2017-02-22, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Om det vore perspektiv som får solen att "gå ned", skulle solen bli mindre och mindre, inte gå ned bakom horisonten med oförändrad storlek. Att man kan titta på solen vid ned gång beror på att solen skiner genom mer atmosfär.

Hur kommer det sig att skymning/gryning är kortare närmare ekvatorn?
Hur går det till när det är midnattssol på södra halvklotet?
Hur blir det månförmörkelse om både solen och jorden alltid är ovanför "jordskivan"?

Solen blir mindre och mindre, den ser bara större ut över havet då luften över havet innehåller mycket vatten som fungerar som förstörings lins. Men man kan zooma in solen som håller på att gå ner, och den går aldrig ner under horisonten utan bara försvinner från sikten.

https://www.youtube.com/watch?v=aYoYQAD3SCM
Citera
2017-02-22, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
1. Hur kommer det sig att skymning/gryning är kortare närmare ekvatorn?
2. Hur går det till när det är midnattssol på södra halvklotet?
3. Hur blir det månförmörkelse om både solen och jorden alltid är ovanför "jordskivan"?

1. Bullshit
2. Lär dig om flat earth modellen, kan inte förklara allt här, titta på några bra förklaringar på youtube. https://www.youtube.com/watch?v=R52_PdZlSq8
3. Det är just nu det ända som inte har en förklaring, men precis som med vardagsvetenskap så får man gissa sig fram, man misstänker att det finns en tredje objekt likt solen och månen som kommer emellan då det alla dessa tre ligger i linje.
Citera
2017-02-22, 23:42
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zootopia
Solen blir mindre och mindre, den ser bara större ut över havet då luften över havet innehåller mycket vatten som fungerar som förstörings lins. Men man kan zooma in solen som håller på att gå ner, och den går aldrig ner under horisonten utan bara försvinner från sikten.

"förstöringslins", är det dina glasögon du talar om?

Hur kommer det då sig att flygplan ser mindre ut ju längre bort de är?
Hur kommer det sig att nedre delen av solen skyms av horisonten medan den går ned?
Samma sak med båtar de påverkas inte av "förstoringslinsen", istället skyms den nedre delen av hhorisonten.
Citera
2017-02-22, 23:42
Medlem
madtops avatar
Citat:
Men hur skulle någon av oss veta det?

Hur vi ska veta hur stor solen är? Det är bara att mäta med vanlig trigonometri, det klarar vilken gymnasieelev som helst av.

Citat:
Det handlar om att dom vet sanningen och gömmer den från dig.

Sluta med tramset om att "dom" vet sanningen, hela det resonemanget bygger på att en vanlig människa inte kan skaffa sig kunskap.

Citat:
Vi har bytt ut religions- mot vetenskapsdiktatur, ända sättet idag att bli vetenskapsman är att lära dig vad redan skrivet är som sanning. Våga inte ifrågasätta något. Låter det som något rättvist?

Du blir "vetenskapsman" genom att ständigt ifrågasätta och genom att själv ta reda på sanningen. Att endast tro på någon dikterad sanning gör man möjligtvis i grundskolan men därefter så är man väldig noga att vetenskapligt bevisa olika teorier.

Att jag vet att att en sten accelererar mot jorden med 10m/s^2 beror inte på att något har sagt åt mig att det är så utan det beror på att jag själv har kontrollerat att det stämmer. Och exakt samma koncept gäller för all vetenskap.
Citera
2017-02-22, 23:45
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
1. Bullshit
2. Lär dig om flat earth modellen, kan inte förklara allt här, titta på några bra förklaringar på youtube. https://www.youtube.com/watch?v=R52_PdZlSq8
3. Det är just nu det ända som inte har en förklaring, men precis som med vardagsvetenskap så får man gissa sig fram, man misstänker att det finns en tredje objekt likt solen och månen som kommer emellan då det alla dessa tre ligger i linje.
1. Nej, det är enkelt att kontrollera.
2. Ingen har kunnat förklara midnattssol på sydpolen.
3. Jag väntar med spänning på bevis för denna hypotes.
Citera
2017-02-22, 23:49
Medlem
madtops avatar
Citat:

Det var det dummaste jag har hört på länge. FE-teorin har inga som helst förklaringar till ungefär 100 olika företeelser. Du kan inte förklara varför stenar faller till marken, du kan inte förklara tidszoner, du kan inte förklara hur man kan flyga non-stop mellan Sydney och Johannesburg, du kan inte förklara att stjärnhimlen ser olika ut på norra och södra halvklotet ...
Citera
2017-02-22, 23:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
3. Det är just nu det ända som inte har en förklaring,
Nej, det är massor med andra saker som helt saknar förklaring.

Hur förklarar du att stjärnhimmelen ser ut att rotera åt olika håll sedd från norra respektive södra halvklotet?
Citera
2017-02-23, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det var det dummaste jag har hört på länge.

Du kan inte förklara varför stenar faller till marken, du kan inte förklara tidszoner, du kan inte förklara hur man kan flyga non-stop mellan Sydney och Johannesburg, du kan inte förklara att stjärnhimlen ser olika ut på norra och södra halvklotet ...

Du var det dummaste jag vet, för att du vill inte läsa på utan bara dömer...

Stenar faller till marken pga densitet!!! Om du hoppar från klippan så ramlar du igenom luften men flyter på vattnet, det kalas för densitet. Och svara på alla andra dina frågor så kan du hitta om du provar att undersöka ämnet.

Tro mig, min första reaktion var också.... vilka jävla retards som tror att jorden är platt. Alla börjar med det!!! ALLA!!! Vågar du undersöka, börja med youtube lite...lycka till, du kanske hittar gud och förstår varför du alltid kände att vi kan inte bara har kommit fram från en död sten va...
Citera
2017-02-23, 00:11
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du var det dummaste jag vet, för att du vill inte läsa på utan bara dömer...

Stenar faller till marken pga densitet!!!

Nej det gör de verkligen inte. Densitet är ingen kraft och den saknar riktning.

Jag har tidigare visat att om densitet är en kraft så är meter och sekund samma sak. Hävdar du att meter och sekund är samma sak?
Citera
2017-02-23, 00:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vågar du undersöka, börja med youtube lite...lycka till, du kanske hittar gud och förstår varför du alltid kände att vi kan inte bara har kommit fram från en död sten va...

Men herregud människa. Man börjar inte undersöka genom att titta på Youtube, snacka om att tro på vad "dom" säger åt dig.

Man undersöker med hjälp av teoretiska och empiriska studier. Som ditt påstående om densitet tex: Det sågar man sönder på ungefär en minut genom enkel matematik.
Senast redigerad av madtop 2017-02-23 kl. 00:16.
Citera
2017-02-23, 00:26
Medlem
Citat:

Återigen samma fejkade idiotvideo från youtube! En solnedgång ser inte ut så där. Gå ut själv och titta efter i stället för att blint tro på vad andra säger åt dig. Solen har hela tiden samma storlek.
Citera
2017-02-23, 00:54
Medlem
Citat:
Jag kan titta själv på solen men du behöver inte tro på det, du kan tro på din nasa...

By the way, jag pratar lite om nasa: (FB) Bilder av planeten Pluto visar Disney Pluto?!
Det går inte att ta dig på allvar, du skämtar. Tittar du på en verklig solnedgång så ser du att solen inte krymper utan har samma storlek hela tiden. Välkänd mänsklig kunskap sedan tusentals år. NASA har inget med detta att göra.
Varför tror du blint på vad någon (annan) tokfan säger på youtube???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in