2017-02-23, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Sentios februarimätning utförd mellan 16 - 20/2 1000 personer tillfrågades varav 716 uppgav partipreferenser.

Moderaterna 16,7 (18,4)
Liberalerna 4,6 (5,5)
Centerpartiet 10,7 (8,9)
Kristdemokraterna 3,0 (3,9)

Socialdemokraterna 23,2 (21,8)
Vänsterpartiet 8,2 (9,1)
Miljöpartiet 3,6 (5,4)

Sverigedemokraterna 26,9 (22,3)

Fi 1,7 (3,0)
Piratpartiet 0,7 (1,0)

S+V+MP 35,0% (-1,3)
M+C+L+KD 35,0% (-1,7)

http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/

Hmm: Mp och Kd ut... Kan någon därute ställa upp och räkna ut en mandatfördelning med de förutsättningarna?

Det vore spelteoretiskt intressant....
2017-02-23, 19:38
Medlem
Det är ju absurda skillnader i mätningarna idag..

Bisarrt.
SVT säger ju just nu att Centern är den stora vinnaren?
2017-02-23, 19:43
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
(%)

M 16,7
L 4,6
CP 10,7
S 23,2
V 8,2
SD 26,9

Summa 90,3 % vilka delar på riksdagens 349 mandat

Mandat (utan hänsyn till verklighetens bristande funktion av utjämningsmandat):

M = 16,7/90,3 * 349 = 64
L = 18
CP = 41
S = 90
V = 32
SD = 104

Ser ingen stabil majoritetsregering där.
2017-02-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
Det är ju absurda skillnader i mätningarna idag..

Bisarrt.
SVT säger ju just nu att Centern är den stora vinnaren?

1. Snarare bizarra skillnader. Men man ska veta att mycket är arrangerat för att påverka M.
1.1. Vissa vill smiska Batra för hennes Sd-utspel. Något avtal tickar i bakgrunden.
1.2. Vissa vill smiska Batra till ett högre tempo och offensiv. Ifall ponerar att M underskattas så kommer Batra att se bättre ut ifall hon håller sig kvar till valet och utvecklas ifall hon vinner valet och lyckas skapa ett regeringsunderlag.
1.3. Vissa vill skrämma upp M:s inre opposition, vilken alltid brukar börjar stöka vid 20 och leta efter ny partiledare vid 18. Efter Odenbergs DN-maskirovka har vissa slutsatser dragits.
1.4. Vissa andra vill skapa en M opposition eftersom det idag egentligen inte finns någon organiserad sådan....
1.5. Vissa känner ren skräck för att Batra ska avsättas i en palatskupp och vill helt enkelt skrämma oppositionen liksom kontrollera efterträdaren eller vem det nu blir.

2. Annie valdes för att göra partiet större. Ett mycket bra val enligt mitt tycke. (vill minnas att det var jag som övertygade C om att välja henne över resten av de trugande och att det var så oväntat att hennes universitet glömt ge henne examen...).

3. När det gäller politikens svarta hästar får man nog vänta på rösträkningen innan man vet om de har 16, 18, 24, 25, 26 eller 30%.
2017-02-23, 23:09
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Hmm: Mp och Kd ut... Kan någon därute ställa upp och räkna ut en mandatfördelning med de förutsättningarna?

Det vore spelteoretiskt intressant....

Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
(%)

M 16,7
L 4,6
CP 10,7
S 23,2
V 8,2
SD 26,9

Summa 90,3 % vilka delar på riksdagens 349 mandat

Mandat (utan hänsyn till verklighetens bristande funktion av utjämningsmandat):

M = 16,7/90,3 * 349 = 64
L = 18
CP = 41
S = 90
V = 32
SD = 104

Ser ingen stabil majoritetsregering där.

Nej, inte ens om SD och M samarbetar så fungerar det. I så fall krävs att M bildar regering med minst C eller L och får stöd av SD utanför regeringen. Skulle L och/eller C klara av det? Hur skulle det gå med deras väljarstöd om detta tydliggörs före valet?

Samtidigt så kan givetvis inte S regera enbart med stöd av VPK heller, och S + L + C klarar sig inte utan stöd från VPK - som nog ogärna stödjer två borgerliga partier. Som upplagt för svaga regeringar, regeringskriser och turbulens.

Valmyndigheten tillhandahåller för en valsimulator där den hugade kan mata in, t ex dagens, uppgifter och få se hur mandatfördelningen skulle se ut. Det går även att ta hänsyn till utjämningsmandat om man ids mata in förutsättningarna, men det kan man för enkelhetens skull låta bli.
2017-02-23, 23:13
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Valmyndigheten tillhandahåller för en valsimulator där den hugade kan mata in, t ex dagens, uppgifter och få se hur mandatfördelningen skulle se ut. Det går även att ta hänsyn till utjämningsmandat om man ids mata in förutsättningarna, men det kan man för enkelhetens skull låta bli.
Den enkla versionen är väl försvunnen? Hittar bara den krångliga med de regler som gäller för 2018 års val (och framåt).
2017-02-23, 23:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Den enkla versionen är väl försvunnen? Hittar bara den krångliga med de regler som gäller för 2018 års val (och framåt).

Ja, så är det nog. Man har gjort vissa modifikationer i mandatfördelningen, men det är främst valet 2018 som vi diskuterar.
2017-02-24, 00:00
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
... men det är främst valet 2018 som vi diskuterar.
Jo, det är jag med på - men om jag inte missat något måste man väl fylla i alla detaljer i den nya valsimulatorn? Den förra var mycket bättre.
2017-02-24, 00:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Jo, det är jag med på - men om jag inte missat något måste man väl fylla i alla detaljer i den nya valsimulatorn? Den förra var mycket bättre.

Ja, så är det och så var det. Oklart varför de bytte. Den förenklade kunde ha behållits som alternativ.
2017-02-24, 00:21
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Nej, inte ens om SD och M samarbetar så fungerar det.
Så du tror på S+C+L+V ? För det är vad som krävs om valresultatet ser ut som Sentiomätningen för att stoppa SD+M.
2017-02-24, 00:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Så du tror på S+C+L+V ? För det är vad som krävs om valresultatet ser ut som Sentiomätningen för att stoppa SD+M.

Nej, det var ett hypotetiskt resonemang. I nuläget tror jag just inte på något alls. Det är litet för långt kvar till valet. Men jag är övertygad om att partierna, främst S och M, har något planerat för att ta initiativet, och att S går dåligt ett drygt år före ett val är naturligt, men vilken betydelse det får återstår att se.

Av de olika tänkbara regeringsalternativen torde S+C+L+V vara ett av de mindre troliga. Men man skulle kunna tänka sig - givet att valresultatet påminner om dagens OU - en regering S+C+L med någon form av stöd av V. Men det är mycket som kan hända, och det är inte säkert att MP och/eller KD åker ut.
2017-02-24, 01:00
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Nej, det var ett hypotetiskt resonemang. I nuläget tror jag just inte på något alls. Det är litet för långt kvar till valet. Men jag är övertygad om att partierna, främst S och M, har något planerat för att ta initiativet, och att S går dåligt ett drygt år före ett val är naturligt, men vilken betydelse det får återstår att se.

Av de olika tänkbara regeringsalternativen torde S+C+L+V vara ett av de mindre troliga. Men man skulle kunna tänka sig - givet att valresultatet påminner om dagens OU - en regering S+C+L med någon form av stöd av V. Men det är mycket som kan hända, och det är inte säkert att MP och/eller KD åker ut.

S och M bildar inte regering tillsammans, öppet alltså (då DÖ i högsta grad lever). S och M har SD att förhålla sig till.
V kommer inte stödja en regering med C i regeringsunderlaget.

Den av S eller M som lyfter på luren till SD på riktigt kommer förmodligen inneha regeringsmakten i decennier.
Småpartierna KD, MP och L är i princip helt ointressanta och ställer bara till krångel. V är för extrema för någon.
Jag tror inte heller att KD OCH MP ryker 2018. Men någon av dom är väldigt sannolikt.

Hur som så är det som du säger långt till val. Själv hoppas jag på ett SD på uppåt 30%. Det blir intressant inför regeringsbildningen. Om inte annat behövs det om inte Sverige som vi minns det (40+arna i alla fall) och svenskarna som etnisk grupp skall vara ett minne blott.
Detta då de traditionella partierna uppvisat och uppvisar en formidabel oförmåga att hantera vad de ställt och ställer till med. Mer av samma som senaste 30 åren fungerar inte.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2017-02-24 kl. 01:03.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in