2017-02-22, 06:41
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowplacelikehome
Känner du till någon som åkt fast av snuten med en sådan?
Jag vet inte om jag bara umgås med mesar, men jag känner bara folk som åkt dit för hembrännig och trafikbrott
Citat:
Gissar du nu bara?
Tyvärr inte, det står dig fritt att goggla på knivlagen du kan också bla använda dig av juridikforumet där det finns drösvis om trådar som behandlar knivlagen
Citat:
Vad är chansen att man ska åka dit?
Hur långt är ett snöre?
Nu är det så att du efterlyste "Helst lagliga vapen..." i ditt första inlägg och det finns inga lagliga vapen enligt knivlagen.
Citat:
När blev du stoppad av en snut senast?
Jag personligen har inte blivit stoppad av farbror blå sedan jag var i tonåren, om det sedan beror på min ärliga uppsyn eller ren tur vill jag lämna osagt.
Citera
2017-02-22, 09:07
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Väldigt intressant det du säger. Är väl bara tejpa handtaget för att få ett grepp som inte halkar ur händerna lika enkelt tänker jag. Vad tros? Ser fult ut kanske.

Trodde det var allmän känt eftersom det i reklamen stått att den vara framtagen på begäran från polisen i Kalifornien. Det är inte LED teknik så den kan verka tung och omodern i dag men som vapen är den perfekt.
Den är 50 cm lång greppas bakom reflektorhuvudet där man får utmärkt grepp. Pekfingret på knappen och så vilar den tungt på axeln. Vet inte exakt vad den väger men det känns som man kan döda en oxe med den. Är säker på att ett slag räcker för att sänka någon för gott. Träffa dem på axeln så armen domnar bort är säkrare.
Jag har en lång (6bat) i hallen och en kortare (4 bat) i bilen.
Citera
2017-02-22, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Trodde det var allmän känt eftersom det i reklamen stått att den vara framtagen på begäran från polisen i Kalifornien. Det är inte LED teknik så den kan verka tung och omodern i dag men som vapen är den perfekt.
Den är 50 cm lång greppas bakom reflektorhuvudet där man får utmärkt grepp. Pekfingret på knappen och så vilar den tungt på axeln. Vet inte exakt vad den väger men det känns som man kan döda en oxe med den. Är säker på att ett slag räcker för att sänka någon för gott. Träffa dem på axeln så armen domnar bort är säkrare.
Bra tänkt. Har en stor kedja i baggageluckan samt ett rattlås i framsätet av bilen, ficklampan skulle vara perfekt där! Tror också på en ficklampa för hemmet. Hur mycket har du pröjsat för dina om man får fråga?
Citera
2017-02-22, 13:11
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Om en angripare kommer nära om man inte vill använda dödligt våld i from av kniv. Då tänker jag batong är det bästa att försvara sig med. Gummibatong, aningen stor. Teleskop batong verkar inte optimal.
Helst lagliga vapen är av intresse.
En stor Hammare är väl ändå det ideala ?

En hammare är både laglig och dessutom starkt avskräckande för vilken obeväpnad motståndare som helst.
Ja, även en knivbeväpnad angripare torde vika ner sig vid åsynen av en rejäl hammare.

Det finns dessutom byxor som är gjorde med hammare-hållare, även av jeansmodell.
Så du kan hänga hammaren på dig utan att det ska verka malplacerat.
Vanligast är väl hölster-versionen, där hammare-hängaren är lokaliserad på behändigt avstånd från din hand på byxans yttre sida. Det hjälper dig att "dra hammaren" fortare om du blir attackerad.

Dvs kortare räckhåll kan det ju inte bli, och det var det du sökte efter.

Ett bra och effektivt extravapen du bör ha med dig är ju dartpilar.
De kan du ha i din bröstficka, var du snabbt kan plocka upp dem, en efter en och kasta iväg mot fienden.
Dartpilar har ju också en god skrämseleffekt då du kan hota en aggressiv angripare med dem.
Du behöver inte ens kasta iväg pilen, utan det räcker med att du hötter med den med din hand framför den/dem.

---

Men det finns fler saker du bör tänka än bara vapen.
Du bör även tänka på hur du går klädd.
Det finns bra yrkeskläder som har gott skydd faktiskt.
Tex axel- och knäskydd är ju ett måste.
Liksom förstärkningar i armbågarna.
Och har du dessutom kamoflagemönster så kommer du att projicera att "Mig bråkar ingen med" och det är första steget i självskyddets ädla konst - att undvika att betraktas som offer.

Det bästa är faktiskt helställ. Dvs overall.
Ja, jag vet att du kommer att invända och säga att snickarbyxor är den mest fördelaktiga modellen i självskyddssyfte, men det är faktiskt en förlegad uppfattning.
Moderna insikter och erfarenheter inom självskydds-communitiet har faktiskt bevisat helställets överlägsna inverkan på motståndarens psyke.
Citera
2017-02-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ok, Så du skulle fly ditt hem om en angripare tog sig in? Sluta nu...slåss för ditt & din familjs liv?

Men hur vanligt är det scenariot? Jag tror att det är 1000 ggr mer vanligt att folk börjar bråka på stan och det är antagligen vad som rör sig i huvudet på de flesta som skrivit i tråden. Men jag gissar ju bara nu...
Citera
2017-02-23, 06:38
Medlem
borrizs avatar
Är du tjej, kan du lämpligen ta på ett par skor med stilettklackar och trampa busarna på tårna.
http://www.elvirasjoberg.com/pimg/b246_375.jpg
Citera
2017-02-23, 07:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag vet inte om jag bara umgås med mesar, men jag känner bara folk som åkt dit för hembrännig och trafikbrott

Tyvärr inte, det står dig fritt att goggla på knivlagen du kan också bla använda dig av juridikforumet där det finns drösvis om trådar som behandlar knivlagen

Hur långt är ett snöre?
Nu är det så att du efterlyste "Helst lagliga vapen..." i ditt första inlägg och det finns inga lagliga vapen enligt knivlagen.

Jag personligen har inte blivit stoppad av farbror blå sedan jag var i tonåren, om det sedan beror på min ärliga uppsyn eller ren tur vill jag lämna osagt.
Kollade med jurudikforumet, dom sa nej rakt av angående en kubotan. Knivlagen. Så den faller bort hårt.
Citera
2017-02-23, 07:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Är du tjej, kan du lämpligen ta på ett par skor med stilettklackar och trampa busarna på tårna.
http://www.elvirasjoberg.com/pimg/b246_375.jpg
Ja kommer du ihåg den här,
Livstid för mord med stilettklack
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18703496.ab
Citera
2017-02-23, 07:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Men hur vanligt är det scenariot? Jag tror att det är 1000 ggr mer vanligt att folk börjar bråka på stan och det är antagligen vad som rör sig i huvudet på de flesta som skrivit i tråden. Men jag gissar ju bara nu...
Det händer mer och mer nu, "home invasions" är något vi måste ta på allvar. Får du in dom i huset kan det vara kört, dom kan kan ta sin tid och göra vad dom vill om du inte är beredd.

Men krogen och löning är ju självklart värst för oprovocerat fyllevåld. Jag utsätter mig ej numera för sådant, det går ej heller gå beväpnad på krogar, visiteras man då blir det jobbigt.
Citera
2017-02-23, 07:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
En stor Hammare är väl ändå det ideala ?

En hammare är både laglig och dessutom starkt avskräckande för vilken obeväpnad motståndare som helst.
Ja, även en knivbeväpnad angripare torde vika ner sig vid åsynen av en rejäl hammare.

Det finns dessutom byxor som är gjorde med hammare-hållare, även av jeansmodell.
Så du kan hänga hammaren på dig utan att det ska verka malplacerat.
Vanligast är väl hölster-versionen, där hammare-hängaren är lokaliserad på behändigt avstånd från din hand på byxans yttre sida. Det hjälper dig att "dra hammaren" fortare om du blir attackerad.

Dvs kortare räckhåll kan det ju inte bli, och det var det du sökte efter.

Ett bra och effektivt extravapen du bör ha med dig är ju dartpilar.
De kan du ha i din bröstficka, var du snabbt kan plocka upp dem, en efter en och kasta iväg mot fienden.
Dartpilar har ju också en god skrämseleffekt då du kan hota en aggressiv angripare med dem.
Du behöver inte ens kasta iväg pilen, utan det räcker med att du hötter med den med din hand framför den/dem.

---

Men det finns fler saker du bör tänka än bara vapen.
Du bör även tänka på hur du går klädd.
Det finns bra yrkeskläder som har gott skydd faktiskt.
Tex axel- och knäskydd är ju ett måste.
Liksom förstärkningar i armbågarna.
Och har du dessutom kamoflagemönster så kommer du att projicera att "Mig bråkar ingen med" och det är första steget i självskyddets ädla konst - att undvika att betraktas som offer.

Det bästa är faktiskt helställ. Dvs overall.
Ja, jag vet att du kommer att invända och säga att snickarbyxor är den mest fördelaktiga modellen i självskyddssyfte, men det är faktiskt en förlegad uppfattning.
Moderna insikter och erfarenheter inom självskydds-communitiet har faktiskt bevisat helställets överlägsna inverkan på motståndarens psyke.
Ja det du är inne på är väldigt intressant. Användes mycket av mc gäng i USA som ett backup vapen. Men att våga använda en hammare då måste man vara beredd på att dräpa någon. Intressant det du berättar om klädesval! Fick mig att tänka lite!
Citera
2017-02-23, 07:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Får du plats med den i handsfacket på bilen?
Citera
2017-02-23, 07:22
Medlem
wargars avatar
Citat:
Ja det du är inne på är väldigt intressant. Användes mycket av mc gäng i USA som ett backup vapen. Men att våga använda en hammare då måste man vara beredd på att dräpa någon. Intressant det du berättar om klädesval! Fick mig att tänka lite!

Angande klader sa finns det ju faktiskt kevlarforstarkta jeans som ser ut precis som vanliga.
Javligt skona ar dem ocksa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in