Citat:
Ursprungligen postat av
lowplacelikehome
Om en angripare kommer nära om man inte vill använda dödligt våld i from av kniv. Då tänker jag batong är det bästa att försvara sig med. Gummibatong, aningen stor. Teleskop batong verkar inte optimal.
Helst lagliga vapen är av intresse.
En stor Hammare är väl ändå det ideala ?
En hammare är både laglig och dessutom starkt avskräckande för vilken obeväpnad motståndare som helst.
Ja, även en knivbeväpnad angripare torde vika ner sig vid åsynen av en rejäl hammare.
Det finns dessutom byxor som är gjorde med hammare-hållare, även av jeansmodell.
Så du kan hänga hammaren på dig utan att det ska verka malplacerat.
Vanligast är väl hölster-versionen, där hammare-hängaren är lokaliserad på behändigt avstånd från din hand på byxans yttre sida. Det hjälper dig att "dra hammaren" fortare om du blir attackerad.
Dvs kortare räckhåll kan det ju inte bli, och det var det du sökte efter.
Ett bra och effektivt extravapen du bör ha med dig är ju dartpilar.
De kan du ha i din bröstficka, var du snabbt kan plocka upp dem, en efter en och kasta iväg mot fienden.
Dartpilar har ju också en god skrämseleffekt då du kan hota en aggressiv angripare med dem.
Du behöver inte ens kasta iväg pilen, utan det räcker med att du hötter med den med din hand framför den/dem.
---
Men det finns fler saker du bör tänka än bara vapen.
Du bör även tänka på hur du går klädd.
Det finns bra yrkeskläder som har gott skydd faktiskt.
Tex axel- och knäskydd är ju ett måste.
Liksom förstärkningar i armbågarna.
Och har du dessutom kamoflagemönster så kommer du att projicera att "Mig bråkar ingen med" och det är första steget i självskyddets ädla konst - att undvika att betraktas som offer.
Det bästa är faktiskt helställ. Dvs overall.
Ja, jag vet att du kommer att invända och säga att snickarbyxor är den mest fördelaktiga modellen i självskyddssyfte, men det är faktiskt en förlegad uppfattning.
Moderna insikter och erfarenheter inom självskydds-communitiet har faktiskt bevisat helställets överlägsna inverkan på motståndarens psyke.