Citat:
Ursprungligen postat av
Spersson
.
Underbart att Sveriges ursprungsfolk sopar banan med allsköns importerat motstånd.
Jag tycker också att det var glädjande att Wiktoria gick till final, men inte i första hand på grund av etnicitet, utan för att hon sjunger bra och har utstrålning. För du menar väl att det var kul med en svensk? Eller menar du att Jon Henrik är ursprunglig? I så fall rekommenderar jag dig och (alla andra) att titta på de studier som finns av DNA från stenålderns människor. Det var inte samer som bodde i Sverige eller på resten av nordkalotten under stenåldern. Samerna invandrade senare, precis som germanerna. Folkgrupper har kommit och gått, precis som melodifestivallåtar.
Loreens låt var ju mer performance än mello. Den kantiga basen riffade lika snyggt som BRMC eller Primal scream gjorde för 15-20 år sedan, och det var ju kul, men det förtas av att radio moskva godkänt ett uppenbart politiskt budskap. Nej, det är inte överraskande, vi lever i en Pravdavärld, men jag vill inte bli påmind om det hela tiden. Dö omoralisk schlagerfestival kan väl få vara bara det.