Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2017-02-16, 07:18
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likbjudarns
Visst du kan ifrågasätta mina evidens på så vis kommer tråden att drivas framåt, men det här är ingen veteskaplig artikel som skall skrivas.

Otroligare saker har folk hittat på att oroa sig för https://www.flashback.org/sp52229019 så jag förstår inte ditt syfte att ifrågasätta eller blotta mina källor.

Men folk som inte har något att göra på dagarna tenderar att irritera sig på saker som inte spelar någon roll. Ett typiskt ilandsproblem kan svälla upp och överta människors liv. Särskilt om du bor vid en smal väg med tung farligt godstrafik.

Informationen kommer från ett nyhetsklipp som jag bemödat mig med att leta efter men utan träff. Det är taget fritt ur minnet, men anledningen till att någon fick upp ögonen för transporterna kan ha varit att lastbilarna var "gulskyltade" samt "målade". Kanske stod det Skaraborgs flygflottilj F7 på sidorna. Troligen var lastbilarna civila med ADR-skyltning flygbränsle. Då behöver man ingen vidare mentalspänst för att dra slutsatsen att lastbilen som kör för snabbt på 50-70 väg, ska eller kommer från F7.

/Likbjudarns

Det har ju genom åren förekommit mycket direktchartrad fartygstrafik med flygbränsle genom Göta älv till bland annat Såtenäs också. På 70-talet var det en liten 600-tons kanaltanker som hette Solvik som kom upp med jetbränslet. Har dock erfarenheter av att lossa enorma mängder "lätta raffinerade kolväten" även i Otterbäcken, för vidare transport i nordostlig/ostlig riktning. Undrar vart det skulle?
Citera
2017-02-16, 07:28
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer

Sedan undrar jag hur "Stribergs Smala Station" såg ut på 50-talet?
https://www.google.se/search?q=gruva+striberg&espv=2&biw=1421&bih=750&tb m=isch&imgil=cAeZP-0KWoJfsM%253A%253BLBuoF27MVuC9IM%253Bhttp%25253A%2 5252F%25252Fwww.jvmv2.se%25252Fforum%2 5252Findex.php%25253Fmode%2525253Dthread%25252526i d%2525253D95033&source=iu&pf=m&fir=cAeZP-0KWoJfsM%253A%252CLBuoF27MVuC9IM%252C_&usg=__Oh8qL 5j3LoNg9a4kwQfx-KEMJ54%3D#imgrc=cAeZP-0KWoJfsM:

Aha! Tack för en mycket intressant input. Tittade lite efter korrelation men fann inget anmärkningsvärt. https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Citera
2017-02-19, 17:30
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Det har ju genom åren förekommit mycket direktchartrad fartygstrafik med flygbränsle genom Göta älv till bland annat Såtenäs också. På 70-talet var det en liten 600-tons kanaltanker som hette Solvik som kom upp med jetbränslet. Har dock erfarenheter av att lossa enorma mängder "lätta raffinerade kolväten" även i Otterbäcken, för vidare transport i nordostlig/ostlig riktning. Undrar vart det skulle?

Reservkraftverket i Otterbäcken var väl gasturbin? Det kanske skulle dit?
Citera
2017-02-19, 17:36
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Reservkraftverket i Otterbäcken var väl gasturbin? Det kanske skulle dit?
Ja, det låter ju troligt om det fanns ett sådant där. Jag minns bara en tråkig hamn och den enorma plywoodfabriken.
Citera
2017-02-19, 18:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Diskussionerna om Saltkällan eller västkusten har ingenting med en riksbunker att göra

Det har du rätt i. Se ny tråd i detta!
Citera
2017-02-20, 00:32
Medlem
Citat:
Diskussionerna om Saltkällan eller västkusten har ingenting med en riksbunker att göra även om de är jätteintressanta i sig. Den beredskapsuppgift muséejärnvägen sentida lär ha haft, skulle jag gissa på är att utgöra reserv om bergrummets lastkajer på södra sidan Saltkällefjorden, blev utslagna. Loken vid ändstationen är för grund för fartyg men man skulle kunna pumpa över flygfotogen till tankvag som sedan ångloket kunde dra upp till normalspåret utanför bergrummet? Har det funnits någon sådan möjlighet tro?

Skulle säga nej.
Visst det går i teorin men med en ganska stor arbetskostnad att få fram spår till kajen i munkedals hamn.
Järnvägen har nog ett helt annat syfte än drivmedel.
Det går nog helt utmärkt att lasta ammunition och proviant med hjälp av hjullastare motsv från kajen till vagnar.
Eller så finns ju även möjligheten för persontransport åt motsatta hållet.
Jag har för mig att munkedals hamn var utskeppningspunkt till öarna utanför Lysekil under kalla kriget.
Citera
2017-02-23, 22:25
Medlem
Jag noterar att Svenska Rallyt for 2017 är klart. Sträckorna detta år såg helt annorlunda ut jämför med tidigare år. Kanske har militär eller arrangör läst denna tråd.....?:-) SS 19 var inte den traditionella med sina "sevärdheter". Har någon förresten uppdatering på hur arbetet med nedgradering går vid Ladtomthöjden?
Citera
2017-02-23, 23:26
Medlem
One day Wennerström, in his service car with a red light and siren, drove straight up to the house where his handler lived. He needed to immediately hand over the layout of the government’s command center and defense staff for a state of emergency,

(Ovanstående händelse bör syfta till tiden kring 1960)
https://espionagehistoryarchive.com/2015/06/19/stig-wennerstrom-soviet-spy-gru/

Artikeln översatt 2015 från ryska originalartickeln där Wennerströms näst siste GRU-hanterare låter sig intervjuas. Hans bok vore intressant att läsa om den senare blev färdigställd. Tippsa gärna om någon finner någon engelsk utgåva.
Senast redigerad av Achtung Panzer 2017-02-23 kl. 23:54.
Citera
2017-02-24, 09:50
Medlem
Tack, intressant artikel. Kan man hoppas på att det gällde trestabsberget? Men det är nog mer realistiskt att det gällde Grecksåsar
Citera
2017-02-24, 11:00
Medlem
Artikeln återger också att Stig wennerström dels under en tid var kungens adjutant vilket tidigare varit kännt, men också att Wennerström sjävl var långväga släkt med kungen. Dessutom bekräftas mina tidigare misstankar att det inte alls var säkerhetspolisens långvariga arbete som till slut fällde W, utan avhoppare som Penkowski mfl. Kanske var det dessa misstankar som gjorde att hans tjänstgöringstid i USA avslutades mot hans egen vilja? Att han då placerades som chef för Flygavdelningen inom Försvarets kommandocentral, är en gåta såvida han då inte redan var avslöjad och användes som dubbelspion för att "spela" Sovjetunionen med vilseledande information och kanske tom försöka rekrytera sin handledare.

Det är i så fall inte säkert att det var Grecksåsar (klart 1958) han röjde utan kanske 3-stabsberget som ändå skulle lämnas.

Vad som talar för att han var "spelad" är att han själv i början av 50-talet under sin tjänstgöring i Moskva, skall ha begärt "mer spelmaterial" (enl. rättegångsprotokollen). Ett annat tecken är den väldigt korta tid han fick sitta i fängelse innan han benådades.

En ren gissning som sagt.
Citera
2017-02-24, 11:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Artikeln återger också att Stig wennerström dels under en tid var kungens adjutant vilket tidigare varit kännt, men också att Wennerström sjävl var långväga släkt med kungen. Dessutom bekräftas mina tidigare misstankar att det inte alls var säkerhetspolisens långvariga arbete som till slut fällde W, utan avhoppare som Penkowski mfl. Kanske var det dessa misstankar som gjorde att hans tjänstgöringstid i USA avslutades mot hans egen vilja? Att han då placerades som chef för Flygavdelningen inom Försvarets kommandocentral, är en gåta såvida han då inte redan var avslöjad och användes som dubbelspion för att "spela" Sovjetunionen med vilseledande information och kanske tom försöka rekrytera sin handledare.

Det är i så fall inte säkert att det var Grecksåsar (klart 1958) han röjde utan kanske 3-stabsberget som ändå skulle lämnas.

Vad som talar för att han var "spelad" är att han själv i början av 50-talet under sin tjänstgöring i Moskva, skall ha begärt "mer spelmaterial" (enl. rättegångsprotokollen). Ett annat tecken är den väldigt korta tid han fick sitta i fängelse innan han benådades.

En ren gissning som sagt.

Typ, dömd till 20 år och fick sitta av tio av dessa ? Straffet "livstids straffarbete" ändrades till ett tidsbestämt straff om 20 år, med sedvanlig halvtidsfrigivning.

Hade Wennerström varit en omvänd kontraspion tror jag inte saken tagit den publika och "skämmiga" vändning som den tog. Det kostade Sverige avsevärd goodwill, framförallt med USA, när saken rullades upp.

(En ren sidokommentar till tråden givetvis). Vilken anläggning som avses ha röjts är då mer intressant.
Citera
2017-02-24, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Typ, dömd till 20 år och fick sitta av tio av dessa ? Straffet "livstids straffarbete" ändrades till ett tidsbestämt straff om 20 år, med sedvanlig halvtidsfrigivning.

Hade Wennerström varit en omvänd kontraspion tror jag inte saken tagit den publika och "skämmiga" vändning som den tog. Det kostade Sverige avsevärd goodwill, framförallt med USA, när saken rullades upp.

(En ren sidokommentar till tråden givetvis). Vilken anläggning som avses ha röjts är då mer intressant.
Ja din version verkar nog stämma in bättre men faktum kvarstår att han runt 1951-52 bergär mer "spelmaterial" av Försvarsstaben. Greckis är nog trotts allt den anläggning han röjer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in