väglag, god sikt osv. bara för att man känner sig osäker på sin körförmåga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in