2017-02-23, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Det finns de som hävdar att märket är det chip som man kan få inopererat i just högra handen. Funktioner som betalningar eller passager kan läggas i chippet.
Min tolkning är old skool men inte mindre aktuell för det!
2017-02-23, 18:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är självklart att den falska profeten är en bild av falsk religion, vad kan det annars vara? JV förklarar bara en del, dessutom så dåligt att ingen fattar logiken bakom resonemanget. Så blir det när JV bygger en teologi kring några få verser utan att läsa eller förstå sammanhang.

JV vill inte vara nån del av världen, och därför är ni blinda för hur världen faktiskt fungerar.

Det här är vad som står i bibeln:

Att jag menar att odjuret är världens myndigheter och institutioner som hjälper världens ledare (Upp 19:19) beror också på att det står att odjuret dog och fick liv igen och det hade det första odjurets makt (Upp 13:12).

Min tolkning: När Brittiska imperiet (en av de sju i Upp 17:10-12) föll, fortsatte samma makt (odjur), att styra över människor, dvs deras demokratiska system behölls.

Det (andra odjuret) utövar det första odjurets hela makt Upp 13:12

Läs vad det står med det i åtanke. Beskrivningen måste ju stämma med hur världen ser ut och fungerar idag. Demokrati fanns inte när Johannes skrev detta. Och demokrati är ett monster.

Jag anser inte att JV kan säga när eller i vilken ordning den sista tiden/den sista stora nöden/harmageddon kommer. Ni vet lika väl som alla som har läst bibeln att den informationen bara är tillgänglig för Gud, Fadern. Så varför fortsätter JV med sina bristfälliga och felkatiga förutsägelser? Och varför fortsätter du att tro på de?

Så, nu har jag gjort som Vajsingmumriken ville, delat in texten i stycken och förklarat.
Nu ska du inte läsa den hära texten bokstavligt och förvirra dig in i en massa konspirationsteorier...

Den är en i en massa texter som har ett enda budskap förutom att vara god underhållning för den tiden, och det är:

Var lugn, det fixar sig.

Textens uppgift var att få folk att känna förtröstan om livet var hårt för bara de var gudfruktiga så ordnar det sig och de kommer till himlen. Man får väl räkna in den som en av dåtidens pamfletter / reklamblad som promotade kristendomen till de som hade det svårt och hade bara ett efterliv att se någon bättre framtid i.
2017-02-23, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nu ska du inte läsa den hära texten bokstavligt och förvirra dig in i en massa konspirationsteorier...

Den är en i en massa texter som har ett enda budskap förutom att vara god underhållning för den tiden, och det är:

Var lugn, det fixar sig.

Textens uppgift var att få folk att känna förtröstan om livet var hårt för bara de var gudfruktiga så ordnar det sig och de kommer till himlen. Man får väl räkna in den som en av dåtidens pamfletter / reklamblad som promotade kristendomen till de som hade det svårt och hade bara ett efterliv att se någon bättre framtid i.

Vad har du för bevis för dessa påståenden?
2017-02-24, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Människor skall förgås av skräck i väntan på vad som skall komma över världen, ty himlens makter skall skakas. Lu 21:26
2017-02-24, 12:04
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det har jag väl redan postat till dig en gång tidigare?
Finns ju en mängd apokalypser som går på samma tema.

Vad har du för anledning till att hävda att det inte är som bäst en påhittad saga?
2017-02-24, 18:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Vad har du för anledning till att hävda att det inte är som bäst en påhittad saga?

Vilket man kan läsa om i tråden om Uppenbarelseboken:

Uppenbarelseboken: vad tror vi om den?

http://www.flashback.org/t2720898
2017-02-24, 19:26
Medlem
Citat:

Det var en retorisk fråga. Jag vet att du inte har några bevis på att uppenbarelseboken skrevs för att: "få folk att känna förtröstan om livet var hårt", det är din egen uppfattning.

Citat:

Sammanhanget i bibeln visar att uppenbarelseboken handlar om "herrens dag", alltså den tid då Jesus ska "komma på himlens moln med makt och stor härlighet"(Matteus 24:30 Bibel2000). Profetiorna i bibeln kan bara peka på vår tid som "herrens dag".
2017-02-24, 21:25
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det var en retorisk fråga. Jag vet att du inte har några bevis på att uppenbarelseboken skrevs för att: "få folk att känna förtröstan om livet var hårt", det är din egen uppfattning.
Finns inget retoriskt i den så din poäng passerar obemärkt förbi.

Men vi kan ta några av de mindre smickrande alternativen att den skrevs av en schizofren person som beskriver en av sina psykoser med. Eller att det bara är trams från rad ett.

Vilket föredrar du att det anförs?
Citat:
Sammanhanget i bibeln visar att uppenbarelseboken handlar om "herrens dag", alltså den tid då Jesus ska "komma på himlens moln med makt och stor härlighet"(Matteus 24:30 Bibel2000). Profetiorna i bibeln kan bara peka på vår tid som "herrens dag".
Har du några bevis för att det inte är vad vi idag skulle kalla en mentalpatients psykos som är nedtecknad? Jag väljer att följa en litterär tradition åtminstone, vad väljer du för tradition enfaldens?

Ja och H.C Andersens berättelse Kejsarens nya kläder, handlar bl.a om en kejsare som gick naken igenom staden. Men vad var berättelsens egentliga belysningspunkt?

Men du kanske är en sådan där bokstavstroende som inte vågar tänka själv?
Du är med andra ord inte en äldrebroder?
Utan du måste få allt serverat och godkänt till dig innan du vågar ta ett tankegods i besittning.
Stackare där.
2017-02-24, 21:32
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Finns inget retoriskt i den så din poäng passerar obemärkt förbi.

Men vi kan ta några av de mindre smickrande alternativen att den skrevs av en schizofren person som beskriver en av sina psykoser med. Eller att det bara är trams från rad ett.

Vilket föredrar du att det anförs?

Du gav inga bevis, jag är inte förvånad.
2017-02-25, 15:10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vilket man kan läsa om i tråden om Uppenbarelseboken:

Uppenbarelseboken: vad tror vi om den?

http://www.flashback.org/t2720898
Nee det var en annan tråd där jag gick lite mer på djupet om apokalypstraditionen eller om det kanske var i ett annat forum.
2017-02-25, 16:20
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Du gav inga bevis, jag är inte förvånad.
Jaså det hävdar du?
Varför det, jag brukar ju ge dig svar på tal.
Eller har du bara resignerat till att vara passivt aggressiv nu?
Jag ställde dig en fråga.

Din avsaknad av svar gör att man får anta du är svarslös?

Som så mycket annat följer denna apokalyps den berättartradition som man finner där nere.

Historier om översvämningar hittar du i en mängd kulturer där nere.
Citat:
Manu and Matsya: The legend first appears in Shatapatha Brahmana (700–300 BCE), and is further detailed in Matsya Purana (250–500 CE). Matsya (the incarnation of Lord Vishnu as a fish) forewarns Manu (a human) about an impending catastrophic flood and orders him to collect all the grains of the world in a boat; in some forms of the story, all living creatures are also to be preserved in the boat. When the flood destroys the world, Manu – in some versions accompanied by the seven great sages – survives by boarding the ark, which Matsya pulls to safety.

Gilgamesh tog Regulus upp nyligen i en tråd här såg jag.

Grekerna hade sina.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Greek_flood_myths

Jesusfiguren ges i olika stöpningar som du kanske vet i en mängd berättelser från regionen.

Och vi tar ett citat från Wiki:
Citat:
I de stora religionerna som har sydvästasiatiskt eller iranskt ursprung, är Gud (eller Jehova, Allah, Ahura Mazda) involverad tillsammans med sina medhjälpare i en gigantisk kamp mot det onda (Satan, Djävulen, Ahriman, etc.). I flertalet levande eller utdöda religioner och trosföreställningar finns en undergång och ett slut på tiden med i kalkylerna. I den förkristna tron i Norden var eskatos Ragnarök. Apokalypser eller uppenbarelser föreställer sig två huvudsakliga former av eskatos kopplade till den egna kulturens tidsbegrepp – den linjära där allt går under för evigt, och den cirkulära där de överlevande människorna eller deras efterträdare får en ny chans.

Från zoroastrismen
Citat:
De första apokalyptiska föreställningarna i en monoteistisk religion uppkom i Iran, inom zoroastrismen – den religion som Zarathustra (född tidigast 1500 f.Kr., senast på 600-talet f.Kr.) grundade. Zoroastrismen var en religion som förändrades över tiden i paritet med vilka påfrestningar Iran, dess konungar och dess präster utsattes för. Gud (Ahura Mazda) ansågs ursprungligen ha en god och en ond aspekt, men snart förvandlades tron så att det ljusa och det mörka blev två motsatta väsen som låg i ständig strid med varandra. Enligt denna apokalyptiska tro skulle världen gå mot sitt slut en dag. Gud skulle besegra de onda makterna genom en frälsargestalt. Gud skulle som en domstol döma människorna och de döda skulle uppväckas.
Känns berättelsen igen???

Samma sak är det med apokalypserna de går i en berättartradition som är likartad.
Massor med symbolism, syner och referenser.
Nästan alltid en ängel som är med och förklarar.
I slutändan segrar det goda och människan lever vidare lyckliga i eftervärlden.

Du har Daniels bok t.ex.
Där du för övrigt hittar troligen förklaringen till varför Jesus kunde gå på vatten.
Citat:
5 Jag, Daniel, fick då se två andra män stå där, en på den ena sidan floden och en på den andra. 6 En av dem sade till mannen som var klädd i linnekläder och befann sig ovanför flodens vatten: ”Hur länge dröjer slutet, då dessa under sker?” 7 Mannen som var klädd i linnekläder och befann sig ovanför flodens vatten lyfte sin högra hand och sin vänstra hand mot himlen, och jag hörde honom svära vid honom som evigt lever: ”Ännu en tid, två tider och en halv tid dröjer det. När det heliga folkets makt är fullständigt krossad kommer allt detta att nå sin fullbordan.”

Du har räddningen:
Citat:
12 1 Då träder Mikael fram, den store änglafursten,
han som beskyddar ditt folk.
Det blir en tid av betryck som aldrig förr,
från det att folket föddes och intill den tiden.
Men nu skall ditt folk bli räddat,
alla som är skrivna i boken.
2 Många av dem som sover i mullen skall vakna,
några till evigt liv, andra till skam och evig fasa.
3 De som nått insikt
skall lysa som det ljusa himlavalvet,
de som fört många till rättfärdighet
skall stråla som stjärnorna,
alltid och evigt.

Och hoppet om att härda ut:
Citat:
11 Från den tid då det dagliga offret avskaffas och en vanhelgande skändlighet ställs upp skall det gå 1 290 dagar. 12 Salig den som väntar 1 335 dagar. 13 Vandra mot slutet. Du skall gå till vila och sedan stå upp och få din lott vid dagarnas slut.”

Du hittar liknande i Book of Enoch.
T.ex.
Citat:
92 3 And the righteous one shall arise from sleep,
Shall arise and walk in the paths of righteousness,
And all his path and conversation shall be in eternal goodness and grace.

Andra apokalypser är t.ex:
Citat:
Apocalypse of Abraham
Apocalypse of Adam
Apocalypse of Baruch (Greek)
Apocalypse of Baruch (Syriac)
Apocalypse of Daniel
Apocalypse of Daniel (Greek)
Apocalypse of Elijah
Apocalypse of Ezra (Greek)
Gabriel's Revelation
Apocalypse of Lamech
Apocalypse of Metatron
Apocalypse of Moses
Apocalypse of Sedrach
Apocalypse of Zephaniah
Apocalypse of Zerubbabel
Aramaic Apocalypse

Eller:
Citat:
Apocalypse of James (First)
Apocalypse of James (Second)
Apocalypse of Golias
Apocalypse of Methodius
Apocalypse of Paul
Apocalypse of Paul (Coptic)
Apocalypse of Peter
Apocalypse of Peter (Gnostic)
Apocalypse of Samuel of Kalamoun
Apocalypse of Stephen
Apocalypse of Thomas
Apocalypse of the Seven Heavens

Så det är en hel genre vi pratar om här där uppenbarelseboken bara är en i mängden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Apocalyptic_literature

Så det är trams, det är bara litteratur som ska ge människor hopp och härda ut i en hård värld inget annat. Genom att läsa dessa bokstavligt visar man bara sin obildning i ämnet och sin oförståelse om kontexten.

Räcker detta?
Senast redigerad av MeanME 2017-02-25 kl. 16:31.
2017-02-26, 17:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Andra apokalypser är t.ex:

Eller:

Så det är en hel genre vi pratar om här där uppenbarelseboken bara är en i mängden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Apocalyptic_literature

Precis. Det märkliga är inte Johannes uppenbarelse i sig, utan det faktum att just denna apokalyps blev en del av den kristna kanon. Något som vi diskuterade i tråden jag länkade till tidigare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in