2017-02-24, 18:18
Medlem
FlashyBears avatar
Nu blir det riktigt roligt att följa opinionen. Förutom SD/Trump är utvecklingen av M:s stöd är intressant. Bara igår trodde jag att minskningen är tillfällig, men efter senaste utspel av S
Citat:
- ökade krav i skolan
- stopp för tiggeriet
- hårdare tag mot brottslingar
- ansvarsfull flyktingpolitik
- alla ska jobba
är jag inte längre så säker. M kommer att pressas från alla håll nu.

Både S och M har förtroende problem, men det var M som "startade" det och S som "försöker" åtgärda det.

Jag tror på att <20% är "nya" Moderaternas nya nivå
Och om S leverera "förbjuda fattigdom"..
2017-02-24, 18:20
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Har du kollat det med en valsimulator så att du vet det? Normalt sett brukar man säga att stora partier gynnas vid mandatfördelning och med dessa siffror är SD och M två stora partier som tillsammans får över 50% av rösterna.

Det behöver man inte. M + SD < 90,3 % / 2 (den andel av rösterna som går till partier som kommer in i riksdagen). Enskilda mandat hit eller dit kan inte påverka detta. Det är några procentenheter som saknas, alt att KD kommer in.
2017-02-24, 18:55
Medlem
ojhos avatar
Sammanställde moderaternas tapp i olika OI, i procent av tidigare stöd(förra mätningen):

Institut Tapp Ber. i %
Demoskop 5,8 5,8/24,3 24
Sifo 2,1 2,1/21,9 10
Inizio 1,5 1,5/21,3 7
Yougov 4,4 4,4/21,4 21
Novus 3,3 3,3/22,4 15
Ipsos 3 3/23 13
Sentio 1,7 1,7/18,4 9

Si, In och Se skulle kunna ses som normala fluktuationer/brus, men den sammanlagda bilden är tydlig, speciellt när Y och D visar de största tappen. Knappast koordinerat om man inte går så djupt in i konspiracismerna att allt är riggat, och då är knappast tråden intressant i alla fall.
Senast redigerad av ojho 2017-02-24 kl. 19:00.
2017-02-24, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nej, inte ens om SD och M samarbetar så fungerar det. I så fall krävs att M bildar regering med minst C eller L och får stöd av SD utanför regeringen. Skulle L och/eller C klara av det? Hur skulle det gå med deras väljarstöd om detta tydliggörs före valet?

Samtidigt så kan givetvis inte S regera enbart med stöd av VPK heller, och S + L + C klarar sig inte utan stöd från VPK - som nog ogärna stödjer två borgerliga partier. Som upplagt för svaga regeringar, regeringskriser och turbulens.

Valmyndigheten tillhandahåller för en valsimulator där den hugade kan mata in, t ex dagens, uppgifter och få se hur mandatfördelningen skulle se ut. Det går även att ta hänsyn till utjämningsmandat om man ids mata in förutsättningarna, men det kan man för enkelhetens skull låta bli.

Jag meckade lite med den där valsimulatorn utan att bli klok på den. Jag tror man kan få några mandats fel hit och dit jämfört med att räkna mandatfördelningen strikt enligt procenten.

Hursomhaver: Sveriges Socialdemokratiska Arbetarparti har tappat stora delar av sina kärnväljare till Sd. Fan vet om man i längden klarar av att köra nuvarande stenhårda linje.

Och de måste fatta att långsiktigt blir belöningen för de partier som för Sverige ut ur 40 års utlänningspolitisk dårskap oerhörd.

Sossarna är en formidabel politisk kraft och de har gjort tunga omprövningar förut.

En framsträckt näve till Jimmie och de har all majoritet de behöver för fyra års tuff saneringspolitik.
2017-02-24, 19:32
Medlem
ojhos avatar
M -> C är i princip det enda som hänt på ett år: http://pollofpolls.se/poll_img/grid.svg

Det är en rejäl skjuts på slutet på M:s och C:s kurvor, men M har fallit i ett halvår och C ökat i ett år. Att migration/SD varit avgörande i den sista tidens ras är givet och antagligen är det en delförklaring även på ett års sikt. Det är möjligt att skillnaden i syn på skatter/"vinster i välfärden" också påverkar, där AKB varit "försiktig" medan Lööf profilerat sig. Detta utöver mediala silkesvantar och personlighet.

Jag tror att det är bra att kvarvarande utopiskt sinnade samlas i C. Det är inte ovanligt att vissa väljer att leva kvar i ett fallet paradigm, ungefär som övervintrade kommunistpartier i forna östblocket. Bättre då att skiljelinjen ligger mellan partierna än inom dem.

C har inget svar på hur samhället ska fungera med ännu högre migrationsbelastning än i dagsläget och ingen realistisk väg till makten. S profilerar sig som SD-light inför sin partikongress och skulle ha lättare att samarbeta med M på det ekonomiska planet. Småpartierna är just små partier där bara C-L-MP skulle kunna samarbeta. Om Lööf skulle få AKB att begå harakiri genom att lägga sig platt för C:s migrationspolitik skulle halva det moderata väljarstödet hoppa till SD, varför en alliansregering skulle bli än mer omöjlig än idag. Och ju mer kaxiga C blir, desto större anledning för S och M att börja slå tillbaka.
2017-02-24, 21:10
Medlem
subutex1s avatar
Det är väl så att M nu närmar sig eller ligger på den punkt där de låg innan Reinfeldt med sitt nyspråk duperade till sig S-väljare 2006. Nu efter senaste utspelet blev man av med de sista "öppna hjärtan"-väljarna. Så ett naturligt läge för de kommer vara mellan 14-19 % max. I princip samtliga SD-väljare minus max 4-5 % är gamla Sossar från tiden innan 2006, som passerat dit via Moderaterna.

C har samlat samtliga borgerliga väljare som fortsatt är "öppna hjärtan" + besvikna miljöpartister.
De kan nog ev toppa på 10-12 % så länge de inte deltar i något samarbete. I en regering kommer de få ge vika vem de än ger sig in med och drabbas då av samma svek som drabbat mp.

V verkar ligga stabilt där de ligger. Kan nog dra till sig några få procent från S som är missnöjda.

KD har sin kärntrupp kvar. De frikyrkokristna. Partiet med störst möjlighet tillsammans med mp att falla ur vid nästa val. Fp är svårbedömda men känns dömda att ligga mellan 4-6 %.

Om fortsatta utvecklingen i samhället puttrar på som nu tippar jag 2018 års resultat så här:

SD - 26%

S - 23 %

M - 18 %

C - 10 %

V - 8 %

FP - 6 %

MP - 4 %

KD - 3 %

FI - 2 %

Regering?? Mycket svårt. Flera tänkbara scenarior: Tror inte M ger sig in med ett tvåpartisamarbete med SD i ett sådant underläge mot dessa. Vare sig allians eller s+v+mp kommer våga släppa fram varandra enligt dö-modell. (Om de har någon självbevarelsedrift kvar).

Återstår: Alt. 1: S+M - med passivt stöd av C + Fp samt vissa eftergifter till dessa. Möjligen till V + mp i enstaka frågor. = Total isolering av SD. Riskabelt? Ja, om man inte tillsammans lägger fram ett relativt stramt paket gällande invandringspolitiken som åtminstone i någon mån är mer stram än idag.

Alt. 2: S+C+FP med passivt stöd av M samt med motsvarande överrenskommelse gällande invandringsproblematiken. Frågan är om C skulle klara att kompromissa så mycket som krävs?

Stort frågetecken också gällande S, klarar de att hålla borta sina relativister från inflytande?

Alt. 3: Ensam S-regering med hoppande majoriteter ?? Tveksamt men inte omöjligt? Om övriga partier fortsatt inte vill ge SD inflytande.

Alt. 4: Alliansen: (Det som är kvar med passivt SD-stöd.) Kommer kräva eftergifter som kostar
hårt på flera inblandade.

Alt. 5: S som ensamma i regeringen med passivt stöd av SD förutom en rejäl uppgörelse i invandringsfrågan: Helt orealistiskt men kanske det bästa alternativet? Många S-väljare skulle inte vara missnöjda men svårt internt i partiet. Då måste den mer traditionella falangen ta kommandot helt och hållet.
---------
Ovan gäller ej om perioden fram till valet blir mer kaotisk. Obs: orkade inte räkna om för att kd hamnade utanför. Tror dock inte det skulle gjort någon avgörande skillnad för mina spekulationer.

Har jag rätt?
2017-02-24, 21:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Jag meckade lite med den där valsimulatorn utan att bli klok på den. Jag tror man kan få några mandats fel hit och dit jämfört med att räkna mandatfördelningen strikt enligt procenten.

Hursomhaver: Sveriges Socialdemokratiska Arbetarparti har tappat stora delar av sina kärnväljare till Sd. Fan vet om man i längden klarar av att köra nuvarande stenhårda linje.

Och de måste fatta att långsiktigt blir belöningen för de partier som för Sverige ut ur 40 års utlänningspolitisk dårskap oerhörd.

Sossarna är en formidabel politisk kraft och de har gjort tunga omprövningar förut.

En framsträckt näve till Jimmie och de har all majoritet de behöver för fyra års tuff saneringspolitik.

Det tycks som att man inom S partiledning är på väg i en sådan riktning, efter hur man uttrycker sig inför partikongressen.
https://www.svd.se/s-utspel-skapar-sprickor-i-det-rodgrona-samarbetet/om/sverige

Nu har emellertid Löfven använt tämligen fula ord om SD, som dels kommer att bli svåra att backa från, dels svåra för SD att förlåta, och däri finns förstås också ett en nedärvd motvilja mot Måna Sahlins parti, som många SD-sympatisörer aktivt har lämnat.

Vi får väl se, och framför allt får vi se efter valet. Om det inte blir regeringskris med MP - och VPK - så är det nog först efter nästa riksdagsval som en sådan omprövning skulle kunna vara möjlig.
2017-02-24, 22:14
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subutex1
Det är väl så att M nu närmar sig eller ligger på den punkt där de låg innan Reinfeldt med sitt nyspråk duperade till sig S-väljare 2006. Nu efter senaste utspelet blev man av med de sista "öppna hjärtan"-väljarna. Så ett naturligt läge för de kommer vara mellan 14-19 % max. I princip samtliga SD-väljare minus max 4-5 % är gamla Sossar från tiden innan 2006, som passerat dit via Moderaterna.

C har samlat samtliga borgerliga väljare som fortsatt är "öppna hjärtan" + besvikna miljöpartister.
De kan nog ev toppa på 10-12 % så länge de inte deltar i något samarbete. I en regering kommer de få ge vika vem de än ger sig in med och drabbas då av samma svek som drabbat mp.

V verkar ligga stabilt där de ligger. Kan nog dra till sig några få procent från S som är missnöjda.

KD har sin kärntrupp kvar. De frikyrkokristna. Partiet med störst möjlighet tillsammans med mp att falla ur vid nästa val. Fp är svårbedömda men känns dömda att ligga mellan 4-6 %.

Om fortsatta utvecklingen i samhället puttrar på som nu tippar jag 2018 års resultat så här:

SD - 26%

S - 23 %

M - 18 %

C - 10 %

V - 8 %

FP - 6 %

MP - 4 %

KD - 3 %

FI - 2 %

Regering?? Mycket svårt. Flera tänkbara scenarior: Tror inte M ger sig in med ett tvåpartisamarbete med SD i ett sådant underläge mot dessa. Vare sig allians eller s+v+mp kommer våga släppa fram varandra enligt dö-modell. (Om de har någon självbevarelsedrift kvar).

Återstår: Alt. 1: S+M - med passivt stöd av C + Fp samt vissa eftergifter till dessa. Möjligen till V + mp i enstaka frågor. = Total isolering av SD. Riskabelt? Ja, om man inte tillsammans lägger fram ett relativt stramt paket gällande invandringspolitiken som åtminstone i någon mån är mer stram än idag.

Alt. 2: S+C+FP med passivt stöd av M samt med motsvarande överrenskommelse gällande invandringsproblematiken. Frågan är om C skulle klara att kompromissa så mycket som krävs?

Stort frågetecken också gällande S, klarar de att hålla borta sina relativister från inflytande?

Alt. 3: Ensam S-regering med hoppande majoriteter ?? Tveksamt men inte omöjligt? Om övriga partier fortsatt inte vill ge SD inflytande.

Alt. 4: Alliansen: (Det som är kvar med passivt SD-stöd.) Kommer kräva eftergifter som kostar

Alt. 5: S som ensamma i regeringen med passivt stöd av SD förutom en rejäl uppgörelse i invandringsfrågan: Helt orealistiskt men kanske det bästa alternativet? Många S-väljare skulle inte vara missnöjda men svårt internt i partiet. Då måste den mer traditionella falangen ta kommandot helt och hållet.
---------
Ovan gäller ej om perioden fram till valet blir mer kaotisk. Obs: orkade inte räkna om för att kd hamnade utanför. Tror dock inte det skulle gjort någon avgörande skillnad för mina spekulationer.

Har jag rätt?
Det där valresultat hade snarare varit ett faktum om det varit val idag. Jag tror dock att du överskattar MP/C/L. Efter att skämsfaktorn för SD(som troligen ligger mellan 4-7% från OU-medlet) tagits bort så tror jag du får skala av dessa procentenheter från dessa tre partier och lägga till dem på SD(och ev någon enstaka procentenhet på M) för att det ska bli korrekt. Om vi utgår från hur det var förra valet då MP och L var överskattade. C bör även dem vara överskattade då vi talar om nytillkomna MP väljare.

Tror snarare något sånt här till valet 2018:

Alliansen:
M: 18.5%
C: 8.5%
L: 4.5%
KD: 3%

Rödgröna + V:
S 24%
MP 3%
V 7.5%

Övriga:
SD 28%
F! 2%
Övr 1%

SD är jag övertygad om att de även i fortsättningen kommer att växa, dock i långsam takt. Jag utesluter inte att de blir större än såhär, men just nu känns 28% rimligt. jag utesluter även inte att L ramlar utanför 4%-spärren.

Möjliga regeringskonstellationer:

SD + M
M + S

Övrig kommentar: Hade ditt utskrivna valresultat blivit verklighet så hade det blivit fruktansvärt svårt att bilda riksdagsmajoritet. Ett mardrömsresultat för SD även om de fördubblar sig i storlek. Inte ens S + M hade kunnat bilda majoritetsregering. Väldigt många partier från vänster och högerskalan skulle behöva kunna enas om en gemensam politik.
Senast redigerad av Mellbergan 2017-02-24 kl. 22:40.
2017-02-24, 22:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

SD - 26%

S - 23 %

M - 18 %

C - 10 %

V - 8 %

FP - 6 %

MP - 4 %

KD - 3 %

FI - 2 %

---------

Har jag rätt?

En del kloka tankar där men S+M kan vi glömma direkt. Varken sossarnas eller moderaternas väljare skulle acceptera det vilket skulle straffa båda partierna alltför hårt.

När mittenpartierna har samarbetat med sossarna tidigare har de också straffats för det så jag tror inte de är pigga på det. L kan mycket väl åka ut efter ett sådant samarbete om de inte åker ut redan i nästa val. C å andra sidan seglar upp nu av de skäl du nämner och de trivs bäst i opposition.

S ensamt är ingen omöjlighet men då får de inte hamna så lågt som 23%.

Alliansen får väl betraktas som upplöst redan, åtminstone efter moderaternas strategival att närma sig SD. Detta är väl genomtänkt sedan lång tid tillbaks och de svänger inte en gång till bara för att de tappar nu. C tjänar på detta som nämnts så de kommer hålla fast vid sitt avstånd mot SD och därmed också M. L och KD är för obetydliga för att ens nämnas.

Det enda realistiska alternativet som jag ser det är SD+M. Ett sådant samarbete, kommer knappast att fällas av C. För då måste C bekänna färg och ingå i någon regering vilket de har allt att förlora på, oavsett om det är med S eller M.
2017-02-24, 22:42
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

..............
Återstår: Alt. 1: S+M - med passivt stöd av C + Fp samt vissa eftergifter till dessa. Möjligen till V + mp i enstaka frågor. = Total isolering av SD.

Har jag rätt?

Tror faktiskt att du kan vara helt rätt ute där...
2017-02-24, 22:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Tror faktiskt att du kan vara helt rätt ute där...

Nej S+M är så mycket mer osannolikt än de flesta anar. M har också tänkt igenom sitt vägval mot ett närmande till SD under lång tid. De har analyserat alla tänkbara konstellationer som exkluderar SD ordentligt och dömt ut dem alla, i annat fall skulle de aldrig ha närmat sig SD trots att C och L är helt emot det.
2017-02-24, 23:35
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Har du kollat det med en valsimulator så att du vet det? Normalt sett brukar man säga att stora partier gynnas vid mandatfördelning och med dessa siffror är SD och M två stora partier som tillsammans får över 50% av rösterna.

Har man hängt med en aning så vet man att i nästa val är mandatfördelningen nästan exakt proportionerlig. Man vet också att Sd har två mandat mer i dag, ett taget från sossarna det andra partiet minns jag inte. Man behöver inte använda valsimulatorn det duger med procenträkning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in