2017-02-26, 20:34
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hur härleder du detta till gud?
Det är en hävdvunnen definition och beskrivning av den intelligenta kraft vi TROR att alla människor kan uppleva på samma sätt och gärna kan kalla Gud. Kraften är bevisad men inte hur den kommer till oss, i vilken form eller generell egenskap. För modernt troende är gudsbilden en privatsak och inte heller skrifter eller läror har någon avgörande betydelse. Endast resultatet vi kan uppleva i lika ödmjukt troende sällskap där ingen har tolkningsföreträdet eller som Hammarskjöld visade för min del betyder något.
Citera
2017-02-26, 22:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Det är en hävdvunnen definition och beskrivning av den intelligenta kraft vi TROR att alla människor kan uppleva på samma sätt och gärna kan kalla Gud. Kraften är bevisad men inte hur den kommer till oss, i vilken form eller generell egenskap. För modernt troende är gudsbilden en privatsak och inte heller skrifter eller läror har någon avgörande betydelse. Endast resultatet vi kan uppleva i lika ödmjukt troende sällskap där ingen har tolkningsföreträdet eller som Hammarskjöld visade för min del betyder något.
Ok, inget bevis för att gud existerar utöver en personlig upplevelse hos de troende.
Citera
2017-02-27, 00:04
Medlem
Albtraums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Bevis?

Har inte Gud יהוה gett os bibeln.

Låt gå, gud har gett oss bibeln, men följdfrågan är av liknande art: var gavs den i sådana fall och, det må låta dumdristigt, togs den emot på samma ort?
Citera
2017-02-27, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albtraum
Låt gå, gud har gett oss bibeln, men följdfrågan är av liknande art: var gavs den i sådana fall och, det må låta dumdristigt, togs den emot på samma ort?

succesivt
Citera
2017-02-27, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
succesivt
Varför skulle Gud vilja ge ut Bibeln succesivt, och till massor av olika människor? Ville Gud att det skulle bli väldigt mycket fel i Bibeln?
Citera
2017-02-27, 15:22
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ok, inget bevis för att gud existerar utöver en personlig upplevelse hos de troende.
Humanvetenskaplig bevisning som det här bör vara fråga om bygger på just personliga upplevelser och empirisk bedömning. Den teoretiskt korrekta bevisning du liksom psykförsvaret efterfrågar är inget annat än maktspel som endast hemligaste sammanhållning med utomdemokratiska principer kan vinna.
Citera
2017-02-27, 15:45
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Humanvetenskaplig bevisning som det här bör vara fråga om bygger på just personliga upplevelser och empirisk bedömning. Den teoretiskt korrekta bevisning du liksom psykförsvaret efterfrågar är inget annat än maktspel som endast hemligaste sammanhållning med utomdemokratiska principer kan vinna.
Om du med humnvetenskap inkluderar psykiatri samt socialpsykiatri.. som en förlängning av sociologi.. då får du det lite hett om öronen.

Det går att fastställa "upplevelser" ha olika kvaliteter.. där en upplevelse kan sägas vara relevant, kan en annan upplevelse ha uppkommit ur total avsaknad av stimuli, t.ex i hur människor kan suggerera, vilka komplexa projektionsmekanismer som legitimeras där "guden bör upplevas.. för att ge individen ett erkännande"

ja detta området är stort, jag medger det.. dock kan jag inte hänga med i dina påståenden om att "empiri" bestyrker varje personlig upplevelse att vara
sund
korrekt
sann eller sanntalande
nödvändig
eller öht ha med BEHOV att göra, som du ju ständigt försöker påstå, vilket "gudsbehov" hel mänskligheten har och där "empirin" som sådan, bestyrker det.

du svamlar mest, du vill hoppas på människors rätt att fortsatt ges legitim framkomlighet med en ibland enorm smak för diskriminering av exakt humanvärdet! utifrån.... upplevelsen

... min upplevelse säger mig att om jag besudlar min religion genom att stå och sära på benen på gympalektioner, därmed förlorar mitt mänskliga värde om jag vill kvarhålla den status jag önskar mig i den relöigiösa familjetraditionen, utmed min.. vår.. religion.. inte nödvändigtvis empirikers livsuppfattning.

ok, det är brännbart diskussionsämne som hittills får enbart irrationell indignaation att börja svamla så som du gjorde här, BTW ... t.ex JV.. förvägrar sina "vittnen" att öht befatta sig med vad som kan innebära att behöva försvara sitt land. Samhällssynen avslöjar att man anser samhället vara FÖRDÄRVAT...

men du menar att de har via empirisk validering, rätt ?

.. isf.. på vilket sätt är det rätt att inte sätta sig in i försvarspsykologi? eller vara införstådd i allmänmänskliga faror som hotar rätten att fortsatt inte äventyra de kriterier som behöver kunskap som merit, istället för upplevelse som merit?

Är inte den mänskliga individen GENETISKT disponerad att försvara t.ex land eller en samhällskontext som fungerar med bibehållen tolerans för oliktänkande? Det är toleransnivån.. som sällan böjer sig för upplevelsegraden, en fundamentalistisk muslim kan t.ex åberopa sin upplevelse i att Allah påkallar hans underkastelse att avge sina döttar åt väntande.. så han behöver markera dem att inte alls ingå i mänskliga familjen längre, utan tvärtom.. sitta på flygplanet för att inom några timmar bli könsstympade.. eller stå på giftasmarknad.. för man har sina UPPLEVELSER om "livsmeningen"

En ortodox jude.. kan fulsltändigt köra över sin makas vilja att EJ hudflänga barnets kön, men hans UPPLEVELSE säger honom, att han-bör-ha-rätten-att-ignorera och fördöma en random individs vilja att känna-annorlunda, men ges rätt i att få lov att förgripa sig mot andras vilja, då man kan se ett barn... som en EGENDOM.

Om du egenmäktigt förfar med ditt barn, (eller andras oförmåga att klassa din uppfattning om vad upplevelse kan vara..) baserat på din upplevelse att barnet kanske behöver en lavett eller två.. vid vägran om religiös fostran.. har då din så vackra uppfattning om gudssaken, verkligen själv uppnått lika vacker insikt i vad det du sa, innebär?

Det finns otroligt många barn, som ofrivilligt .. får sina liv starkt begränsade, utifrån floskler som du uttryckt här.. ett enda fluff, du sa inte ett dugg. Du enbart legitimerar fortsatt allvarlig dkiskriminering av mänskliga rättigheter.
Citera
2017-02-27, 15:46
Medlem
Citat:
Är det med flit du unviker att svara, eller blir det bara så av "misstag"?
Citera
2017-02-27, 16:10
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Bevisar en könsstympning, där utövarna "upplevt guds makt" , att guden därmed finns?

Frågar du mig, är svaret NEJ

----------

Bevisar en morgonbön där bedjaren säger sig ha upplevt änglarna och förmedlar hur lögnaktig omgivningen är för att omgivningen aldrig upplevt änglarnas närvaro.. därmed att gud finns och är bevisad?

Frågar du mig, är svaret NEJ - enda jag kan erkänna är att den upplevande individen, BEHÖVER jasägare,, som utifrån att inte alls ha samma känsla , ändå bedyra.. att denne upplevaren till varje pris, måste få rätt. Fastän att varje individ har eget känslospektra.

Däremot vet jag, tyvärr... att i den religiösa dynamikens grupptryck, laltid utses en ledrtolkande autkoritet, vi kan se mullor som utarbetat mullväsende.. som försöker definiera när och hur en upplevelse är gudlig, men när upplevelsen inte är gudlig.. t.ex att jag är ogudlig som aldrig känner guds närvaro och därför inte heller iklär mig ett huckle, för att deklarera mig vara en gudsvarelse.. dvs mer än människa. MER än "bara" människa.. läste du rätt nu?

MER.. att inte vilja finna sig i att ha mänsklig begränsning.. utan få göra lite vad man vill, för att gud tillåter.. min upplevelse. är alltså beviset.
Citera
2017-02-27, 16:23
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Är det med flit du unviker att svara, eller blir det bara så av "misstag"?
Du vet mycket väl att mina mest utförliga svar inte passar in så som djävulsmakten vill ha det. Så fort övergripande samband förklaras störs de mänskliga begreppen och kommunikationen också i detta forum. Teofobin är typisk för den skolfascism jag fick konkreta bevis för fanns som just raka motsatsen till Gud.
Citera
2017-02-27, 16:25
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Turkiets samhälls-ledargestalt, står och ber stilistiskt vid vissa offentliga framträdanden.. är hans upplevelse empiriskt bestyrkt att vara alla turkars behov?

Ovemols.. du får allt dra din argumentation lite mer kontextuellt noggannare än vad du hittills uttryckt. Så flummiga ansvarslösa inlägg.. som alrig preciserar guds egentliga narvaro.

Närvaro v/s frånvaro.

Att uppleva tomten, kan vara upplevelsemässigt starkt o genuint, men därifrån påståendet att tomten behövs och att tomten är ett !mänskligt sett behov" är att ha gått för långt och inte längre beröra humanvetenskap.

Termen vetenskap, utgår inte från personlig känsla och anekdotistisk utsaga. Åtmindtonde kunde du ha tillägnat dig den lill vetskapen medan du gick i skolan, men har man en skolkarbakgrund.. då behöver man ju på olika sätt inse att det finns luckor.. antingen matematiken.. samhällskunskapen.. geografin.. eller jaa.. vad det nu råkar vara. Inte ens dem som är närvarande 100% får in all vetskap på ett bräde, kunskaper behöver tid för att mogna in i skallen och är inte heller slutgiltiga ulitimata sanningar. Däremot brukar vissa teister utan skam skandera hur vetenskapen-tro-sig-ha-svar-på-allt , det finns ingen vetenskapsman med självrespekteni behåll, som någonsin yppat ens i tanken om att ha fått tag på ultimativ sanning, ALLT är temporärt ! Rubb och stubb. I en slags existentiell mening...

Buddhas lära, som är väldigt enkelfattlig.. sa redn för tusentals år sedan : impermanence .. i en tid när gudsordandet kretsade kring ägandet.. att äga-SIN-gud.. men förlängdes till att ä'ga därför också andras rätt till upplevelser, i så måtto att det blev lag.. att underkasta sig vidskepelse.. vidskepelse är i direkt behov av upplevelsen.. du ska känna spöken andar och oidentifierade varleser.. inte enbart orda. Detta är alltså långt utanför vetenskap och empiriskt tänkande.

Men i filosofin.. kan man stetcha loss.

Religionsfilosofin särskilt, eftersom man fått placering i akademi, är det därför legitimt att aldrig göra upp med de farliga sekteristiskt religiösa upplevelseföreställningarna som förvrider sinne o tanke, för livet, för så många individer på denna planet, det är också för sent.. för väldigt många....
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-02-27 kl. 16:38.
Citera
2017-02-27, 16:27
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Du vet mycket väl att mina mest utförliga svar inte passar in så som djävulsmakten vill ha det. Så fort övergripande samband förklaras störs de mänskliga begreppen och kommunikationen också i detta forum. Teofobin är typisk för den skolfascism jag fick konkreta bevis för fanns som just raka motsatsen till Gud.
Skolfascism? låter spännande, hur upplevde du den?

Kan du förklara lite sakligt? För man förstår inte annars vad du syftar på.. ,mer än att några behövde "förmyndiga sig" över dig och din upplevelse - eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in