Det var ett WTF-moment för mig när jag drog igenom serien för andra gången och såg Spatafore på bageriet. Jag tycker att Spatafores äventyr är riktigt jävla intressanta och gripande och jag imponeras av hur många lager sopranosförfattarna lyckas klämma in i sina karaktärer.
Ja, Vito är faktiskt en av mina favoritkaraktärer och subploten i de sista säsongerna med Spatafores homosexualitet och alla turer kring detta tyckte jag var väldigt intressant (särskilt alla andras reaktion på detta är stundtals rätt så underhållande). Jag läste någonstans att det var Gannascoli själv, som föreslog den delen av Vitos karaktär för David Chase.
Ja, Vito är faktiskt en av mina favoritkaraktärer och subploten i de sista säsongerna med Spatafores homosexualitet och alla turer kring detta tyckte jag var väldigt intressant (särskilt alla andras reaktion på detta är stundtals rätt så underhållande). Jag läste någonstans att det var Gannascoli själv, som föreslog den delen av Vitos karaktär för David Chase.
Samma här, Spatafore är en favorit. Hans subplot innehåller så mycket som skildras så väl: skam/skuld över att vara annorlunda och ha svikit sin familj, att vara kär i någon som är så annorlunda dig själv, beroendet som en kriminell livsstil kan skapa, hemlängtan osv. Fan, det är guld grabbar, det är guld.
Kollar på S4 och förstår inte varför Junior får så lite av kakan? Tony drar in alla stålarna och har det bästa livet ekonomiskt sett men han är ju underboss och flertalet av pengarna borde istället gå till Junior som är boss? Är det något jag har missat?
Fan vad jag skrattade åt den här dialogen mellan Tony och Bobby Bacala.
Citat:
Bobby: Mom started going downhill after the World Trade Center. You know Quasimodo predicted all this.
Tony: Who did what?
Bobby: All these problems. The Middle East, the end of the world.
Tony: Nostradamus. Quasimodo's the Hunchback of Notre Dame.
Bobby: Oh right. Notre Damus.
Tony: Nostradamus, and Notre Dame. Two different things completely.
Bobby: It's interesting though, they'd be so similar, isn't it?" And I always thought okay, Hunchback of Notre Dame. You also got your quarterback and halfback of Notre Dame.
Tony: One's a fucking cathedral.
Bobby: Obviously. I know, I'm just saying. It's interesting, the coincidence. What your gonna tell me you never pondered that? The back thing with Notre Dame?
Tony: No!
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2017-02-24 kl. 21:24.
Kollar på S4 och förstår inte varför Junior får så lite av kakan? Tony drar in alla stålarna och har det bästa livet ekonomiskt sett men han är ju underboss och flertalet av pengarna borde istället gå till Junior som är boss? Är det något jag har missat?
I avsnittet där Junior tar över som boss efter Jackie Aprile Sr så framgår det klart och tydligt att Tony och de andra kaptenerna/caposen konspirerar tillsammans. Under Jackie Apriles ledning så växte Di Meo-familjens inkomster enormt och Tony och de andra kaptenerna bestämmer sig för att utse Junior till boss och ge honom en bråkdel, Junior visste ju inte hur mycket Di Meo-familjen tidigare skickat upp till Jackie Aprile.
Tony vinner massa fördelar på det här upplägget. Han verkar i skymundan som boss och Junior får all uppmärksamhet från FBI samtidigt som Tony slipper se till att Junior blir mördad. Junior är ändå hans farbror och trots fiendeskapen dem emellan så har Tony vissa känslor för honom ändå.
Dynamiken mellan Sopranos och Apriles är intressant. Båda familjerna har medlemmar i Di Meo-familjen. Sopranos har tre medlemmar i Di Meo-familjen, Johnny, Corrado (Junior) och Tony medan Aprile har Richie och Jackie. Tony och Jackie är bästa vänner medan Junior och Richie tillhör den äldre generationen. Johnny och Richie åker i fängelse och Jackie tar över som boss. Jackie avlider och Tony blir boss och Richie kommer ut ur fängelset. Richie sätts åt sidan när han kommer ut och blir förbannad. Ur Richies perspektiv är Tony inte rättmätig ägare till positionen som boss. Richie ser honom som en spoling och att det var hans egen bror som var boss och hade han inte suttit i fängelse så hade han själv antagligen kommit på fråga som boss. Det är därför som Richie och Jackie Jr (Jackies son) är så hatiska mot Tony för de vet att om deras bror/far fortfarande hade varit boss så hade de haft höga positioner. De ser sig själva som de rättmätiga arvtagarna till Di Meo-familjen.
Senast redigerad av Fnissturken 2017-02-25 kl. 17:11.
Fast det är ju nästan bara Tony som har mycket pengar av alla i familjen. Pussy och Sil hade fina hus men inget överdrivet. Junior, Paulie, Chris och Ralf hade ganska mediokra bostäder. Sedan Hesh och Jonny Sack hade fina egendomar med de var inte medlemmar i Di Meo. Så ganska ojämn fördelning av pengarna i organisationen. Ska man sluta som Junior i ett nergånget hus efter hela livet i organiserad brottslighet känns det inte så attraktivt
Fast det är ju nästan bara Tony som har mycket pengar av alla i familjen. Pussy och Sil hade fina hus men inget överdrivet. Junior, Paulie, Chris och Ralf hade ganska mediokra bostäder. Sedan Hesh och Jonny Sack hade fina egendomar med de var inte medlemmar i Di Meo. Så ganska ojämn fördelning av pengarna i organisationen. Ska man sluta som Junior i ett nergånget hus efter hela livet i organiserad brottslighet känns det inte så attraktivt
Ändå känns Tonys hus och tillgångar (bil, båt, etc) inte så jätteflashiga. Lite övre medelklass på vissa aspekter av livsstilen, kanske, men familjen känns rätt så mycket ''vanlig'' amerikansk medelklass i övrigt. I en av de senare säsongerna, så dyker ju frågan om familjen Sopranos ''rikedom'' upp, när A.J. träffar en tjej, Devin Pilsbury, som visar sig vara rik på riktigt (hennes pappa har bland annat en väldigt dyr konstsamling i hemmet) och i slutet av något avsnitt så frågar en vän till A.J. (kan ha varit Paul Dano's karaktär) honom varför hans pappa (Tony) inte har lika mycket pengar som Don Corleone, eller någonting i den stilen.
I avsnittet där Junior tar över som boss efter Jackie Aprile Sr så framgår det klart och tydligt att Tony och de andra kaptenerna/caposen konspirerar tillsammans. Under Jackie Apriles ledning så växte Di Meo-familjens inkomster enormt och Tony och de andra kaptenerna bestämmer sig för att utse Junior till boss och ge honom en bråkdel, Junior visste ju inte hur mycket Di Meo-familjen tidigare skickat upp till Jackie Aprile.
Tony vinner massa fördelar på det här upplägget. Han verkar i skymundan som boss och Junior får all uppmärksamhet från FBI samtidigt som Tony slipper se till att Junior blir mördad. Junior är ändå hans farbror och trots fiendeskapen dem emellan så har Tony vissa känslor för honom ändå.
Dynamiken mellan Sopranos och Apriles är intressant. Båda familjerna har medlemmar i Di Meo-familjen. Sopranos har tre medlemmar i Di Meo-familjen, Johnny, Corrado (Junior) och Tony medan Aprile har Richie och Jackie. Tony och Jackie är bästa vänner medan Junior och Richie tillhör den äldre generationen. Johnny och Richie åker i fängelse och Jackie tar över som boss. Jackie avlider och Tony blir boss och Richie kommer ut ur fängelset. Richie sätts åt sidan när han kommer ut och blir förbannad. Ur Richies perspektiv är Tony inte rättmätig ägare till positionen som boss. Richie ser honom som en spoling och att det var hans egen bror som var boss och hade han inte suttit i fängelse så hade han själv antagligen kommit på fråga som boss. Det är därför som Richie och Jackie Jr (Jackies son) är så hatiska mot Tony för de vet att om deras bror/far fortfarande hade varit boss så hade de haft höga positioner. De ser sig själva som de rättmätiga arvtagarna till Di Meo-familjen.
Bra sammanfattning! Junior var illa omtyckt och hade inte full koll på hela familjens finanser. Tony var den mest respekterade capon och fick med sig de andra på hans upplägg. När det sedan blir konflikt mellan Junior och Tony lyckas Tony slå ut Juniors viktigaste personer, bland andra Mikey Palmice, och Juniors crew blir utmanövrerade.
Citat:
Ursprungligen postat av bringeroflight
Johnny Sack är ju underboss i Lupertazzifamiljen och Hesh är en associate till Tony, så han är visst med i DiMeofamiljen.
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Johnny Sack är ju underboss i Lupertazzifamiljen och Hesh är en associate till Tony, så han är visst med i DiMeofamiljen.
Hesh har blivit rik som skivbolagsboss och drar in extra pengar på sin lånehajsverksamhet som skyddas av Di Meo-familjen.
Att Sacks är stenrik är inget konstigt. Han är underboss i en familj som är minst fyra gånger så stor som Di Meo-familjen. Dessutom i delar av New York vilket innebär mycket större befolkning i deras område = mer pengar. Sacks fungerar som Lupertazzis och de övriga New York-familjernas språkrör till Di Meo-familjen. Lupertazzis är Di Meo-familjens närmaste allierade och man utbyter tjänster och gör affärer. Att ha Lupertazzis stöd är viktigt för vem som helst som aspirerar på att bli boss. Både Johnny Soprano, Corrado Junior Soprano och Tony har starka band till Lupertazzis. Carmine Lupertazzi, bossen i Lupertazzis, var vän med Johnny och Junior.
Junior är väl inte lusfattig direkt men inte särskilt rik heller. Jag tycker att man ganska starkt får intrycket av att han varit ungkarl hela livet med massa damer som kommit och gått, en man som endast på ålderns höst slutat bränna pengar. Betänk också att Juniors mest aktiva period i Di Meo-familjen var då familjen var liten och tjänade dåligt med pengar. Det var ju först under Jackie Apriles och Tony's ledning som de grova pengarna började komma in i form av fackföreningarna och byggbolagen. Sedermera tillkom byggprojektet "Esplanaden" (The Esplanade) som var så stort att det beredde en mängd no show- och no work-jobb och mycket stora inkomster. Lupertazzis var partners i det och därför blev Di Meo-familjen oerhört viktig för Lupertazzis och det är också därför som Di Meo-familjen kan ta sig friheter som de normalt inte kunde göra.
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Fan vad dom blir mördade i bilar i The Sopranos. Aldrig i helvete att jag hade satt mig i en bil om jag var en amerikansk mafioso. Jag hade cyklat.
Mikey Palmice joggade och det hjälpte inte mycket.
För övrigt bör man nog varna lite för pilotavsnittet. Då hade manuset ett helt annat utgångsläge och skrevs senare om när det bestämdes att serien skulle spelas in. Bland annat så är Tony boss och det finns en rad motsägelser jämfört med hur serien senare var.
Senast redigerad av Fnissturken 2017-02-26 kl. 21:01.
Efter att Tony har tagit Peyote och berättar om sina upplevelser för Dr. Melfi.
Först börjar Tony med att prata om
A.J.'s självmordsförsök
och hur han delvis skuldbelägger sig själv för detta, hur han inte förstår varför den incidenten drabbade honom, att han anser sig själv vara ''[...] a good guy, basically'', som älskar sin familj.
Tony: ''Alright... When I was in Las Vegas i took Peyote. Curiosity, I don't know.''
Dr. Melfi: ''You where searching for something.''
Tony: ''I saw some things [...]''
Dr. Melfi: ''What was there?''
Tony: ''It's kind of hard to describe [...] All I can say is I saw for pretty certain that this, and everything we see and experience is not all there is.''
Dr. Melfi: ''What else is there?''
Tony: ''Something else. [...] This is gonna sound stupid: I saw at one point that our mothers are bus drivers. They are the bus, See they're a vehicle that gets us here, they drop us of and go on their way. The continue on their journey. And the problem is that we're trying to get back on the bus... instead of just letting it go.''
Dr. Melfi: ''That's very insightful.''
Jag tycker att just den scenen och den dialogen - i kontext av allting som pågår
A.J's självmordsförsök, Bobby Baccalas död, Uncle Juniors mer förvirrade tillstånd, Tonys egen stundande död (?), samt vilken betydelse Tonys mor har haft för honom och hans utveckling genom livet