2017-02-21, 08:34
Medlem
En s.k. taktisk penna kanske? http://www.knivbutik.se/29-tactical-pen
Citera
2017-02-21, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Ett par bra löparskor. Sedan lägger du benen på ryggen vid konfrontation. All annan beväpning är bara korkat.
Ok, Så du skulle fly ditt hem om en angripare tog sig in? Sluta nu...slåss för ditt & din familjs liv?
Citera
2017-02-21, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dirrtyfingers
Jag kände en brud som hade en kille som satt inne för någon skit och jag är en person som aldrigt setat för något våld.
Han kom fram till mig när jag var på luftgången utanför där hon bodde rätt som det var så drog han fram en liten yxa ur ryggsäcken.

Jag hoppade 2 våningar och stukade foten låg där men fick tag på en borste en sån man sopar bort grus och sand med.

Han kom ner och jag fick in en fullträff i hans tinning mitt skaft var längre än hans.
Jag slog inte mer det fanns ögonvittnen på det och jag tilldömdes skadestånd.

Jag slapp att möta honom i rätten han var en stygg pojke han hade gjort mer saker.
2009 så mördade han sin sambo och fick 18år.

Detta är på riktigt.

Ruggigt. I ditt fall hade du avstånd och längre vapen på din sida samt tur föstås!

Mitt scenario är mer att man blir angripen i hemmet och har korta avstånd, nära inpå.

Såg något fängelseprogram igår från USA förstås, strumpa med batterier körde dom bla.
Citera
2017-02-21, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Nej kniv och tårgas är ineffektivt

Du behöver en pistol i de större kalibrarna för att lätt stoppa ett mänskligt hot i nära håll
Alltid hört av dom som har koll på vapen, dom kör med mindre kaliber. Enklare att gömma, bara tömma ett magasin med 22:a nära avstånd säger många.
Citera
2017-02-21, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
En s.k. taktisk penna kanske? http://www.knivbutik.se/29-tactical-pen
ja varför inte
Citera
2017-02-21, 11:46
Medlem
Ett trubbigt föremål som kan hängas i nyckelkedjan. Hårda stötar med ett trubbigt föremål är obehagligt, smärtsamt eller skadligt...beroende på kraft och plats.

Ex.: http://www.kubotanselfdefence.com/
Citera
2017-02-21, 12:25
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Men nu är det inte så lätt att sikta ett typ 15cm diameter mål rörande på cirka 5 meter håll.

Är det lättare att sikta och få iväg flertalet skott i snabb följd träffsäkert med en grovkalibrig pistol med kraftig rekyl, än vad det är med en finkalibrig dito med måttlig till minimal rekyl, menar du?
Citera
2017-02-21, 13:29
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Kanske en "ficklampa"?

http://www.thehomesecuritysuperstore.com/self-defense-self-defense-batons-flashlight-batons-sub=212

En 6 batteriers Maglite som man håller på axeln är utmärkt att slå med. Den man bultar på ser inte vad man håller i på grund av ljuskäglan. Därmed har man en taktisk fördel.
Den har inga drag av batong kan inte påstås vara det heller. Så man får ha den när man går ut och kollar att bilen står kvar. Först när biltjuven slagits ner är den ett vapen men domstolen måste bevisa att uppsåtet var att det var med som vapen och inte ficklampa.

Ganska stark juridisk ställning m.a.o.
Citera
2017-02-21, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Är det lättare att sikta och få iväg flertalet skott i snabb följd träffsäkert med en grovkalibrig pistol med kraftig rekyl, än vad det är med en finkalibrig dito med måttlig till minimal rekyl, menar du?
Så du menar att en 2 grams kula är effektiv?

Vad är poängen med att få massor med träffar när kulan kan knappt gör någon skada, visst du må dö till slut men en 2 grams kula (speciellt i pistol hastighetr) kommer inte slänga dig på golvet som en sten om du inte blir träffad i huvudet.
Citera
2017-02-21, 14:27
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowplacelikehome
Ok, Så du skulle fly ditt hem om en angripare tog sig in? Sluta nu...slåss för ditt & din familjs liv?

i din bostad så får du ha vad för vapen du vill (avseende skjutvapen krävs förstås licens).
Har du en ytterdörr som står emot i 45 sekunder så har du tid att ta fram hagelbössan ur vapenskåpet och få i ett par patroner.
På allmän plats är löparskorna förmodligen det bästa tipset
Citera
2017-02-21, 14:28
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Om en angripare kommer nära om man inte vill använda dödligt våld i from av kniv. Då tänker jag batong är det bästa att försvara sig med. Gummibatong, aningen stor. Teleskop batong verkar inte optimal.
Helst lagliga vapen är av intresse.
Citat:
Ruggigt. I ditt fall hade du avstånd och längre vapen på din sida samt tur föstås!

Mitt scenario är mer att man blir angripen i hemmet och har korta avstånd, nära inpå.

Såg något fängelseprogram igår från USA förstås, strumpa med batterier körde dom bla.
Det första inlägget ger mer intrycket av något du kan ha med dig lagligt, varpå paraply-länken jag gav tidigare är ett rätt bra tips.
Som de klart och tydligt påpekar där så är ett paraply något som man normalt inte reagerar på och tänker på som ett vapen.
De har även ett par bilder där de tagit med sig det ihopfällbara/teleskopiska paraplyet ombord på ett flygplan.

Ska det däremot vara i hemmet så blir förutsättningarna väldigt annorlunda. Vill du ha ett effektivt vapen som är lagligt att ha i hemmet så försvinner alla problem med att någon kan reagera på att det är ett vapen och in kommer saker som machete, basebollträ, luftgevär(?) och diverse annat.

Ett helautomatiskt airsoft-vapen kanske verkar löjligt som ett vapen, med tanke på att syftet med dem är att skjuta på andra människor utan att skada dem.
Men då under förutsättningen att man bär skyddsutrustning som hjälm och glasögon. Ett helautomatiskt airsoft-vapen är enkelt att träffa med, särskilt på nära håll och om du siktar på ansiktet på en angripare som inte har skyddsmask så har du god chans att få in träffar i ansikte och ögon. Att bli träffad av en airsoftkula på nära håll mot bar hud känns rätt rejält, och träffar i ögonen kommer ge allvarliga skador.
Samma sak för paintballvapen, större kulor med färg som kan ge ytterligare skada men sällan att lätthanterliga sådana har automatfunktion.

Beroende på hur pass avancerad du vill så kan du troligen bygga en laglig eldkastare (vattenspruta plus stormtändare), eller varför inte en pilbåge (armborst är förbjudna) eller explosiva vapen (fyrverkeriraketer....).
Citera
2017-02-21, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
En 6 batteriers Maglite som man håller på axeln är utmärkt att slå med. Den man bultar på ser inte vad man håller i på grund av ljuskäglan. Därmed har man en taktisk fördel.
Den har inga drag av batong kan inte påstås vara det heller. Så man får ha den när man går ut och kollar att bilen står kvar. Först när biltjuven slagits ner är den ett vapen men domstolen måste bevisa att uppsåtet var att det var med som vapen och inte ficklampa.

Ganska stark juridisk ställning m.a.o.
Väldigt intressant det du säger. Är väl bara tejpa handtaget för att få ett grepp som inte halkar ur händerna lika enkelt tänker jag. Vad tros? Ser fult ut kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in