Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-23, 11:03
  #445
Medlem
Apologists avatar
Är det typsikt Stockholmska att säga "detta/denna"? Hade en klasskompis från svenska landsbygden när jag studerade utomlands som ung. Han hängde upp sig på min Stockholmska o speciellt när jag sa saker som typ "Ska vi läsa denna boken"?
Citera
2017-02-23, 12:48
  #446
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeymikey
Minns när vi var i Stockholm för en herrans massa år sedan, vi skulle beställa kalvkorv men tjejen i charken hade aldrig hört talats om det så vi fick peka och då sa hon:
- Aha lördagskorv menar du!!!

Nu vet jag inte om lördagskorv är synonymt med Stockholm eller om det finns på andra delar i Sverige men jag hade aldrig hört det innan.
Vad jag har förstått är lördagskorv ett rent översättningslån från finskans lauantaimakkara, och korven är lika finsk som ordet. I den mån den säljs i stockholmstrakten är det nog mest till folk som hejar på Lejonen under ishockey-VM.
Citera
2017-02-23, 13:58
  #447
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Är det typsikt Stockholmska att säga "detta/denna"? Hade en klasskompis från svenska landsbygden när jag studerade utomlands som ung. Han hängde upp sig på min Stockholmska o speciellt när jag sa saker som typ "Ska vi läsa denna boken"?
Nej. Det är typiskt stockholmskt att säga det här/den där. Detta/denna före bestämd form är typiskt för södra och västra Sverige.
Citera
2017-02-23, 14:11
  #448
Medlem
Fan denna va ju rolig för 90% tar mig för o va norrlänning trots jag bott i Stockholm hela mitt liv och nåt jag märkt är att riktiga stockholmare säger hellre e framför ä och stressar upp sig helt i onödan för näst tub går ju till snart serru

Våldtäkt av svenska språket
Citera
2017-02-23, 14:30
  #449
Medlem
Usch för stockholmska. Nog för att skånska är fulast men stockholmska kommer nog tvåa.

Fick mig att påminnas om denna legendariska händelse

Gissa vem som är från Stockholm
Citera
2017-02-24, 00:15
  #450
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej. Det är typiskt stockholmskt att säga det här/den där. Detta/denna före bestämd form är typiskt för södra och västra Sverige.

Där skiljer sig nog min Stockholms förort ganska rejält. Eller så har det att göra med att det kanske var mer vanligt att använda dessa orden för ca 25år sedan. Mina kompisars förorts svenska lät ungefär så här....rena svenskar, inga utlänningar..."[I]öhhhh[/i]...bhaaa...jag måste typ liksom följa med denna bruden till hennes faster"...
Medans i innerstaden o finare delar av Stockholm var det renare o "adligare" språk. Minns specifikt när min syrra flyttade till de finare delarna av Stokholm och hur henne språkbruk förändrades.
Citera
2017-03-12, 22:40
  #451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasLindblom
Någon som vet några ord som dom säger i sthlm? Låter så jävla gött asså!

Vi säger : Stock-hålm. H måste höras i Stockholm.

- Ta en java på donken. ( java är kaffe )

Nästan Överallt där det är Ä ska det vara E,
- Finns det ingen lekare här ?
- han eter eller Jag käkar
- Endå sa jag

Sedan måste du hajja ( förstå )

Kosing är pengar.
Mycket pengar är deg.

När jag var ung sa vi Bulle ( taxi ) det var många år sedan jag hörde det ordet.

Tunnelbanan är tricken, snöret, tuben. ( nästan alla säger tuben )
Citera
2017-03-12, 22:48
  #452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Den som liksom TS vill lära sig Stockholmska bör inte glömma att lägga sig till med det "Stockholmska dubbeldået" som bör avsluta var och varannan mening helt utan anledning, kan alternativt ersättas av "dårå". Det andra dået i dubbeldået uttalas med lite snabbare å.
Två exempel:
De va freda, jag och kisarna ville ha lite spånken dådå.
Hur dags kommer tuben dådå??

Hurså kan med fördel ersättas av ett frågande "Dårå?"

Dessa uttryck sprider sig tyvärr utanför Stockholm.

Nej, det har jag aldrig hört,
" hur dags kommer tuben dådå "
- När går tuben då ?

Men där emot " Dåra "
- hänger du med ?
- nej, har ingen lust.
- vad dåra ?
Citera
2017-03-12, 22:58
  #453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Är det typsikt Stockholmska att säga "detta/denna"? Hade en klasskompis från svenska landsbygden när jag studerade utomlands som ung. Han hängde upp sig på min Stockholmska o speciellt när jag sa saker som typ "Ska vi läsa denna boken"?

Intressant.
Jag rör mig mycket i Norrland och där pratar dem: detta och denna, hära och dära.
Medan jag säger: den här, den där, här och där.
Det är rätt roligt när dem säger: "Denna dära" och pekar på något.
Citera
2017-03-12, 23:04
  #454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orka999
Fan denna va ju rolig för 90% tar mig för o va norrlänning trots jag bott i Stockholm hela mitt liv och nåt jag märkt är att riktiga stockholmare säger hellre e framför ä och stressar upp sig helt i onödan för näst tub går ju till snart serru

Våldtäkt av svenska språket

Om man tar dig för norrlänning säger du Ä överallt.
Sedan kan vi ta att vi stressar upp oss över att tuben går om någon minut, har du 3 byten som du måste göra är det inte roligt. Det är kul om det klickar mellan byten.
Citera
2018-06-17, 07:31
  #455
Medlem
RiceNChickens avatar
Nån annan som brukar använda [romm] i uttal istället för [dom] (de/dem)???

Vet inte exakt när det blir så men dyker upp ibland i uttal men absolut ingen anmärker på det.


Vafan använder det här när det är typ "ska vi använda den här" som blir "ska vi använda[ränn] här" typ.


Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Finns det något som heter Stockholmska egentligen?
Är det inte sörmländska man menar?
Det är rikssvenska.
Citera
2018-06-17, 21:32
  #456
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat 2 trådar.

/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback