Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2017-02-07, 18:29
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
De stora bergrummen vid raffinaderiet i Lysekil bygger på att oljan flyter på en vattenkudde som ansluter till havet utanför (vattnet trängs undan då man fyller på olja). Därför kan du troligen sett en roddbåt på vatten, hellre än olja. Atmosfären i rummet blir snabbt mättad med kolväten när oljan är där, så det är inte att rekommendera att vistas där utan friskluftsmask (luftapparat) i det läget.

Jag tror inte (men vet inte) att Saltkällans bränsleförråd är av den typen, utan det är snarare kombinationen av oljeförråd och produktionsförmåga som är intressant för försvaret. Är Preemraffs folk där emellanåt är det för att se till grejorna, de har rimligtvis kompetensen.

Här: https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=%2fdVjmwEX&id=001363BFCE FA27B5B4EEA2ABCEB206DDB5F28883&q=oljelager+bergrum &simid=607993445760369939&selectedIndex=15&ajaxhis t=0

Ah, okej. Så om jag förstår dig rätt så var antagligen det bergrummet tomt på olja vid inspelningen och de rodde omkring på vattenkudden? Eftersom det saknade skyddsutrustning, vad jag minns, så lär det ju inte ha funnits några kolväten där då nej. Denna typ av lagring på vatten, används den mest för råoljor eller funkar det även på lättare kolväten? Det borde väl gå lika bra med alla vätskor som är lättare och inte blandar sig med vattnet?
Citera
2017-02-07, 22:26
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Ah, okej. Så om jag förstår dig rätt så var antagligen det bergrummet tomt på olja vid inspelningen och de rodde omkring på vattenkudden? Eftersom det saknade skyddsutrustning, vad jag minns, så lär det ju inte ha funnits några kolväten där då nej. Denna typ av lagring på vatten, används den mest för råoljor eller funkar det även på lättare kolväten? Det borde väl gå lika bra med alla vätskor som är lättare och inte blandar sig med vattnet?

Jag svarar, motvilligt, men frågor runt Saltkällans bergrum (och de kvarvarande oljelagren) passar egentligen i denna tråden.

Citera
2017-02-07, 22:50
Medlem
Citat:

Men visst är vi långt från HM Konungens krigsviste just nu...

Fast är vi det egentligen?
Det finns ju någon som rätt ihärdigt sök efter en Riksbunker i närheten
Däremot mumlas det om att det finns andra platser runt gullmarn som har kunnat länkas med kungens eventuella förflyttning utomlands.
Citera
2017-02-07, 23:29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Fast är vi det egentligen?
Det finns ju någon som rätt ihärdigt sök efter en Riksbunker i närheten
Däremot mumlas det om att det finns andra platser runt gullmarn som har kunnat länkas med kungens eventuella förflyttning utomlands.

Det skulle väl vara möjligheten att evakuera till England via fartyg, då.
Citera
2017-02-08, 19:09
Medlem
Citat:

Varför skriver du så här detaljerat om något du påstår vara ett aktivt skyddsobjekt när du vanligtsvis tystar alla andra diskussioner i tråden?
Vem som helst som läser lite trådar kan ju räkna ut att det skulle räckt till en hel vecka med full last och EBK´n påslagen, för hela E1, på sin tid.
Citera
2017-02-09, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Varför skriver du så här detaljerat om något du påstår vara ett aktivt skyddsobjekt när du vanligtsvis tystar alla andra diskussioner i tråden?
Vem som helst som läser lite trådar kan ju räkna ut att det skulle räckt till en hel vecka med full last och EBK´n påslagen, för hela E1, på sin tid.

Helt öppna handlingar.

22 st olika stora cisterner upp till 38 * 16 m
Citera
2017-02-10, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer

Det något mer dolda och kamuflerade förrådet låg gömt i Dalsland men revs och sanerades för ca tio år sedan.
Saltkällans funktion avslöjades av wennerström redan innan det var klart.
Han var på plats och inspekterade.
F7 hade även ett annat förråd som han sålde ut.
Låg norr om Vänersborg och hade egna båtar som gick veckovis mellan Göteborg även saltkällan.
Men det var de mer kända och "offentliga", det fanns fler med anslutning till järnväg och andra Sk 100-förråd nedgrävda lite varstans runt Skaraborg och Dalsland.
Citera
2017-02-14, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Det något mer dolda och kamuflerade förrådet låg gömt i Dalsland men revs och sanerades för ca tio år sedan.
Saltkällans funktion avslöjades av wennerström redan innan det var klart.
Han var på plats och inspekterade.
F7 hade även ett annat förråd som han sålde ut.
Låg norr om Vänersborg och hade egna båtar som gick veckovis mellan Göteborg även saltkällan.
Men det var de mer kända och "offentliga", det fanns fler med anslutning till järnväg och andra Sk 100-förråd nedgrävda lite varstans runt Skaraborg och Dalsland.

Vill minnas att det blev en del uppståndelse kring bränsletransporterna mellan depåerna/förråden i Dalsland/ norr Vänersborg och F7.

Anledningen var att folk boendes mellan Halle- och Hunneberg klagade på farligt godstransporterna som framfördes på rv 44. Det var innan ombyggnationen av rv44, som bekant ligger nu vägen söder om Hunneberg och inte norr om. Inte det minsta konstigt att folk var oroliga, några av kåkarna på den sträckningen ligger i princip dikt an mot den lilla vägen som ringlar sig serpentinaktigt genom dalen.
Citera
2017-02-14, 19:00
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likbjudarns
Vill minnas att det blev en del uppståndelse kring bränsletransporterna mellan depåerna/förråden i Dalsland/ norr Vänersborg och F7.

Anledningen var att folk boendes mellan Halle- och Hunneberg klagade på farligt godstransporterna som framfördes på rv 44. Det var innan ombyggnationen av rv44, som bekant ligger nu vägen söder om Hunneberg och inte norr om. Inte det minsta konstigt att folk var oroliga, några av kåkarna på den sträckningen ligger i princip dikt an mot den lilla vägen som ringlar sig serpentinaktigt genom dalen.
Låter otroligt. Är det rykten i bygden du snappat upp att folk skulle bry sig om just dessa transporter? Varför skulle folk bry sig om just dessa transporter? Bränsle måste ju fraktas även för civila ändamål. Ligger det verkligen hus så nära vägen vid Lilleskog?
Citera
2017-02-15, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Låter otroligt. Är det rykten i bygden du snappat upp att folk skulle bry sig om just dessa transporter? Varför skulle folk bry sig om just dessa transporter? Bränsle måste ju fraktas även för civila ändamål. Ligger det verkligen hus så nära vägen vid Lilleskog?

Visst du kan ifrågasätta mina evidens på så vis kommer tråden att drivas framåt, men det här är ingen veteskaplig artikel som skall skrivas.

Otroligare saker har folk hittat på att oroa sig för https://www.flashback.org/sp52229019 så jag förstår inte ditt syfte att ifrågasätta eller blotta mina källor.

Men folk som inte har något att göra på dagarna tenderar att irritera sig på saker som inte spelar någon roll. Ett typiskt ilandsproblem kan svälla upp och överta människors liv. Särskilt om du bor vid en smal väg med tung farligt godstrafik.

Informationen kommer från ett nyhetsklipp som jag bemödat mig med att leta efter men utan träff. Det är taget fritt ur minnet, men anledningen till att någon fick upp ögonen för transporterna kan ha varit att lastbilarna var "gulskyltade" samt "målade". Kanske stod det Skaraborgs flygflottilj F7 på sidorna. Troligen var lastbilarna civila med ADR-skyltning flygbränsle. Då behöver man ingen vidare mentalspänst för att dra slutsatsen att lastbilen som kör för snabbt på 50-70 väg, ska eller kommer från F7.

/Likbjudarns
Citera
2017-02-15, 09:52
Medlem
Ifall nu männen som sen hanterade detta bränsle på flottilj dog (av det) så hade det väl varit som en punkt i marginalen, ifall några boende i Lilleskog/ längs med 44an hade råkat illa ut!? Längs Valhallav. i Sthlm rullade likadana transporter dygnet runt. Ingen brydde sig. Tills.....
Citat:
Ursprungligen postat av Likbjudarns
Visst du kan ifrågasätta mina evidens på så vis kommer tråden att drivas framåt, men det här är ingen veteskaplig artikel som skall skrivas.

Otroligare saker har folk hittat på att oroa sig för https://www.flashback.org/sp52229019 så jag förstår inte ditt syfte att ifrågasätta eller blotta mina källor.

Men folk som inte har något att göra på dagarna tenderar att irritera sig på saker som inte spelar någon roll. Ett typiskt ilandsproblem kan svälla upp och överta människors liv. Särskilt om du bor vid en smal väg med tung farligt godstrafik.

Informationen kommer från ett nyhetsklipp som jag bemödat mig med att leta efter men utan träff. Det är taget fritt ur minnet, men anledningen till att någon fick upp ögonen för transporterna kan ha varit att lastbilarna var "gulskyltade" samt "målade". Kanske stod det Skaraborgs flygflottilj F7 på sidorna. Troligen var lastbilarna civila med ADR-skyltning flygbränsle. Då behöver man ingen vidare mentalspänst för att dra slutsatsen att lastbilen som kör för snabbt på 50-70 väg, ska eller kommer från F7.

/Likbjudarns
Citera
2017-02-15, 10:10
Medlem
Diskussionerna om Saltkällan eller västkusten har ingenting med en riksbunker att göra även om de är jätteintressanta i sig. Den beredskapsuppgift muséejärnvägen sentida lär ha haft, skulle jag gissa på är att utgöra reserv om bergrummets lastkajer på södra sidan Saltkällefjorden, blev utslagna. Loken vid ändstationen är för grund för fartyg men man skulle kunna pumpa över flygfotogen till tankvag som sedan ångloket kunde dra upp till normalspåret utanför bergrummet? Har det funnits någon sådan möjlighet tro?

För att återgå lite till historieforskningen:
Klintabergsgruvan bestående av 4 gruvhål, skrotsten, 1 husgrund med spismursröse och 1 stensatt väg. Järnmalm. http://bergslagen.forening.genealogi.se/gruvornora.htm

Sedan undrar jag hur "Stribergs Smala Station" såg ut på 50-talet?
https://www.google.se/search?q=gruva+striberg&espv=2&biw=1421&bih=750&tb m=isch&imgil=cAeZP-0KWoJfsM%253A%253BLBuoF27MVuC9IM%253Bhttp%25253A%2 5252F%25252Fwww.jvmv2.se%25252Fforum%2 5252Findex.php%25253Fmode%2525253Dthread%25252526i d%2525253D95033&source=iu&pf=m&fir=cAeZP-0KWoJfsM%253A%252CLBuoF27MVuC9IM%252C_&usg=__Oh8qL 5j3LoNg9a4kwQfx-KEMJ54%3D#imgrc=cAeZP-0KWoJfsM:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in