Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2017-02-25, 19:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Översättningen från engelska till spanska och sedan till svenska bör väl kosta skattebetalarna i Ecuador och Sverige över 100 000 kr. Man kan undra hur mycket sämre det skulle blivit om någon översättare bara läst igenom dessa 500 sidor och spelat in det liksom i en ljudbok på svenska.

MN kunde sedan lyssnat på detta och sedan bett översättaren kolla extra på det som kan inverka på kommande beslut och skriva ut det som var speciellt intressant på svenska. Det borde väl vara högst cirka 20 sidor som skulle behövts som beslutsunderlag liksom i de andra förhörsprotokollen som hör till detta ärende.

Skulle inte detta kunnat klarats av på 1 månad?
Det kostar mycket mer än 100 000 och frågan är varifrån de fick alla ord.

En normalsida innehåller ungefär 500 ord.
Totalt blir det 500 sidor x 500 ord = 250 000 ord.

Priset per översatt ord ligger knappast under 2 kr, mer troligt är att översättningen kostar minst 3 kr per ord.
Alltså kostar en översättning 500 000 - 750 000 kr.

Om Sverige också ska betala översättningen från engelska till spanska så blir det dubbelt så mycket.

Hur fick de ihop så många ord? Det är ungefär som en normalstor roman på många hundra sidor.

Som jämförelse kan man undra om det är möjligt att prata/diktera en hel roman på två dagar?
Det verkar rätt svårt, även om man pratar oavbrutet.

Det är lätt att förstå varför det inte finns pengar och resurser till att utreda riktiga våldtäkter när så mycket pengar kastas bort på det här fallet.
Citera
2017-02-25, 19:44
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Att det ska ta så lång tid är löjeveckande. Att det handlar om många sidor är pga det är ett riktigt förhör och alla inblandades åsikter anges. Inte som i de svenska "kvalitets" förhören på några sidor efterskriven text.
Jag förstår inte vad du menar med det jag har gjort om till fetstil.

Vilka inblandade?

Det enda som borde vara intressant för att de svenska åklagarna ska kunna ta ett beslut är att översätta förhöret med JA. Det borde kunna göras direkt från engelskan.

Eller menar du att de spanska myndigheterna också vill få alla tidigare vittnesförhör översatta till spanska?
Citera
2017-02-25, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag förstår inte vad du menar med det jag har gjort om till fetstil.

Vilka inblandade?

Det enda som borde vara intressant för att de svenska åklagarna ska kunna ta ett beslut är att översätta förhöret med JA. Det borde kunna göras direkt från engelskan.

Eller menar du att de spanska myndigheterna också vill få alla tidigare vittnesförhör översatta till spanska?

Lite väl bråttom. Jag menar att under forhoret så yttrade sig åklagare, advokater, andra inblandade förutom JA. Alllt som sagts har troligen oversatts. Fast 500 sidor är imponerande.

Jag råkade också skriva att svenska datumangivelser varit palitliga. Detta stammer givetvis inte utan menade opålitliga.
Citera
2017-02-25, 21:49
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Lite väl bråttom. Jag menar att under forhoret så yttrade sig åklagare, advokater, andra inblandade förutom JA. Alllt som sagts har troligen oversatts. Fast 500 sidor är imponerande.

Jag råkade också skriva att svenska datumangivelser varit palitliga. Detta stammer givetvis inte utan menade opålitliga.
Ok, då är jag med.

Men nu börjar jag fundera på om förhöret verkligen tog två dagar.
Var de inte klara på kortare tid än beräknat (en dag istället för två?). Eller var det så att de behövde två dagar istället för inbokade tre dagar? Jag kommer inte ihåg exakt.

I alla fall har jag funderat lite till och försöker komma ihåg hur långt manus man behöver skriva inför ett föredrag. Om jag inte minns fel så tar det ungefär 4 minuter att framföra en A4-sida med text. Någon som har erfarenhet av och kan kommentera om detta stämmer?

För att hålla föredrag oavbrutet i en timme behövs det i så fall 15 A4-sidor med text.
Då skulle 500 sidor med text motsvara 33 timmars oavbrutet talande, utan pauser.

Ju mer man funderar på det desto mer orimligt är det med 500 sidor att översätta efter en eller två dagars förhör.
Citera
2017-02-25, 22:36
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ok, då är jag med.

Men nu börjar jag fundera på om förhöret verkligen tog två dagar.
Var de inte klara på kortare tid än beräknat (en dag istället för två?). Eller var det så att de behövde två dagar istället för inbokade tre dagar? Jag kommer inte ihåg exakt.

I alla fall har jag funderat lite till och försöker komma ihåg hur långt manus man behöver skriva inför ett föredrag. Om jag inte minns fel så tar det ungefär 4 minuter att framföra en A4-sida med text. Någon som har erfarenhet av och kan kommentera om detta stämmer?

För att hålla föredrag oavbrutet i en timme behövs det i så fall 15 A4-sidor med text.
Då skulle 500 sidor med text motsvara 33 timmars oavbrutet talande, utan pauser.

Ju mer man funderar på det desto mer orimligt är det med 500 sidor att översätta efter en eller två dagars förhör.

Med tanke på ÅM:s tidigare visade opålitlighet beträffande fakta, så bör vi komma ihåg uppgiften "500 sidor". När allt kommit till ett slut i detta ärende, så borde siffran kunna faktakollas. Då får vi veta om ÅM ännu en gång handskats slarvigt med sanningen. Det skulle inte vara förvånande.
Citera
2017-02-25, 23:45
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Nu vet vi att det är nära 500 sidor från förhöret med Julian i november som ska översättas till svenska. Det ska vara klart någon gång i mars.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6639487

Vad innehåller alla dessa sidor förutom de 19 sidor som Julian skrivit och enl. honom var i stort sett vad han sa under förhöret?

https://justice4assange.com/IMG/pdf/Statement_14-15_Nov_2016.pdf

Märkligt hur man fått ihop 500 sidor. Har man även skrivit ner hur JA betett sig, avbrott av "tidtagaren" etc.? Någon som vet förresten om "tidtagaren" var med eller om någon annan skötte den funktionen under förhöret? En stor del av protokollet kanske fylls upp med kommenterar kring lirkande, lockande och pockande etc. för att få JA att svara på frågorna.

Angående tiden att översätta, man får heller inte glömma bort att det tagit 2 månader mellan förhöret och att Ecuador levererade protokollet till Sverige.

Och om det krävs kompletterande förhör så lär det ta många månader till att få ett sådant till stånd med lockande och pockande, hela proceduren igen med Ecuadors ineffektiva översättningar via spanska och översättning i Sverige etc. Ett halvår till minst om det krävs kompletterande förhör. Detta visar återigen att åklagaren gjorde helt rätt genom att envisas med att förhör med kvalitet skulle ske i Sverige via verkställande av häktningen, om JA inte tagit till schappen in på ambassaden. Ett förhör i Sverige hade tagit ett fåtal dagar och beslut om åtal eller ej hade sannolikt kunnat tas inom några dagar eller möjligen ett par veckor. I stället har vi redan fått vänta i över 6 1/2 år och det lär väl ta mer än så. Är JA ute efter att obstruera tills preskription även inträder för misstänkta våldtäkten 2020? Fullt möjligt.
Citera
2017-02-26, 00:03
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Märkligt hur man fått ihop 500 sidor. Har man även skrivit ner hur JA betett sig, avbrott av "tidtagaren" etc.? Någon som vet förresten om "tidtagaren" var med eller om någon annan skötte den funktionen under förhöret? En stor del av protokollet kanske fylls upp med kommenterar kring lirkande, lockande och pockande etc. för att få JA att svara på frågorna.

Angående tiden att översätta, man får heller inte glömma bort att det tagit 2 månader mellan förhöret och att Ecuador levererade protokollet till Sverige.

Och om det krävs kompletterande förhör så lär det ta många månader till att få ett sådant till stånd med lockande och pockande, hela proceduren igen med Ecuadors ineffektiva översättningar via spanska och översättning i Sverige etc. Ett halvår till minst om det krävs kompletterande förhör. Detta visar återigen att åklagaren gjorde helt rätt genom att envisas med att förhör med kvalitet skulle ske i Sverige via verkställande av häktningen, om JA inte tagit till schappen in på ambassaden. Ett förhör i Sverige hade tagit ett fåtal dagar och beslut om åtal eller ej hade sannolikt kunnat tas inom några dagar eller möjligen ett par veckor. I stället har vi redan fått vänta i över 6 1/2 år och det lär väl ta mer än så. Är JA ute efter att obstruera tills preskription även inträder för misstänkta våldtäkten 2020? Fullt möjligt.

Precis, om man optimerar mot förhalning, som MN med gelikar hela tiden gjort, så blir detta resultatet. Surprise
Citera
2017-02-26, 00:18
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Precis, om man optimerar mot förhalning, som MN med gelikar hela tiden gjort, så blir detta resultatet. Surprise

Den enda part som gynnas av och idkar ymnig obstruktion är JA.
Citera
2017-02-26, 01:14
Medlem
Citat:

Aaaaaaah, så det är därför som Marianne Ny, istället för att förhöra, medvetet hellre låtit tiden rinna iväg mot preskription. Hon vill helt enkelt gynna Assange eftersom han trivs så himla bra på Ecuadors ambassad.

Fan, vilken underbar helt random teori.

Det kan ju inte vara så att Assange skulle tycka att det vore bra om den svenska brottsutredningen nådde ett avslut.

Näääääääääääämen va fan, då tar ju det roliga slut.

Det förstår ju vem som helst att... får man ett gratis hotellrum på en faschionabel adress i London så vill man ju inte sumpa det. Då vill man ju utnyttja det... gärna ända fram till år 2020... helst ännu längre.

Att vara fri att gå ut på stan eller fri att resa runt i världen är sååå överskattat när man tänker efter. Skönare då att sitta inne på sitt gratis hotellrum med gratis internet. Han har ju löpband också.

Jättesmart!

...men alltså seriöst.
Citera
2017-02-26, 03:43
Medlem
Citat:

Det är fascinerande att du inte har en tillstymmelse till skamkänslor. Är det inte rent ljug så handlar det om fantasifulla spekulationer. 4000 sidor och EN riktig faktauppgift (spekulation som gått hem). Vi behöver inte leta speciellt hårt för att hitta obstruktion av MN vilket redovisats ett otal gånnger i tråden. Däremot så har inte jag, inte någon annan helller i tråden, dvs inte ens du sett någon obstruktion från JA's sida. Hade så varit fallet så kan vi vara ganska övertygade om att DU redovisat detta med fakta. Något som vi båda och alla andra vet att du inte gjort. Läser man vad du skriver så skäms man över att tillhöra människosläktet.
Citera
2017-02-26, 03:51
Medlem
Citat:

Det har enligt ÅM tagit EXAKT 7 veckor. Eftersom vi har facit av ÅM's och MN's tidigare tidsangivelser som varit helt stolliga så är 5 veckor en betydligt sannolikare tid. Man skulle kunna gissa att det handlar om 250 sidor på spanska och 250 sidor på Engelska med samma innehåll och man översätter båda. På ett eller annat sätt så är nog 500 sidor helt uppåt väggarna.

Citat:

Du har ju redan erkänt att påståendet om obstruktion är påhittat från dina fantasier. Slut tramsa och kom med något seriöst!
Citera
2017-02-26, 04:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ett förhör i Sverige hade tagit ett fåtal dagar och beslut om åtal eller ej hade sannolikt kunnat tas inom några dagar eller möjligen ett par veckor.

Under Finnés ledning så tog det bara tio dagar (sjätte arbetsdagen efter kvinnornas anmälan) innan förhör hölls, och detta förhör var avklarat på runt en timme. JA anlände till förhöret och gick därifrån som en fri man. Det slösades inga orimliga resurser. Två dagar senare tog Marianne över och då började hennes förhalningstaktik och skamliga resursslöseri som fortsätter än i dag.

Marianne är helt klart för inkompetent för att hantera situationen, ja till och med för inkompetent att inse graden av sin egen inkompetens. För det krävs en viss kompetens ...

Och din hyllning till inkompetensen fortsätter i inlägg efter inlägg. Vad får dig att tro att Marianne hade kunnat bete sig kompetent bara hon hade fått den misstänkte på svensk mark? Det är inget annat än futilt önsketänkande från din sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in