2017-02-23, 08:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zootopia
Men hur skulle någon av oss veta det?

Titta på bilden igen, solens position kräver att den är mycket mindre än jorden för att orsaka natt och dag. Dessutom är den cirkulär vilket gör att det inte går att ha olika årstider på olika platser med den banan. Sorry.
Citera
2017-02-23, 10:06
Medlem
Hur förklarar ni plattektonik? För jordbävningar har vi, bergskedjor växer och vulkaner har ju utbrott lite när som. Finns det nån teori för detta om nu jorden skulle vara platt?

Jag hör till en av dom som tror mig ha rest jorden runt, är inte speciellt påläst inom denna teori. Men om man reser europa-asien-amerika europa-asien, hur förklaras det om inte jorden är rund? Har jag hittat en portal?
Citera
2017-02-23, 10:08
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Återigen samma fejkade idiotvideo från youtube! En solnedgång ser inte ut så där. Gå ut själv och titta efter i stället för att blint tro på vad andra säger åt dig. Solen har hela tiden samma storlek.
Men man får ju se det som humor! 1:00 in i klippet, hahahaha vilken solnedgång, aldrig sett en sol som laggar förut
Citera
2017-02-23, 10:08
Medlem
Trodde verkligen inte folk kunde vara så dumma, att sitta och glo på "bevis" på youtube istället för att gå ut och kolla upp dina egna bevis. Skrämmande hur korkade vissa människor är. Det finns hundra tals saker som inte kan förklaras med en platt jord. dra åt helvetet vad arg jag blir
Citera
2017-02-23, 13:48
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xkpt
Jag hör till en av dom som tror mig ha rest jorden runt, är inte speciellt påläst inom denna teori. Men om man reser europa-asien-amerika europa-asien, hur förklaras det om inte jorden är rund? Har jag hittat en portal?

FE-are förklarar det med att vi inte kan hålla en rak kurs. När vi tror att vi åker utefter en kurs (låt säga rakt österut) så åker vi i stället i en cirkel (svänger vänster).

Men jag har aldrig fått förklarat för mig varför vi inte kan hålla en kurs. De har aldrig förklarat varför t.ex en gyrokompass inte fungerar.
Citera
2017-02-23, 15:22
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
1. Bullshit
Att övergången mellan skymning och gryning är kortare närmare ekvatorn är definitivt inte bullshit. Jag har själv varit i Florida och det var mycket tydligt att övergången mellan dag och natt gick mycket fortare där än i Sverige. Det räcker att jämföra Örebro med Kiruna för att se att skymningen är betydligt längre i Kiruna än i Örebro.
Citera
2017-02-23, 17:32
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att övergången mellan skymning och gryning är kortare närmare ekvatorn är definitivt inte bullshit. Jag har själv varit i Florida och det var mycket tydligt att övergången mellan dag och natt gick mycket fortare där än i Sverige. Det räcker att jämföra Örebro med Kiruna för att se att skymningen är betydligt längre i Kiruna än i Örebro.

Florida är inte vidare nära ekvatorn. Jag har varit på Afrikas punkt absolut närmast 0N 0W och där kan jag lova dig att 17.55 var det ljust och 18.05 var det mörkt. En kvart senare kunde du inte se handen framför dig.
Citera
2017-02-23, 20:29
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Florida är inte vidare nära ekvatorn. Jag har varit på Afrikas punkt absolut närmast 0N 0W och där kan jag lova dig att 17.55 var det ljust och 18.05 var det mörkt. En kvart senare kunde du inte se handen framför dig.

Och apropå Afrika så har jag varit i Zanzibar Town, Zanzibar. Där finns en bar som heter Sunset Bar som är känd för sina vackra solnedgångar. Där kan man hänga med en god öl och titta när solen går ned i väster.

Och inte nog med att skymningen kommer snabbt på Zanzibar utan man kan även konstatera att solen inte blir mindre och mindre då den försvinner bakom horisonten.

http://t-ec.bstatic.com/images/hotel/max1024x768/261/26148980.jpg

För övrigt har jag även varit på många andra västkuster runt jorden. Och solen går ned bakom horisonten även i Indien, Bali, Thailand, Peru och San Francisco. Den försvinner bakom horisonten till och med på Väderöarna och Åland.

Citat:
Solen blir mindre och mindre... och den går aldrig ner under horisonten utan bara försvinner från sikten.

Du kanske skulle släppa bibeln och ge dig ut i verkligheten för att skaffa dig lite kunskap? Solen blir inte mindre och mindre och den går definitivt ner bakom horisonten.
Senast redigerad av madtop 2017-02-23 kl. 20:39.
Citera
2017-02-23, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Men man får ju se det som humor! 1:00 in i klippet, hahahaha vilken solnedgång, aldrig sett en sol som laggar förut
Nej, och i verkligheten har ingen annan någonsin gjort det heller. Bara på fejkade youtubeklipp.

Jag tror att hela "Flat Earth Society" är humor. Ett närmast studentikost skämt som levt vidare. Och märkligt nog: Det tycks finnas enstaka människor som tror på skämtet.
Hypotesen om en platt jord kommer mycket snabbt i strid med mänsklighetens sedan tusentals år samlade erfarenheter. Det här med solens storlek på himlen är bara ett exempel av många.
Ett annat: Vid solnedgången ikväll såg jag moln som klart och tydligt var solbelysta på undersidan. Helt omöjligt om jorden är platt.
Citera
2017-03-04, 20:40
Bannlyst
Har nu kollat in en massa obskyra och allmänt tokiga dokumentärer men har ännu inte hittat någon som debunkat flat-earth-teoretikernas olika argument. Någon som har ett tips?
Citera
2017-03-04, 20:55
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkoBako
Har nu kollat in en massa obskyra och allmänt tokiga dokumentärer men har ännu inte hittat någon som debunkat flat-earth-teoretikernas olika argument. Någon som har ett tips?

Det är bara att läsa igenom tråden så hittar du flera argument emot, samt valfri faktabok om astronomi, geologi och fysik.

Med kunskap ser man att deras argument är ren rapparkalja.
Citera
2017-03-04, 21:04
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkoBako

Vilka argument tänker du på?
Som jag ser så finns det inga vettiga argument för en platt jord, det handlar mest om trams, propaganda och direkt felaktiga påståenden.

Här är en blogg som sammanställt debunking av Eric Dubays "200 proofs":
http://200proofsearthisnotflat.blogspot.se/2016/02/debunking-dubay-1-7200.html

Andra argument som att "gravitation är densitet" är debunkat i tråden.
Argument som att månen och solen är 400 mil bort är även det debunkat.
Att saker inte försvinner bakom horisonten är debunkat.
Att solen varierar i storlek är debunkat.
Allt är debunkat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in