2017-02-25, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ni är många som vill ha den här typen av bostäder, så ni lär få ihop en bra slant.

Vad är problemet?

Nej, det finns inte tillräckligt många som är beredda att lägga pengar på något som politiker har ansvar för. Dessutom har du noll förståelse vad som krävs för bygglov. Det är inte bara köpa mark (som sällan finns i attraktiva områden) och sedan bygga vad man vill.
Jag personligen förespråkar ingen av modellerna, jag bara påpekar sandlådenivån i dina argument.
Citera
2017-02-25, 19:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Nej, det finns inte tillräckligt många som är beredda att lägga pengar på något som politiker har ansvar för.

Vadå något som politikerna har ansvar för, du är väl vuxen och kan agera själv eller?
Citera
2017-02-25, 19:17
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
För femtioelfte gången: Ni behöver inte bygga själva. Ni behöver bara ta av era egna pengar och ge någon kunnig uppgiften att bygga non profit-hyresrätter.

Varför har ni inte redan gjort detta?

har du något projekt där jag kan investera med 3.5-4 % direktavkastning på hyresrätter? Jag kommer hålla ögonen öppna (efter bobubblan kraschat)
Citera
2017-02-25, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vadå något som politikerna har ansvar för, du är väl vuxen och kan agera själv eller?

Ja, men jag betalar skatt för att viktiga samhällsfunktioner skall fungera. Bostäder är en av dem. Politiker är ansvariga, och har bra betalt för att vara det.

Opererar du på dig själv också? Är du din egen polis? Lärare åt dina barn?

Vi bor inte, hör och häpna, i en nomadöken där alla får reda sig själv.
Citera
2017-02-25, 19:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja, men jag betalar skatt för att viktiga samhällsfunktioner skall fungera. Bostäder är en av dem. Politiker är ansvariga, och har bra betalt för att vara det.

Opererar du på dig själv också? Är du din egen polis? Lärare åt dina barn?

Vi bor inte, hör och häpna, i en nomadöken där alla får reda sig själv.

Nej det finns ingen lag som säger att endast staten får ordna bostäder. Om du inte känner till det finns det andra livsnödvändiga saker som privata aktörer ordnar också, mat tex.
Citera
2017-02-25, 19:24
Medlem
Citat:
Nej det finns ingen lag som säger att endast staten får ordna bostäder. Om du inte känner till det finns det andra livsnödvändiga saker som privata aktörer ordnar också, mat tex.

Det krävs inte lag för att visst ansvar ska ligga på politiker, det ansvar som åligger politiker är precis det folket i demokratin vill. All makt utgår från folket, och bostadsfrågan är för många viktig.
Finns mycket vi tar som självklarheter som saknar lagstöd.
Citera
2017-02-25, 19:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det krävs inte lag för att visst ansvar ska ligga på politiker, det ansvar som åligger politiker är precis det folket i demokratin vill. All makt utgår från folket, och bostadsfrågan är för många viktig.
Finns mycket vi tar som självklarheter som saknar lagstöd.

Så exakt vad är det som gör att du anser att ansvaret för bostäder ligger på politikerna?

Anser du att även ansvaret för mat bör ligga på politikerna, om inte varför tycker du annorlunda där?

Varför anser du att politiker ska ha ansvar för något som är viktigt när de är så dåliga på att hantera saker?
Citera
2017-02-25, 19:35
Medlem
Citat:
Så exakt vad är det som gör att du anser att ansvaret för bostäder ligger på politikerna?

Anser du att även ansvaret för mat bör ligga på politikerna, om inte varför tycker du annorlunda där?

Varför anser du att politiker ska ha ansvar för något som är viktigt när de är så dåliga på att hantera saker?

Det gör jag ej, som jag skrivit ovan tar jag ej ställning i detta, menar bara att det finns folk som tycker att det bör vara så. Vidare tycker jag argument som "gillar du det inte, så fixa det själv" är värdelösa i ett modernt samhälle då det i många fall är en omöjlighet.

Ansvaret för marknadshyrors vara eller icke vara ligger på politikerna, vare sig du vill det eller ej.
Citera
2017-02-25, 19:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det gör jag ej, som jag skrivit ovan tar jag ej ställning i detta, menar bara att det finns folk som tycker att det bör vara så. Vidare tycker jag argument som "gillar du det inte, så fixa det själv" är värdelösa i ett modernt samhälle då det i många fall är en omöjlighet.

Ansvaret för marknadshyrors vara eller icke vara ligger på politikerna, vare sig du vill det eller ej.

Du skrev att politikerna är ansvariga så visst tog du ställning, men du klarar inte av att svara på de frågor jag ställde.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-02-25 kl. 19:42.
Citera
2017-02-25, 22:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej, det finns inte tillräckligt många som är beredda att lägga pengar på något som politiker har ansvar för.

Varför skulle politiker ha ansvar för något som 99% av befolkningen klarar av att ordna själv?

Snarare är det väl ansvar för den % som inte lyckas ordna bostad. Och det är inte det lättaste om det ska vara hyresreglerat.

Citat:
Dessutom har du noll förståelse vad som krävs för bygglov. Det är inte bara köpa mark (som sällan finns i attraktiva områden) och sedan bygga vad man vill.

Allt sånt ordnar er leverantör med. Ni behöver bara hosta upp stålarna.

Citat:
Jag personligen förespråkar ingen av modellerna, jag bara påpekar sandlådenivån i dina argument.
varför skulle det vara "sandlåda"?

Vill man ha en hyresrätt så går det att få tag på ganska lätt även i bostadsbristens mecka: Stockholm.

Har själv en inflyttad bekant som fick en sprillans ny hyresrätt med väldigt kort kötid. Inte gratis naturligtvis, men betydligt billigare än andrahandsträsket.

Detta ordnar man enklast genom att skaffa sig ett jobb. Att alla bostadslösa utan jobb ska bo i nya hyresrätter är en utopi.
Citera
2017-02-26, 00:42
Medlem
Citat:
Nej, det finns inte tillräckligt många som är beredda att lägga pengar på något som politiker har ansvar för. Dessutom har du noll förståelse vad som krävs för bygglov. Det är inte bara köpa mark (som sällan finns i attraktiva områden) och sedan bygga vad man vill.

1. Ju mindre ansvar politikerna har för bostäder, desto mindre problem finns. Bostadsproblem är något som politikerna skapat helt på egen hand.

2. Inte särskilt mycket, det krävs en ritning och en markundersökning. Lätt som en plätt.

3. Det finns några sådana områden kvar där det är på det viset. Men det är sällan mark till salu där liksom att det är dyrt och personer som bor i sådana områden extremt ofta är negativa till politiska byggnader eftersom politiker typ försökt stjäla mark i en närmare 100-150 årig tradition.

4. 1874 års byggnadsstadga var väldigt attraktiv ur de flestas synvinklar. Idag verkar politikerna mest pyssla med att hantera det byggpolitiska krånglet efter "borgarrådet Leo", liberalerna och Palme. Hade de låtit 1874 års system ligga kvar med utveckling så hade vi idag haft ett flexibelt system att arbeta med. Man kan finna anledningen till dagens PBL just i att Konungen inte ville skriva på politiska expropriationer på 1900-talet och att väldigt få tyckte att arkitektur enligt borgarrådet Leo:s diktat var något positivt. Sedan blev ju Sverige fällt i Europadomstolen också. Tänk om EU visste hur det egentligen ser ut bakom kartorna..... för att inte säga tänk om medborgarna visste.
Citera
2017-02-26, 03:08
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Att alla bostadslösa utan jobb ska bo i nya hyresrätter är en utopi.

¨Det är ju det du vill, genom att fattiga ska få feta bostadsbidrag av skattebetalarna så hyresvärdar kan göra enorma vinster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in