Citat:
Ursprungligen postat av
SoulAmazin
Våghalsigt uttalande. Har du trovärdiga källor med relativ färsk statistik från regimkontrollerade och oppositionskontrollerade områden för att backa upp det påståendet? Jag frågar det här som genuint intresserad.
Den senaste studien jag har läst om syriernas politiska sympatier gjordes av ett brittisk institut/företag där man använde sig av urval från både regim- och rebellkontrollerade områden, vilket visade på att Assad faktiskt upplevde ett större stöd från folket än oppositionen. Det var dock år 2015 och stödet var inte alls så pass stort som många skribenter tidigare velat få det till.
Demonstrationerna började i början av 2011. Att göra en studie 2015 eller senare är försent om man villa fastställa Rysslands ställningstagande i början av revolutionen. Miljoner gick ut och demonstrerade mot Assadregimen redan i början, var vad Ryssland då?
https://www.youtube.com/watch?v=dHswUaYK1nk
https://www.youtube.com/watch?v=UXfC3Ei575Q
https://www.youtube.com/watch?v=xCS8SsFOBAI
Om studien gjordes 2011/2012, och det visade sig att folket avskydde honom, spelar då de senare studier någon roll? Kanske, kanske inte. Min åsikt är huruvida parterna har agerat under konfliktens gång. Assad har ohämmat använt alla vapen som finns tillgängligt, oavsett vilken skada de medför på de oskyldiga. Inte heller verkar hans regim har mjuknat upp för de tortyrmetoder som tidigare användes innan revolutionen utbröt. Istället verkan han ha trappat upp sin hänsynslöshet till den grad att det längre inte känns lönsamt att prata om krigsbrott eftersom det tillhör normaltillståndet. En sådan regim har inte längre någon legitimitet.
Studien som du pratar om visade att Assad hade marginellt mer stöd än oppositionen tillsammans. Detta ska ses mot bakgrund att han fortsätter gripa och tortera fångar till döds eftersom många kan känna sig osäkra på svaren de ger. Detsamma gäller för IS. Det stämmer att stödet för Assad också var marginellt. Dessutom hade Assad mer stöd i relation till enskilda grupper i Syrien, d.v.s att oppositionen var uppdelad. Titta på sidan 8 (
Länk. 44 % misstrodde valsystemet i Syrien kontra 38 %. På sidan 11 ser du att en företrädare för oppositionen åtnjöt större stöd än Bashar al-Assad. (16 % > 15 %). Allt som allt, jag håller inte med bilden om att Assad har störst stöd.
Mitt syfte är inte att visa dig att oppositionen är att föredra,, även om det är min uppfattning, eller att USA är den goda kraften i parten. Poängen är att Assad, om han vinner, har gjort det på ett sätt som uppfordrar en att ifrågasätta hans legitimitet och landets framtida stabilitet, om han stannar kvar. Han är den som har bidragit minst till att IS tappar mark, trots att Ryssland påstådd att det var de som skulle bekämpas. Istället har man valt att attackera rebellerna, av vilka jihadister finns. Den ställningen har inte Ryssland i Afghanistan, där regimen förvisso är sekulär, medan oppositionen (talibanerna) är de som vill införa ett styre snarlikt IS.