2017-02-23, 19:18
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Var är alla domedagsprofeter som varit tvärsäkra på börskrasch i flera år nu? Inte många trodde att jag hade rätt när jag påstod att kraschernas tid är förbi. Än så länge har jag mest rätt.

Tror du på nytt rekord snart?
Citera
2017-02-23, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Var är alla domedagsprofeter som varit tvärsäkra på börskrasch i flera år nu? Inte många trodde att jag hade rätt när jag påstod att kraschernas tid är förbi. Än så länge har jag mest rätt.
Man har alltid rätt tills man har fel och då skyltar man inte längre med sina påståenden utan kryper iväg med svansen mellan benen.
Börsen blåses upp mer och mer på grund av att det inte lönar sig att spara pengar. Fallet kommer bli stort när väl faller.
Citera
2017-02-23, 21:01
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Man har alltid rätt tills man har fel och då skyltar man inte längre med sina påståenden utan kryper iväg med svansen mellan benen.
Och motsatsen gäller givetvis, alla som tjatar om nästa krasch får till slut rätt.

Märkligt nog kryper dessa aldrig iväg med svansen mellan benen utan skryter tvärtom med att kunna förutse ett ras när man gjort 100 spådomar.
Citat:
Börsen blåses upp mer och mer på grund av att det inte lönar sig att spara pengar. Fallet kommer bli stort när väl faller.
Det har du ingen aning om.

Några exempel. Vill inte hänga ut någon så jag anonymiserar:

Citat:
Ursprungligen postat av 2013-10-11
för nu är börsen jäkligt högt värderad och du riskerar åka på nedgångar ett par år framåt
Citat:
Ursprungligen postat av 2014-04-04
Köp inte aktier nu. En enkel och bra strategi:

Köp blandad Large Cap när OMX30<900 och sälj när OMX30>1150. Gränserna kan säkert justeras med en retroanalys, jag höftade siffrorna ovan, men är hyfsat effektiva värden.

Att köpa när börsen står historiskt högt är naturligtvis farligt och kräver mycket noggrann bevakning och snabb, klar blick för vad som händer.
Citat:
Ursprungligen postat av 2014-01-28
Har väntat i nästan 1 år på kraschen.. Tänkte handla efter den har slagit ner.
Citat:
Ursprungligen postat av 2011-04-29
Gäller att va selektiv och försiktig när börsen står högt och ha pengar redo för när dom riktigt fantastiska köplägena kommer, för dom kommer alltid bara man har tålamod.
Citat:
Ursprungligen postat av 2013-02-07
börsen står högt nu och skulle behöva korrigeras lite
Citat:
Ursprungligen postat av 2013-05-12
Jag är kass på att hitta en bra investering som slår 3.1% ränta - och tycker börsen står högt nu
Citat:
Ursprungligen postat av 2013-03-12
vill inte återinvestera nu när börsen står så förhållandevis högt
Citera
2017-02-23, 21:17
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Och motsatsen gäller givetvis, alla som tjatar om nästa krasch får till slut rätt.

Märkligt nog kryper dessa aldrig iväg med svansen mellan benen utan skryter tvärtom med att kunna förutse ett ras när man gjort 100 spådomar.

Det har du ingen aning om.

Nu var inte jag en av de citerade (tror jag), men det finns väl inget som pekar på att vi har brutit det gamla mönstret med att högkonjunktur följs av lågkonjunktur och har gått in i den eviga högkonjunkturen. Med det sagt så har jag ingen aning om det blir en krasch, när den i sådana fall inträffar och vad som utlöser den.
Citera
2017-02-23, 21:21
Medlem
Skall man investera på börsen när de amerikanska indexen står i
närheten av all time high?
Citera
2017-02-23, 21:25
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun

Själv kör jag buy - the dip- strategin så länge Månadsgraferna pekar upp.
Senaste OMX 1504
SP 2273.

För den som inte kan/ vill tajma sina inköp föreslår jag att man köper jämnt fördelat över tiden.
Inte skovlar in en större del när det rusat uppåt som nu.

Viktigast för den långsiktige är också att tänka på om man verkligen skall ha sina tillgångar i så pass svaga valutor som SEK, EUR.
Förordar NOK, USD, SGD, CHF
Citera
2017-02-23, 21:31
Medlem
Citat:
Exemplen säger väldigt mycket om övervärderingen på börsen. Börsen har bara stigit och stigit sedan den lilla dippen 2008 som egentligen borde ha varit en större dipp. Redan för 3-4 år sedan ansåg många att börsen låg för högt. Nu är vi i en ännu värre sits med ett ännu större fallhöjd.

När det händer kan man bara sia om. I år? Nästa år? Om 5 år? Vi får se när det smäller. Förhoppningsvis blir det inte lika tufft som domedagsprofeterna säger, men det är skrämmande att prata med de som tror på en evig uppgång och inte har en plan för hur de ska göra när det smäller.
Citera
2017-02-23, 22:29
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Nu var inte jag en av de citerade (tror jag), men det finns väl inget som pekar på att vi har brutit det gamla mönstret med att högkonjunktur följs av lågkonjunktur och har gått in i den eviga högkonjunkturen. Med det sagt så har jag ingen aning om det blir en krasch, när den i sådana fall inträffar och vad som utlöser den.
Nej inget är annorlunda nu. Det finns alltid tusen anledningar till att börsen ska rasa och har alltid funnits.
Citera
2017-02-23, 22:33
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Exemplen säger väldigt mycket om övervärderingen på börsen. Börsen har bara stigit och stigit sedan den lilla dippen 2008 som egentligen borde ha varit en större dipp. Redan för 3-4 år sedan ansåg många att börsen låg för högt. Nu är vi i en ännu värre sits med ett ännu större fallhöjd.

När det händer kan man bara sia om. I år? Nästa år? Om 5 år? Vi får se när det smäller. Förhoppningsvis blir det inte lika tufft som domedagsprofeterna säger, men det är skrämmande att prata med de som tror på en evig uppgång och inte har en plan för hur de ska göra när det smäller.
Nej de säger ingenting och du vet absolut ingenting om hur illa framtiden blir. Lilla dippen 2008? Jaja.

Börsen gick för övrigt ner från 1700 till 1300 alldeles nyligen.
Citera
2017-02-23, 22:35
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
S&P har slagit en ny ATH 7% av alla dagar och 50% av alla dagar har varit över 93% av ATH.
Citera
2017-02-23, 22:57
Medlem
Citat:
Nej de säger ingenting och du vet absolut ingenting om hur illa framtiden blir. Lilla dippen 2008? Jaja.

Ingen vet hur det blir i framtiden, men många borde fundera lite mer när värdet har gått upp så mycket, bostadspriserna ligger väldigt högt och belåningen är hög. När räntorna går upp och många inte kan betala sina lån så finns det risk för väldigt stora problem. Det handlar ju inte bara om att privatpersoner har överbelånat sig. Det är inte heller bara i Sverige vi ser den här utvecklingen vilket gör det än mer allvarligt.

Jag ser i alla fall om mitt hus och ser till att säkra upp mina tillgångar. Sen kanske det är för tidigt, men bättre att vara ute i god tid och förlora lite än att förlora allt.
Citera
2017-02-23, 23:00
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:

Nu är jag en amatör i ämnet, men omx förhåller sig väl till hur USA-börserna går och de ligger mycket högre än vad de stod i 2015. Om de går ner lär väl omx följa med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in