2017-02-20, 10:21
Bannlyst
Om en angripare kommer nära om man inte vill använda dödligt våld i from av kniv. Då tänker jag batong är det bästa att försvara sig med. Gummibatong, aningen stor. Teleskop batong verkar inte optimal.
Helst lagliga vapen är av intresse.
Citera
2017-02-20, 10:28
Medlem
longbow4ys avatar
Kanske en "ficklampa"?

http://www.thehomesecuritysuperstore.com/self-defense-self-defense-batons-flashlight-batons-sub=212
Citera
2017-02-20, 10:28
Medlem
Hammare
Citera
2017-02-20, 10:57
Moderator
tobess avatar
Det bästa vapnet är givetvis ett sådant som du vet hur du hanterar och också är beredd att använda.

För gemene man betyder detta med andra ord något form av lätthanterligt vapen som är smidigt att använda och inte resulterar i litervis med blod.
Citera
2017-02-20, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Kanske en "ficklampa"?

http://www.thehomesecuritysuperstore.com/self-defense-self-defense-batons-flashlight-batons-sub=212
hmm ganska enkelt att slinta med en sådan, dåligt grepp kan jag tro
Citera
2017-02-20, 11:17
Medlem
En stilig käpp funkar väl? Det finns även paraplyn gjorda för att funka att slåss med men jag har ingen erfarenhet av dem. Annars finns det ju även diverse pennor.
Citera
2017-02-20, 12:18
Medlem
Som-Gjutens avatar
Skiftnyckel modell större?
Yxskaft (utan yxhuvud såklart)
Citera
2017-02-20, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
En stilig käpp funkar väl? Det finns även paraplyn gjorda för att funka att slåss med men jag har ingen erfarenhet av dem. Annars finns det ju även diverse pennor.
En värjkäpp i så fall. I underläge dra värjan.

Tänkte mer på kortare vapen. Värja och käpp är långa.
Citera
2017-02-20, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Som-Gjuten
Skiftnyckel modell större?
Yxskaft (utan yxhuvud såklart)
Tror skiftnyckel kan bli dödlig. Yxskaft kanske.
Citera
2017-02-20, 13:30
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowplacelikehome
Om en angripare kommer nära om man inte vill använda dödligt våld i from av kniv. Då tänker jag batong är det bästa att försvara sig med. Gummibatong, aningen stor. Teleskop batong verkar inte optimal.
Helst lagliga vapen är av intresse.

det finns inga lagliga vapen. "Knivlagen" är utformad för att inga vapen skall vara lagliga och för att även oskyldiga verktyg skall vara olagliga.

Av de vapen som är rimliga att bära så skulle jag nog ändå rekommendera en teleskopbatong, i en innerficka intill plånboken och nära telefonen så att det är naturligt för en angripare/rånare att du sträcker dig efter den.
Är teleskopbatong god nog åt polis och ordningsvakter så är den god nog åt dig.
Å andra sidan, som hederlig medborgare ger du inte polisen skäl att visitera dig, då kan du lika gärna förbarma dig över en stackars papperslös pistol.
Citera
2017-02-20, 13:36
Medlem
franges avatar
Problemet med "lagliga vapen" - är att så fort du bär dem utomhus i syfte att kunna använda dem som vapen - så faller de under knivlagen och blir således olagliga att bära med sig. Även en vanlig blyertspenna kan rent teoretiskt falla under knivlagen.

Det är ju ganska vanligt att diverse löst folk har skruvmejslar och liknande verktyg på sig, för att kunna hugga någon med. Bär en mekaniker eller snickare med sig en kniv, hammare, mejsel etc i verktygsbältet eller arbetskläderna en tisdagsförmiddag, så är inte det brottsligt. Eftersom han då har ett tydligt syfte med verktygen - de används just som verktyg i hans arbetsutövande.

Har däremot Alkis-Pekka en skruvmejsel i jackfickan klockan halv tre på söndagsmorgonen när han dräller runt i stadsparken och letar ifrånställda ölburkar - så har han inte så mycket arbetsutövande att skylla på...

Well - här har du iallafall ett förslag på en fattigmans teleskopbatong, för 75 spänn på ditt lokala Biltema. 36cm infälld, 53cm fullt utdragen.
Kommer dock definitivt gå under knivlagen och du bär runt på det, men det verkar ju inte vara något problem.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Hjul-och-Dack/Hjulmutternyckel-2000017056/
Citera
2017-02-20, 13:39
Medlem
japanskbruds avatar
undvik teleskopbatonger . Dom verkar va skit .. sett filmer där två snutar bankar på nån kille med teleskopbatonger och i princip helt effektlöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in