Citat:
Ursprungligen postat av
rrpiper
Obligationer. En fordran på riksbanken blev till genom ett byte mot värdepapper så det är vad som säljs tillbaka om kronan behöver försvaras. Så kontraktet består av en uttalad policy av riksbanken att använda dessa värdepapper om det behövs för att försvara en kronkurs som inte backar mer än 2% mot KPI per år.
Så när en bank har 100 SEK i reserv hos riksbanken, vad är det egentligen de äger? De äger en slags obligation, de har ränta på den, positiv eller negativ, det beror på läget, de har ingen fast löptid, de har ingen återköpsgaranti men de har definitivt en återköpsmöjlighet. Det borde räcka för att förklara det mesta av värdet. Men om du inte köper resonemanget så är det bara kul med mothugg!
Nja, jag är nog född i fel århundrade tyvärr.
Jag tycker bara det är så absurt att man kan hävda att pengar innebär en fordran på riksbanken - vad ska de betala ut? Ett annat papper där det står att de är skyldiga den summa man försöker få utbetald? Papperslappar eller siffror på ett konto är tyvärr inte pengar hur man än vrider på det!
Säg att du lämnar in din skinnjacka på kemtvätt. Du får då ett kvitto på detta där det står att innehavaren när som helst kan kvittera ut en skinnjacka. Säg att du har en kompis i samma storlek som du och du vill ge honom en skinnjacka i present. Du kan då i stället för att lösa ut jackan och kånka omkring på den bara lämna över kvittot. Kompisen i sin tur kanske inte vill använda jackan utan byter kvittot mot något annat. Och så vidare. Pantkvittot fungerar som en (ganska dålig) valuta. Den har ett slags värde.
Men. Ingen vettig människa skulle nånsin hålla upp en papperslapp som det står "1 st skinnjacka" på och mena att lappen
är en jacka. Aldrig.
På samma sätt är det med oss. För länge sen hade vi exakt samma scenario fast med guld eller silver i rollerna. Sedan avskaffades metallen och vi springer omkring med massa värdelösa papper som vi säger är pengar!
Ja, jag accepterar det här systemet för att det fungerar. Alla är med på det. Men jag blir triggad när det påstås att innehav av SEK innebär en "fordran" för denna fordran kan helt enkelt inte uppfyllas!