Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymare
Du och jag vet inte hur hotbilden mot MN ser ut och vilka säkerhetsarrangemang som behövs vid en presskonferens. Men att hot förekommit mot henne är väl dokumenterat. Exempel:
http://www.expressen.se/nyheter/hon-sexutreder-assange---utsatt-for-allvarliga-hot-i-natt/
Du har helt rätt i att varken du eller jag vet hur hotbilden mot MN ser ut. Vart ser du mig komma med ett sådant påstående? Jag påstår däremot att Säpo är vana att hantera hot och att det finns färdiga rutiner. Ingenting som gör att det är rimligt att MN's beslut skulle ta längre tid.
Det är lite roligt hur du oroar dig för MN och målsägarna samtidigt som du HELT avfärdar en hotbild mot JA. En hotbild som inte bara har rykten som underlag utan som faktiskt finns på video med de personer som faktiskt uttalar hoten. På videos på nätet fritt tillgängliga för vem som helst att ta del av.
Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymare
Vad Ecuador säger sig vara beredda på och vad som sedan är verklighet är två helt olika saker, vilket bevisas med all önskvärd(?) tydlighet av den långa tid som gick mellan det att MN begärde förhör på ambassaden och att det sen blev av.
Att det tog lång tid stämmer. Vad det berott på vet antagligen varken du eller jag. Däremot så finns det fakta (riktiga fakta, inte "alternativa fakta" och NYspråksfakta) som visar vilken part som varit ansvarig för ALL extra tidsspillan i tidigare skede. Det finns flera saker som givetvis komplicerat under perioden. T.ex
- UNWGADs utlåtande,
- att man hade en stor naturkatastrof med bortåt 1000 döda, 10 000 skadade och en kraftigt skadad infrastruktur som med största säkerhet ansetts ha högre prioritet än en oförskämd åklagare från Sverige.
- Kommunikation med Sverige, vi vet ju sedan tidigare att Sverige varit avsevärt långsammare än Sverige i den kommunikation som förevarit innan 2016. Efter det bilaterala avtalet som undertecknades mellan Sverige och Ecuador så är det ÅM i Ecuador och JD i Sverige som sköter all kommunikation och det blir ett extra steg. Vi vet ju att vissa uppgifter som hamnar hos JD (historiskt) aldrig når åklagaren.
Edit: Map tidsaspekter så lyckades du få in mig på en pseudodiskussion. Det som det handlade om är att du redan några dagar EFTER förhöret kritiserade Ecuador för att agera långsamt. Nu många månader senare så har du fortfarande inte yttrat en stavelse som kan tolkas som kritik mot MN's saktfärdighet.