Citat:
Ursprungligen postat av
subutex1
Det är väl så att M nu närmar sig eller ligger på den punkt där de låg innan Reinfeldt med sitt nyspråk duperade till sig S-väljare 2006. Nu efter senaste utspelet blev man av med de sista "öppna hjärtan"-väljarna. Så ett naturligt läge för de kommer vara mellan 14-19 % max. I princip samtliga SD-väljare minus max 4-5 % är gamla Sossar från tiden innan 2006, som passerat dit via Moderaterna.
C har samlat samtliga borgerliga väljare som fortsatt är "öppna hjärtan" + besvikna miljöpartister.
De kan nog ev toppa på 10-12 % så länge de inte deltar i något samarbete. I en regering kommer de få ge vika vem de än ger sig in med och drabbas då av samma svek som drabbat mp.
V verkar ligga stabilt där de ligger. Kan nog dra till sig några få procent från S som är missnöjda.
KD har sin kärntrupp kvar. De frikyrkokristna. Partiet med störst möjlighet tillsammans med mp att falla ur vid nästa val. Fp är svårbedömda men känns dömda att ligga mellan 4-6 %.
Om fortsatta utvecklingen i samhället puttrar på som nu tippar jag 2018 års resultat så här:
SD - 26%
S - 23 %
M - 18 %
C - 10 %
V - 8 %
FP - 6 %
MP - 4 %
KD - 3 %
FI - 2 %
Regering?? Mycket svårt. Flera tänkbara scenarior: Tror inte M ger sig in med ett tvåpartisamarbete med SD i ett sådant underläge mot dessa. Vare sig allians eller s+v+mp kommer våga släppa fram varandra enligt dö-modell. (Om de har någon självbevarelsedrift kvar).
Återstår: Alt. 1: S+M - med passivt stöd av C + Fp samt vissa eftergifter till dessa. Möjligen till V + mp i enstaka frågor. = Total isolering av SD. Riskabelt? Ja, om man inte tillsammans lägger fram ett relativt stramt paket gällande invandringspolitiken som åtminstone i någon mån är mer stram än idag.
Alt. 2: S+C+FP med passivt stöd av M samt med motsvarande överrenskommelse gällande invandringsproblematiken. Frågan är om C skulle klara att kompromissa så mycket som krävs?
Stort frågetecken också gällande S, klarar de att hålla borta sina relativister från inflytande?
Alt. 3: Ensam S-regering med hoppande majoriteter ?? Tveksamt men inte omöjligt? Om övriga partier fortsatt inte vill ge SD inflytande.
Alt. 4: Alliansen: (Det som är kvar med passivt SD-stöd.) Kommer kräva eftergifter som kostar
hårt på flera inblandade.
Alt. 5: S som ensamma i regeringen med passivt stöd av SD förutom en rejäl uppgörelse i invandringsfrågan: Helt orealistiskt men kanske det bästa alternativet? Många S-väljare skulle inte vara missnöjda men svårt internt i partiet. Då måste den mer traditionella falangen ta kommandot helt och hållet.
---------
Ovan gäller ej om perioden fram till valet blir mer kaotisk. Obs: orkade inte räkna om för att kd hamnade utanför. Tror dock inte det skulle gjort någon avgörande skillnad för mina spekulationer.
Har jag rätt?
En del kloka tankar där men S+M kan vi glömma direkt. Varken sossarnas eller moderaternas väljare skulle acceptera det vilket skulle straffa båda partierna alltför hårt.
När mittenpartierna har samarbetat med sossarna tidigare har de också straffats för det så jag tror inte de är pigga på det. L kan mycket väl åka ut efter ett sådant samarbete om de inte åker ut redan i nästa val. C å andra sidan seglar upp nu av de skäl du nämner och de trivs bäst i opposition.
S ensamt är ingen omöjlighet men då får de inte hamna så lågt som 23%.
Alliansen får väl betraktas som upplöst redan, åtminstone efter moderaternas strategival att närma sig SD. Detta är väl genomtänkt sedan lång tid tillbaks och de svänger inte en gång till bara för att de tappar nu. C tjänar på detta som nämnts så de kommer hålla fast vid sitt avstånd mot SD och därmed också M. L och KD är för obetydliga för att ens nämnas.
Det enda realistiska alternativet som jag ser det är SD+M. Ett sådant samarbete, kommer knappast att fällas av C. För då måste C bekänna färg och ingå i någon regering vilket de har allt att förlora på, oavsett om det är med S eller M.