Citat:
Ursprungligen postat av
Skalman71
Inte en enda av artiklarna du länkade till handlade om cruising med lastbil. Om du refererar till någonting är det bra om du länkar till relevant sida så att vi vet vad du försöker säga.
Men jag ger nog upp. Du kommer ändå aldrig att förstå att du är HELT ute och cyklar, du svamlar faktiskt mest. Du är typen av människa som tror du vet bäst, oavsett ämne, och oavsett hur många med lång arbetslivserfarenhet som korrigerar dig. Waste of time. Du har helt enkelt inte förstått vad ett HINDRANDE AV TRAFIKEN i juridisk mening innebär.
PS: Jag är väl medveten om att du kommer att svamla vidare med ett korkat nonsenssvar på detta inlägg. Det faktum jag inte längre ids debattera med idioter betyder inte att jag vidimerar att du på något sätt skulle ha rätt. Flest inlägg (och sista inlägget) i en tråd betyder inte "jag vann".
"Hindrande av trafiken" hanteras i 2 kap. 1§ och är inte den situation vi pratar om här. Vi pratar om 3 kap. 16§.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rassa
Var i lagtexten hittar du stödet för att det är olagligt att köra under skyltad gräns för att man att känner sig osäker av något skäl?
3 kap. 1§.
Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.
Specifikt då delen med
"av andra skäl". Helt enkelt: om man känner på sig att man rent allmänt inte kan köra på t.ex. en 90-väg ska man inte göra det heller. Just delen
"av andra skäl" är med för att det inte spelar någon roll exakt vad som orsakat den nedsatta körförmågan.
Och ja visst, om man vanligtvis klarar av det men inser när man väl kommit dit att det är så dåligt väglag, eller liknande, att man måste köra betydligt långsammare är det ett giltigt skäl att göra det. Men det är inte ett giltigt skäl att köra långsammare när det är gott väglag, god sikt osv. bara för att man känner sig osäker på sin körförmåga.