2017-02-28, 01:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Det finns ingen teori som kunnat bevisa livets uppkomst och rent teoretiskt kan heller inget mänskligt liv skapas för det innebär enligt både praktisk och teoretisk filosofi att människan måste överträffa sin egen skapelse.

Nu ändrar du vad du skrev.

Alltså, du skrev "I teorin är inget liv möjligt". Och jag skrev att om det finns en teori som påstår att inget liv är möjligt så är det bevisligen en felaktig teori (eftersom liv ju faktiskt existerar).

Nu ändrar du till att det inte finns någon teori som kunnat bevisa livets uppkomst. Det är något helt annat.
Sedan talar du om att människan inte kan skapa mänskligt liv, och det är också något helt annat.

Citat:
Alla lär kunna bli saliga på sin tro. Vidskepelse eller ej så fungerar gudstro för sammanhållning och framtidstro i vilken kultur som helst. Dessa samband är empiriskt bevisade på humanvetenskapligt sätt. Man har alltså inte utsatt någon kontrollgrupp för negativ särbehandling och risker så som man gör med djur.

Mystiken som ligger till grund för alla världens mest hållbara och utbredda religioner visar sig vara förvånansvärt lika. Av detta har man som Gandhi-Einstein-Hammarskjöld osv kunnat dra gemensamma slutsatser utan att behöva bråka om tolkningar från olika skrifter.
Det som FN sedan deklarerade har ännu bara prövats i begränsad tid och skala men står fortfarande öppet som fredserbjudande åt mänskligheten.

Vidskepelse och sammanhållning visar inte annat än att gemensamma föreställningar ger sammanhållning (det finns även god sammanhållning i fotbollslag, politiska grupper och nationella grupper).
Att mystiken är lika inom i stort sett alla religioner visar bara att människan har en förkärlek för det mystiska och en uppfattning om antingen ett parallellt andeliv eller ett liv efter detta. Så kan det också vara utan att det finns någon som helst gud, så det är ingalunda vare sig bevis på guds existens eller ens ett tecken på att gud kan finnas.
Citera
2017-02-28, 08:28
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nu ändrar du vad du skrev.
Alltså, du skrev "I teorin är inget liv möjligt". Och jag skrev att om det finns en teori som påstår att inget liv är möjligt så är det bevisligen en felaktig teori (eftersom liv ju faktiskt existerar).
Nu ändrar du till att det inte finns någon teori som kunnat bevisa livets uppkomst. Det är något helt annat.
Sedan talar du om att människan inte kan skapa mänskligt liv, och det är också något helt annat.

Vidskepelse och sammanhållning visar inte annat än att gemensamma föreställningar ger sammanhållning (det finns även god sammanhållning i fotbollslag, politiska grupper och nationella grupper).
Att mystiken är lika inom i stort sett alla religioner visar bara att människan har en förkärlek för det mystiska och en uppfattning om antingen ett parallellt andeliv eller ett liv efter detta. Så kan det också vara utan att det finns någon som helst gud, så det är ingalunda vare sig bevis på guds existens eller ens ett tecken på att gud kan finnas.

Jag har tydligen inte kunnat uttrycka mig tydligt nog och trodde att åtminstone du skulle förstå vad jag lättsamt sammanfattade i uttrycket "I teorin är inget liv möjligt". Nu tror jag ändå vi är helt överens precis som i ditt ditt sista stycke där du klargör precis vad jag velat komma fram till.
Resultatet av att söka en gemensam innebörd i gudseffekten oavsett religion eller nation och kunna kalla denna för Gud visade sig som den mest hållbara fredliga lösning en för tillfället krigstrött värld önskade då FN bildades och Människovärdet deklarerades som närmast liknande Guds avbild. Gandhi-Einstein-Hammarskjöld har på samma vis bevisat den exakta innebörden och effekten av Gud.
Citera
2017-02-28, 11:05
Medlem
eyezdontlies avatar
Du lär hitta fler bevis på att Gud finns än att han inte finns, det är en garanti. Du kanske borde fundera på varför det är så
Citera
2017-02-28, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyezdontlie
Du lär hitta fler bevis på att Gud finns än att han inte finns, det är en garanti. Du kanske borde fundera på varför det är så
Tänk på allt som någonsin påståtts om Gud, och försök sedan hitta så många bevis. Du kommer inte ens att komna i närheten.
Du borde kanske fundera på varför det är så?
Citera
2017-02-28, 11:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyezdontlie

Kan hända för att det är rätt besvärligt att producera bevis för att en ofalsifierbar entitet inte existerar.
Exempelvis, bevisa att jag inte besöks av Elvis spöke varje natt.
För att göra det måste vi först bevisa spöken och ha en pålitlig metod för att detektera deras närvaro.
Inget sådant har gjorts för spöket du nämner, så att hitta bevis för spökets icke-existens kan vara till och med mycket besvärligt då det inte finns några som helst pålitliga sätt att påvisa existensen eller närvaron av det spöket till att börja med.
Citera
2017-02-28, 11:48
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
......du bevisade inte gud, det räcker att egenkärleken mår fint, så kan skitarna runt om dig lida sina kval bäst de vill
nej, ska inte bifoga okvädningsord, men får knipa ihop riktigt ordentligt, men måste säga ändå : samlade teistvurmande SÖKARE, har aldrig förr orkat bevisa guds outgrundliga vägar, varför skulle då du......
Leibniz-Gandhi-Einstein-Hammarskjöld har inspirerat och övertygat mig om en och samma uppfattning om Gud. Ingen har hittills kunnat göra några sakliga invändningar mot detta. Vad är det som stöter dig bortsett från vad du tror om mig som person?
Citera
2017-02-28, 12:00
Medlem
Citat:
Leibniz-Gandhi-Einstein-Hammarskjöld har inspirerat och övertygat mig om en och samma uppfattning om Gud. Ingen har hittills kunnat göra några sakliga invändningar mot detta. Vad är det som stöter dig bortsett från vad du tror om mig som person?
Du har alltså blivit övertygad att Gud existerar genom ett argument? Du kräver inget mer, alltså?
Citera
2017-02-28, 13:09
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du har alltså blivit övertygad att Gud existerar genom ett argument? Du kräver inget mer, alltså?
Vill du kalla Leibniz-Gandhi-Einstein-Hammarskjöld och alla nära tusen liknande biografier och livsverk jag studerat för något enstaka argument?
Citera
2017-02-28, 13:10
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Resultatet av att söka en gemensam innebörd i gudseffekten oavsett religion eller nation och kunna kalla denna för Gud visade sig som den mest hållbara fredliga lösning en för tillfället krigstrött värld önskade då FN bildades och Människovärdet deklarerades som närmast liknande Guds avbild. Gandhi-Einstein-Hammarskjöld har på samma vis bevisat den exakta innebörden och effekten av Gud.

Oavsett vad Gandhi-Einstein-Hammarskjöld påstår så är det ingalunda något som helst bevis på någon som helst effekt av någon som helst gud. Vad människans tankar om en påstådd gud kan åstadkomma är lika lite ett bevis på att gud finns som att vad människans tankar om häxor kan åstadkomma är ett bevis på att häxor finns. Är det så svårt att inse?
Citera
2017-02-28, 13:20
Medlem
Citat:
Vill du kalla Leibniz-Gandhi-Einstein-Hammarskjöld och alla nära tusen liknande biografier och livsverk jag studerat för något enstaka argument?
Finns det något mer än argument i det du studerat?
Citera
2017-02-28, 16:04
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Du förstår ju inte vad saklighet betyder...

Tankar om skolfascism tyder på några slags dåliga erfarenheter av någon slags skolmiljö..

Saklig är du inte, du har fått snedvärderingar och nu övergeneraliserar du, det är allt.

Din persona är mig ehlt egalt, det enda jag ser att du tyvärr hyser aversion mot t.o.m bevisföring.

Kanske har dina kunskapsluckor blivit djupa, kanske orkar du inte skärpa dig, kanske känner du dig sårad.

Man kan spekulera men det är helt off topic, att du inte förstår vad saklighet är. Då vet jag ju det.

Konstaterar att *gudsrelation bottnar i en envägskommunikation, resten är en imitationslek , idolisering.. om du vill.

Man kan beundra "något" på avstånd, men kommer det för nära blir du rädd men för "gud" behöver du inte rädas eftersom du vet att du gör en monolog.

-----

Både Ghandi och Hammarskjöld befattade sig med diplomati, har tyvärr inte ett skvatt med "gud" att göra.

"Gud" och "var är gud" är forumstopic här, inte vilka personer man gillar/ogillar.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-02-28 kl. 16:08.
Citera
2017-02-28, 16:57
Medlem
KortStubins avatar
Nu räcker det med irrelevanta sidospår om bl.a FN, Hammarsjköld, skolfascism och människovärde. Det är OT i den här tråden, som är avsedd för att diskutera och presentera bevis för att Gud existerar.

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in