Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Om det blir så. Jag utesluter inte att KD och/eller MP åker ut, men jag är tveksam till om L gör det.
I vilket fall blir 2018 ett sällsynt formativt val. Alliansen kan vara upplöst innan valet (kanske redan), MP kan spräcka regeringen genom att åka ut ur Riksdagen och C kan segla upp som ett viktigt parti för regeringsbildningen, men med ett program som varken M eller S kanske kan klara av att hantera. Tillkommer den verkliga X-faktorn - SD.
Skulle jag gissa själv så har (S) för mycket att förlora på ett riktigt dåligt val 2018. Ifall (SD) blir större och lyckas ta sig in i ledningen för några större fackförbund så förlorar (S) hela sin särställning i svensk politik. Valet kommer att avgöras av hur partierna reagerar då de börjar inse att (SD) kommer att bli störst ifall inget radikalt händer.
Att vänta på externa händelser som kan ändra spelplanen är ingen taktik. Allt jag kan tänka mig (typ terrordåd, akutkris i kommunernas ekonomi, lågkonjunktur, krasch på bostadsmarknaden, etc) kommer att gynna (SD). Även ifall det bara är indirekt då en medelklass med mindre marginaler i privatekonomin blir mindre intresserade av att prioritera dyra integrationsprojekt.
Enda som egentligen kan rädda (S) och (M) är att de själva tar initiativ som ruskar upp politiken på något sätt. Här har (S) bäst förutsättningar då de sitter i regering och kan driva igenom förslag. Även om inte riksdagen går med dem kan de skriva nya instruktioner till myndigheter.
Finns rätt mycket som (S) skulle kunna göra som vore populärt bland folkmajoriteten utan att behöva ha riksdagen med sig. Skulle sådana åtgärder skapa kris i samhället, och folkmajoriteten stödjer det (S) försöker göra, skulle det mycket väl kunna bli så att (S) återigen får uppåt 45%.