2017-02-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det finns nog flera uppgifter om att paret sov.
Kanske har det inte uttrycken angetts att dom sov i sovrummet, men det är väl ett rimligt antagande?

Här är ett exempel:

41-åriga kvinnans dödsorder i stugan
"Under onsdagskvällen den 3 augusti hade paret gått och lagt sig. Paret sov när polisen tror att den mordmisstänkta duon tog sig in den röda stugan med vita knutar vid Hjälmarens strand."
"Pappans dödskamp blev kort.
– Men mamman vaknade av att hon blev knivhuggen, säger en person med insyn i mordutredningen."

http://www.expressen.se/nyheter/41-ariga-kvinnans-dodsorder-i-stugan/

Vet inte om nån spekulerat i det tidigare, har inte följt på sistone.
Men, om nån börjar knivhugga min sambo bredvid mig i sängen kan jag lungt påstå att jag vaknar.
Om denne 'knivhuggare' agerat ensam så tog han med stor sannolikhet 'en i taget'.
Därav tror jag de var två som högg SAMTIDIGT, och det kan försvara varför mamman överlevde.
Det var en människa med mindre frenesi, mindre muskler samt med emotionella spärrar kvar.
Det var kolsvart samt gärningsmännen var maskerade.

Mvh
Citera
2017-02-27, 17:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wetnurse
Vet inte om nån spekulerat i det tidigare, har inte följt på sistone.
Men, om nån börjar knivhugga min sambo bredvid mig i sängen kan jag lungt påstå att jag vaknar.
Om denne 'knivhuggare' agerat ensam så tog han med stor sannolikhet 'en i taget'.
Därav tror jag de var två som högg SAMTIDIGT, och det kan försvara varför mamman överlevde.
Det var en människa med mindre frenesi, mindre muskler samt med emotionella spärrar kvar.
Det var kolsvart samt gärningsmännen var maskerade.

Mvh

Det har spekulerats en del runt detta tidigare. Nu har vi ju tid att spekulera i avvaktan på nya fakta eller kanske t.o.m. FUP. Några fler fragment till historien har vi ju också fått från MRs erkännande.

Det finns några oklarheter. Var fanns tvillingarna? Kan dom ha varit hos barnvakt eller var dom med i bilen? Var det två som knivade i sovrummet eller väntade en (JM) i bilen? Hur visste JM/MR att föräldrarna sov?

Detta är min ungefärliga bild av förloppet.
Ett antal faktorer utlöste mordresan på kvällen 3e augusti. En del hade grott länge och en del hade kommit till eller förstärkts under de senaste månaderna, ja till och med veckorna. Kanske fanns det tidsgränser som försäljning av stugan och resa med husbilen.
Paret JM/MR placerar sig någonstans där dom ser när ljuset i sovrummet släcks. JM/MR ger AM/GM en stund (ca 30-45 minuter) att somna ordentligt och sedan går dom in. Med nyckel. Antingen MR eller båda.
Om MR är ensam slår han ut Göran först. Strupe eller hjärta.
Om båda (JM/MR) är inne kan det vara förklaringen till skillnaden i resultat. MR var flinkare med kniven än vad JM var.
Om MR var ensam så börjar AM vakna av ljud. När hon anfalls har hon vaknat till tillräckligt för att värja sig. Kanske var inte MR så kall som han trodde att han skulle vara med nedblodade händer och en kvinna som försvarar sig. Vi får veta vilka skador AM hade. Kanske hade hon tur. Kanske klarade inte MR av att fullfölja sitt uppdrag.
MR eller MR/JM flyr nerför trappen och ut till bilen. På vägen tillbaka till Eskilstuna stannar dom vid en bro och kastar mordvapnet/vapnen i vattnet. MR har svårt att peka ut bron, för det var mörkt och han känner inte till vägen.

När JM/MR vaknar nästa morgon får dom höra på nyheterna att GM är död men att AM lever.
Det var troligen en överraskning, såvida inte AM jagade MR nerför trappen med en stor ljusstake i högsta hugg...

Ungefär så tror jag att det gick till, med några frågetecken.
– Hur visste JM/MR att AM/GM sov?
– Var fanns tvillingarna?
– Gick JM/MR in i huset med nyckel?
– Väntade JM i bilen, eller delade de tu på jobbet med varsin kniv?
– Var finns mordvapnet/vapnen?
– Var det en överraskning att AM överlevde och hur reagerade JM/MR på det?

Senast redigerad av lasternassumma 2017-02-27 kl. 17:50.
Citera
2017-02-27, 20:07
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det var hans födelsedag. 'Hata slumpen' som ngn brukar uttrycka det.

Man har som sagt bara flagga halad till halv stång innan en person är begravd. Därefter hissar man den i topp igen. (Ofta efter själva begravningen före kaffet).
Citera
2017-02-27, 21:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det har spekulerats en del runt detta tidigare. Nu har vi ju tid att spekulera i avvaktan på nya fakta eller kanske t.o.m. FUP. Några fler fragment till historien har vi ju också fått från MRs erkännande.

Det finns några oklarheter. Var fanns tvillingarna? Kan dom ha varit hos barnvakt eller var dom med i bilen? Var det två som knivade i sovrummet eller väntade en (JM) i bilen? Hur visste JM/MR att föräldrarna sov?
Den senast häktade är fortfarande ett oskrivet kort. Medverkade han vid AP:s drunkning hade JM redan en hållhake på honom - och det var nog inte den enda hon hunnit skaffa sig. - Att maskera sig och sedan knivskära och bryta ett par ben på de två flyktingpojkarna verkar inte ha varit något större problem, varken för JJ eller MR, så då bör väl JM ha kunnat få JJ att köra MR till nästa knivskärningsplats.

MR bör ha väntat tills han sett att alla lampor släckts + rejält tilltagen insomningstid. Nyckel kan han ha fått av JM (hon hade säkert flera på lager), JJ kan otåligt ha väntat i bilen - och möjligen kan en hund ha blivit nervös och givit skall varpå MR däruppe i sovrummet blev nervös även han och fick bråttom ut ur huset.

MR är en ful fisk och har pekat ut fel plats där mordkniven ska ha kastats; han är rädd för att JJ:s fingeravtryck ska finnas på den.
Citat:
– Hur visste JM/MR att AM/GM sov?
När MR närmade sig sovrummet hörde han snarkningar genom dörren.
Citat:
– Var fanns tvillingarna?
Hemma hos JM. (JJ var ute och kvällsrastade sina små mopsar).
Citat:
– Gick JM/MR in i huset med nyckel?
Bara MR gick in i huset. - Gick och gick: Han smög tystare än en indian.
Citat:
– Väntade JM i bilen, eller delade de tu på jobbet med varsin kniv?
MR var ensam om dådet - men JM hade motiverat honom.
Citat:
– Var finns mordvapnet/vapnen?
Söder om Norrby/Östertibble finns en liten avfart (P-plats) där man lätt kan svänga in och stanna, men också tvärköra över vägen; någon km före skylten "Stockholm/Västerås/Tumbo/Lista": Där finns ett mindre skogsparti lämpligt för blodiga knivar, eller om man så föredrar: knacka ned mordvapnet mellan järnvägsskenorna strax bakom, parallellt med E20.
Citat:
– Var det en överraskning att AM överlevde och hur reagerade JM/MR på det?
Det var en stor missräkning och en sprucken kalkyl. Inte så bra såklart: Men nu är det nya tag.
Citera
2017-02-27, 22:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trojaner
Nja hon kan ju skriva om sin version av det hela och sen står ju ord mot ord vad det gäller flyktinggrabben. Så egentligen spelar det ingen roll vad han än säger för det gör han då såklart för att få strafflindring genom att dels erkänna och sen vara samarbetsvillig utöver sanningen och skylla på Johanna som den pådrivande. Detta kommer ju helt klart hennes försvarare att hävda.

Sen är det ju det andra målet.....hennes man...kan bli samma upplägg där.
Har hon nogsamt och medvetet sett till att hela tiden ha den egna ryggen fri (+ andra omkring sig som hon kan skylla på om det kniper) så kan det bli en prövning för åklagaren. - MR har allt att vinna på att skylla på JM - men allt att förlora om han haft en annan medhjälpare + att han blir illa sedd bland sina landsmän. - Anstiftan är svårt att bevisa. - Livförsäkringarna ligger JM i fatet + säkert en hel del annat vi på nuvarande stadium inte känner till.
Citera
2017-02-27, 22:17
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Har hon nogsamt och medvetet sett till att hela tiden ha den egna ryggen fri (+ andra omkring sig som hon kan skylla på om det kniper) så kan det bli en prövning för åklagaren. - MR har allt att vinna på att skylla på JM - men allt att förlora om han haft en annan medhjälpare + att han blir illa sedd bland sina landsmän. - Anstiftan är svårt att bevisa. - Livförsäkringarna ligger JM i fatet + säkert en hel del annat vi på nuvarande stadium inte känner till.
Rättegången blir inte en promenad i parken för åklagaren. Det enda, såvitt vi vet, som finns är motiv och indicer, samt vittnesmål från personer som är inblandade. Ord står mot ord.
Citera
2017-02-27, 22:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Den senast häktade är fortfarande ett oskrivet kort. Medverkade han vid AP:s drunkning hade JM redan en hållhake på honom - och det var nog inte den enda hon hunnit skaffa sig. - Att maskera sig och sedan knivskära och bryta ett par ben på de två flyktingpojkarna verkar inte ha varit något större problem, varken för JJ eller MR, så då bör väl JM ha kunnat få JJ att köra MR till nästa knivskärningsplats.

MR bör ha väntat tills han sett att alla lampor släckts + rejält tilltagen insomningstid. Nyckel kan han ha fått av JM (hon hade säkert flera på lager), JJ kan otåligt ha väntat i bilen - och möjligen kan en hund ha blivit nervös och givit skall varpå MR däruppe i sovrummet blev nervös även han och fick bråttom ut ur huset.

MR är en ful fisk och har pekat ut fel plats där mordkniven ska ha kastats; han är rädd för att JJ:s fingeravtryck ska finnas på den.När MR närmade sig sovrummet hörde han snarkningar genom dörren.Hemma hos JM. (JJ var ute och kvällsrastade sina små mopsar).Bara MR gick in i huset. - Gick och gick: Han smög tystare än en indian.MR var ensam om dådet - men JM hade motiverat honom. Söder om Norrby/Östertibble finns en liten avfart (P-plats) där man lätt kan svänga in och stanna, men också tvärköra över vägen; någon km före skylten "Stockholm/Västerås/Tumbo/Lista": Där finns ett mindre skogsparti lämpligt för blodiga knivar, eller om man så föredrar: knacka ned mordvapnet mellan järnvägsskenorna strax bakom, parallellt med E20.Det var en stor missräkning och en sprucken kalkyl. Inte så bra såklart: Men nu är det nya tag.

Jag kan hålla med om att MRs trovärdighet inte är på topp, men utan att stå på solid grund är jag ändå benägen att luta åt att det var JM som körde bilen till sommarstugan, så som MR berättat.

Jag är imponerad av din lokalkännedom i trakten av Torpa Kyrka!
Om jag kommer i närheten ska jag leta där du beskriver!
Menar du ungefär här?
https://www.google.se/maps/place/736+92+Norrby/@59.4144124,16.2182296,109m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465e8579d27951c7:0xac988 f41c5373538!8m2!3d59.4207901!4d16.2238408

Nya tag? Kanske. Vi vet mer när vi får se FUP, men jag tror på nya tag på Hinseberg Hilton för JM…

Citera
2017-02-27, 22:47
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Söder om Norrby/Östertibble finns en liten avfart (P-plats) där man lätt kan svänga in och stanna, men också tvärköra över vägen; någon km före skylten "Stockholm/Västerås/Tumbo/Lista": Där finns ett mindre skogsparti lämpligt för blodiga knivar, eller om man så föredrar: knacka ned mordvapnet mellan järnvägsskenorna strax bakom, parallellt med E20.Det var en stor missräkning och en sprucken kalkyl. Inte så bra såklart: Men nu är det nya tag.

Ja det kan jag intyga. Här har även jag gömt en hel bunt blodiga knivar under åren.
Citera
2017-02-27, 22:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Menar du ungefär här?
https://www.google.se/maps/place/736+92+Norrby/@59.4144124,16.2182296,109m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465e8579d27951c7:0xac988 f41c5373538!8m2!3d59.4207901!4d16.2238408
Det är ont om avfarter på vägen mot E-tuna, men det finns ett ställe, alldeles i närheten av järnvägsspåret (som du då har på vänster sida) där du snabbt kan köra över vägen, in till en liten skogsdunge där du blir osynlig. - Tar kortare tid - och är mindre riskabelt - än att stanna bilen och kasta kniven från en av broarna, fullt synlig för andra trafikanter.
Citera
2017-02-27, 23:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Ja det kan jag intyga. Här har även jag gömt en hel bunt blodiga knivar under åren.
Det är bättre att efter avsköljning återanvända verktygen. - Men får man så dålig utdelning som JM blir det dryga omkostnader.
Citera
2017-02-27, 23:11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Det är ont om avfarter på vägen mot E-tuna, men det finns ett ställe, alldeles i närheten av järnvägsspåret (som du då har på vänster sida) där du snabbt kan köra över vägen, in till en liten skogsdunge där du blir osynlig. - Tar kortare tid - och är mindre riskabelt - än att stanna bilen och kasta kniven från en av broarna, fullt synlig för andra trafikanter.

Det var en tanke som slog mig också. Om man stannar med en rostbrun bil (eller liknande ovanlig färg) på en väg som är motorväg eller motortrafikled (?) så måste risken vara stor att några bilar åker förbi under tiden som man står stilla och kommer ihåg bilen som stod där.

Jag har också tänkt på möjligheten att dom tog småvägar från stugan till Eskilstuna via Lyckeby/Stora Sundby. Inte så bra vägar kanske, men det är det nog inte från stugan till Arboga heller.

Citera
2017-02-27, 23:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Jag har också tänkt på möjligheten att dom tog småvägar från stugan till Eskilstuna via Lyckeby/Stora Sundby. Inte så bra vägar kanske, men det är det nog inte från stugan till Arboga heller.

Samtidigt bör det ha varit bråttom tillbaka till E-tuna; det tar ju ett par h t.o.r.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in