Citat:
Ursprungligen postat av
Polu
Nu är du konkret och jag vill därför bemöta ovanstående. Det finns två allvarliga problem med Ekurirens ”granskning”.
1) Ekuriren, och övriga medier, bryter mot de pressetiska reglerna genom att ge ensidig bild och inte låta GS komma till tals.
2) Det finns inga bevis på ”
aggressivitet, främlingsfientlighet, rasism, fejkade hopklippningar”. Någonting blir inte sant bara för att någon säger något, det krävs fakta. Även detta bryter mot de pressetiska reglerna.
http://www.po.se/regler/pressetiska-regler
1a. Då undrar jag hur noga du läst
http://www.ekuriren.se/tjanster/granskning-sa-styrs-den-svenska-trollfabriken-som-sprider-hat-pa-natet/
Jag citerar ett långt stycke som visar att Ekurirens reporter låter GS komma till tals
"Naturligtvis börjar jag med att fråga varför han hela tiden gömmer sig bakom en anonym fasad och inte vågar stå för sina åsikter. Erik svarar med en motfråga.
— Har du hört talas om Günter Wallraff? frågar Erik retoriskt när vi når varandra på telefon.
— Ja, svarar jag sanningsenligt.
— Talade han om innan vem han var och vad syftet var med hans intervjuer?
— Nej, och det kallas för wallraff-journalistik. Men det är en arbetsmetod som man bör använda med viss försiktighet, säger jag.
Att Erik känner till Günter Wallraff är inte så märkligt. Jag är mer förvånad över att han vill jämföra sig själv med en gammal vänsterikon."
1b. Du menar kanske att "Erik" inte kan svara för granskning sveriges räkning. Det är möjligt. Det är ju egentligen ingen som vet vem som är granskning sverige.
2. Det finns ju inga "fakta" om det nu bara ska handla om ordval, språkvetenskap.
Om människa efter människa uppfattar granskning sverige som präglat av "aggressivitet, främlingsfientlighet, rasism, fejkade hopklippningar" så väger det tungt
Du kanske uppfattar GS som vänligt, präglat av respekt för människors lika värde, välkomnande och rättvisande klippningar. I så fall är du nog ganska ensam om det. De som kommenterar granskning sveriges inslag verkar ha intrycket att gs ingår i den extrema alternativa högern till höger om SDs partiledning
Att "johan" i granskning sverige menar att "Erik" vurmar för antisemitism är naturligtvis inte "fakta". Men det borde ha viss tyngd i och med att det kommer från en av de två (tre) portalfigurerna.
Men vi kanske kommer att få veta vilka personerna bakom GS är och kan kolla deras kriminalregister för att se om de kanske rentav är dömda eller häktade misstänkta för något hot- vålds- eller hets-brott. Det skulle väl kunna tolkas som "fakta" om aggressivitet.